رسانه‌های تل‌آویو و غرب در حال خریدن ترحم برای اسرائیل هستند

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اسرائیل به دنبال آن است که از این جنگ بهانه‌ای برای سرکوب فلسطینی‌ها، تشکیل دولت وحدت ملی توسط نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، کسب حمایت مالی و تسلیحاتی غرب و کنشگری علیه ایران دست و پا کند.

قاسم مؤمنی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح رفتار رسانه‌ای و سیاسی اسرائیل در جنگ با مقاومت فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید توجه داشت که به موازات تحولات اخیر در غزه و تل‌آویو، بحث عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل و همچنین مسائلی مانند حمایت اسرائیل از اوکراین یا نگاه‌های مردمی و دولتی به پرونده فلسطین بیش از پیش مورد بحث و بررسی قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که نگاه مردمی و نگاه دولتی به پرونده فلسطین و اسرائیل و درگیری‌های اخیر در سرزمین‌های اشغالی با یکدیگر تفاوت‌های زیادی دارند. در این میان آنچه که مهم به نظر می‌رسد این است که پرونده فلسطین در زمانی به این نقطه کشیده شد که یک سری از تحولات راهبردی در منطقه از حیث سیاسی، اقتصادی و حتی حوزه انرژی در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: به یاد داریم که چندی پیش در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ بحث کریدور هند تا اروپا مطرح شد که اتفاقاً در این طرح هم منافعی برای اسرائیل از طریق بنادر این رژیم در نظر گرفته شده بود. اینکه یکباره چه اتفاقی در محیط خارجی اسرائیل رخ می‌دهد و تنش به این نقطه می‌رسد موضوعی است که می‌تواند از حیث منطقه‌ای بسیار مهم تلقی شود. این در حالیست که بحث مذاکرات میان اسرائیل و جریان‌های فلسطینی هم مطرح است ولی ابهام‌های زیادی در این مسأله وجود دارد و مشخص نیست که آینده این مذاکرات احتمالی چه خواهد شد. در این بین باید به جنگ روانی و رسانه‌ای جاری در منازعه میان حماس و اسرائیل هم توجه کرد. فضای مجازی و رسانه‌ها به صورت مشکوکی در داخل اراضی اشغالی و همچنین در کشورهای غربی و هم‌پیمان اسرائیل، در حال مخابره اخباری هستند که نوعی ترحم را به نفع اسرائیل به تصویر می‌کشد و معتقدم که شاهد یک جنگ رسانه‌ای کانالیزه شده از سوی تل‌آویو برای تأمین منافع منطقه‌ای و بین‌المللی آن هستیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: مسأله دیگر این است که کشته شدن اتباع برخی از کشورها مانند انگلیس و ایالات متحده هم باعث شده که واشنگتن ناو هواپیمابر خود را به مدیترانه اعزام کند و به نوعی منازعه مذکور جنبه فرامطقه‌ای هم به خود گرفته است. از جهتی دیگر کشورهای عربی هم تا حدودی به صورت مشخص و دقیق مواضع خود در مورد درگیری‌های اخیر را علنی نکردند و این در حالیست که به صورت کلی در مورد عادی‌سازی روابط ریاض و تل‌آویو ابهام‌هایی به وجود آمده است. البته ریاض سعی می‌کند در این میان با برقراری تماس و ارتباط‌های دیپلماتیک بتواند این تقابل را بر اساس راهبرد و منافع خود آرام کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که اسرائیل به دنبال آن است که از این جنگ بهانه‌ای برای سرکوب فلسطینی‌ها، تشکیل دولت وحدت ملی توسط نتانیاهو، کسب حمایت مالی و تسلیحاتی از سوی غرب و کنشگری علیه ایران دست و پا کند که در کل به نظرم این روند می‌تواند مشکلات جدی برای منطقه به وجود بیاورد. در مورد نقش روسیه هم باید بگویم که فارغ از جنگ اوکراین، مسکو شاید به نوعی یک جریان‌سازی موازی را برای انحراف افکار عمومی از پرونده اوکراین ایجاد کرده باشد ولی سخنان مقامات این کشور به خصوص اظهارات اخیر دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه و رئیس‌جمهوری پیشین این کشور نشان از آن دارد که کرملین همچنان از ارسال کمک‌های تسلیحاتی اسرائیل به اوکراین عصبانی و ناراحت است.

دیدگاهتان را بنویسید