مقایسه جنگ آنلاین پنتاگون علیه ایران!

کیت کلارنبرگ، روزنامه‌نگار تحقیقی انگلیسی در مقاله‌ای در سایت “کردل” مدعی شده که نا آرامی‌های اخیر در ایران در واکنش به مرگ مهسا امینی اگر چه ریشه در نارضایتی مشروع طبقه‌ای از جامعه ایران دارد، اما همزمان *نشانه‌ای از یک ج.ن.گ روانی و رسانه‌ای گسترده تحت حمایت غرب نیز در تحریک و هدایت پشت پرده نا آرامی‌ها دیده می‌شود*.
او نوشت: تنها چند روز پس از شروع اعتراضات در ۱۶ سپتامبر، واشنگتن‌پست فاش کرد که پنتاگون حسابرسی گسترده‌ای از تمام تلاش‌های آنلاین خود علیه ایران را، پس از افشای اینکه تعدادی حساب جعلی که توسط بخش فرماندهی مرکزی آن(سنتکام) اداره شد، آغاز کرد‌.
این حساب‌های جعلی تحت فرماندهی سنتکام، در تحقیقات مشترکی که توسط شرکت تحقیقتاتی، رسانه‌های اجتماعی “گرافیکا” و رصدخانه اینترنت “استنفورد” انجام شد، فاش شدند. بر اساس تحقیق رصد این دو شرکت اینترنتی، ایالات متحده از زمان به قدرت رسیدن ترامپ در ۵ سال پیش، یک گارزار ج.ن.گ روانی و رسانه‌ای را علیه ایران و دو کشور چین و ر.و.سیه تحت رهبری وزارت دفاع آ‌.م.ریکا به راه انداخته‌است.
این مسئله در اواخر ماه اوت گذشته افشا شد، در آن زمان کمترین پوشش مطبوعاتی انگلیسی زبان را به خود جلب کرد. اما آشکارا مورد توجه دولت آمریکا قرار گرفت و پنتاگون شروع به حسابرسی کرده‌است.
حوزه جغرافیایی سنتکام، شامل ایران می‌شود و با توجه به موقعیت دیرینه جمهوری اسلامی به عنوان یک دشمن کلیدی ایالات‌متحده شلید تعجب‌آور نباشد که بخش قابل توجهی از کارزار آنلاین و تلاش‌های جنگ روانی این واحد، به این کشور هدایت شده‌است.
یک راهبرد کلیدی که توسط متخصصان روانشناس ا.ر.تش ایالات متحده به کار گرفته‌می‌شود. ایجاد چندین رسانه ساختگی است که محتوای فارسی‌زبان منتشر می‌کنند. در این راستا کانال‌های آنلاین متعددی در پلتفرم‌هایی چون؛ توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوپ و حتی تلگرام اداره می‌شدند.
در برخی موارد نیز روزنامه‌نگاران و کارشناسان جعلی با “دنبال کنندگان” متعدد در آن پلتفرم‌ها همراه با عکس‌های نمایه ایجاد شده از طریق هوش مصنوعی ظاهر شدند. برخی از سازمان‌های خبری جعلی مطالب اصلی را منتشر کرده‌اند. اما بخش عمده‌ای از خروجی‌های آن محتوای بازیافت‌شده از سازمان‌های تبلیغاتی تحت حمایت دولت آ.م.ریکا مانند؛ رادیو فردا و بخش فارسی صدای آمریکا بود. آن‌ها همچنین مقالاتی از شبکه تلوزیونی “ایران اینترنشنال” مستقر در بریتانیا را تغییر داده و منتشر کردند.
این شبکه از عربستان سعودی کمک مالی دریافت می‌کند. این کانال‌ها به طور مکرر برای رد گم کنی، مطالب غیرسیاسی نیز از جمله شعرایرانی و عکس غذای ایرانی منتشر می‌کردند. آن‌ها همچنین در توییتر با ایرانیان در ارتباط بودند. ربات‌ها و ترول‌های پ.نتاگون از تکنیک‌های و رویکرد‌های روایی متفاوتی در تلاش برای تاثیرگذاری بر ادراک مخاطبان ایرانی و ایجاد تعامل استفاده کرده‌اند و گاه حتی خود را در قالب حامیان نظام جا می‌زنند.

 

نویسنده: سیدعلی موسوی
نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید