آغاز فصل بودجه‌ای مجلس

بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (۲۱ آذر) توسط آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.

از زمان ارائه این لایحه به مجلس، فرآیند ارجاع بندها و احکام تخصصی بودجه به کمیسیون‌های مربوطه آغاز شد و نمایندگان با استفاده از فرصت قانونی، پیشنهادات خود درباره این لایحه را ارائه کردند. لازم به ذکر است که فرصت ارائه پیشنهادات نمایندگان به بودجه ۱۴۰۱ تا آخر روز شنبه هفته جاری بود که سپری شد.

 

آغاز فصل بودجه‌ای مجلس؛ از انتخاب هئیت رئیسه «کمیسیون تلفیق» تا انتظار برای تصمیم شورای نگهبان درباره بررسی ۲ شوری بودجه

کمیسیون تلیفق در آئین‌نامه

 

طبق ماده ماده ۴۱ آئین نامه داخلی مجلس، به‏ منظور تنظیم اصول و مفاد برنامه‌‏های توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگی بین کمیسیون‏های تخصصی مجلس شورای اسلامی، پس از تقدیم لایحه مربوط توسط دولت به مجلس، کمیسیون تلفیق مرکب از اعضای ذیل تشکیل می‌شود:

 

۱- از کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ۹ نفر

۲- از هر کمیسیون تخصصی دیگر ۳ نفر

 

با این حال یکشنبه هفته جاری نیز تمامی کمیسیون‌های مجلس اعضای خود برای حضور در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ را انتخاب کردند و در حال ۴۵ عضو این کمیسیون مشخص شده است که اسامی آن‌ها به شرح زیر است:

 

آغاز فصل بودجه‌ای مجلس؛ از انتخاب هئیت رئیسه «کمیسیون تلفیق» تا انتظار برای تصمیم شورای نگهبان درباره بررسی ۲ شوری بودجه

 

۱. حمیدرضا حاجی‌بابایی

۲. الیاس نادران

۳. سیدمهدی فرشادان

۴. جعفر قادری

۵. سیدمحمدرضا میرتاج الدینی

۶. رحیم زارع

۷. غلامحسین رضوانی

۸. مجتبی رضاخواه

۹. ابراهیم عزیزی

۱۰. علیرضا ورناصری

۱۱. سهراب گیلانی

۱۲. هادی بیگی نژاد

۱۳. محمد وحیدی

۱۴. حبیب اله دهمرده

۱۵. علی کریمی فیروزجائی

۱۶. علی حدادی

۱۷. حسین بامیری

۱۸. روح‌اله نجابت

۱۹. سیدغنی نظری خانقاه

۲۰. علی رضائی

۲۱. محمد علی پور

۲۲. محمد رشیدی

۲۳. رحمت اله نوروزی

۲۴. عبداله ایزدپناه

۲۵. احمد دنیامالی

۲۶. علی اصغر خانی

۲۷. غلامعلی کوهساری

۲۸. سارا فلاحی

۲۹. شهریار حیدری

۳۰. فداحسین مالکی

۳۱. محسن دهنوی

۳۲. مهدی عسگری

۳۳. سیدعلی موسوی

۳۴. مهدی عیسی زاده

۳۵. کیومرث سرمدی واله

۳۶. حسن محمدیاری

۳۷. سیداحسان قاضی زاده هاشمی

۳۸. سیدعلی یزدی خواه

۳۹. صادق طباطبایی‌نژاد

۴۰. علی اصغر باقر زاده

۴۱. سید جلیل میر محمدی

۴۲. مرتضی خاتمی

۴۳. حجت الاسلام حسن نوروزی

۴۴. سید محمد موحد

۴۵. سید کاظم دلخوش

 

تصویب کلیات بودجه با سازوکار ویژه / انتظار برای تصمیم‌گیری شورای نگهبان

 

با این حال عصر روز سه شنبه ساعت ۱۶ نخستین جلسه کمیسیون تلفیق تشکیل و بعد از آن هئیت رئیسه این کمیسیون انتخاب خواهد شد.

 

همچنین نمایندگان در این جلسه بلافاصله وارد بررسی کلیات بودجه ۱۴۰۱ خواهند شد.

 

این در حالی است که مجلس روز -یکشنبه ۵ دی‌ماه- با طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۱۸۲ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی موافقت کرد. هدف از این طرح بررسی ۲ شوری بودجه سال ۱۴۰۱ است، بنابرین اگر این طرح در روزهای آتی مورد تصویب شورای نگهبان قرار گیرد، بودجه سالیانه به صورت دوشوری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

آغاز فصل بودجه‌ای مجلس؛ از انتخاب هئیت رئیسه «کمیسیون تلفیق» تا انتظار برای تصمیم شورای نگهبان درباره بررسی ۲ شوری بودجه

 

این فرآیند بدین شکل خواهد بود که پس از شکل‌گیری کمیسیون تلیفیق، این کمیسیون ۵ روز فرصت دارد تا نظر خود و گزارش خود را پیرو کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ به صحن علنی مجلس ارائه دهد. بعد از این فرآیند، صحن مجلس درباره کلیات بودجه رای‌گیری خواهد کرد و در صورت تصویب کلیات در صحن مجلس، فرآیند بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلیفق رسما آغاز خواهد شد.

 

 

حقوق‌های پائین براساس بودجه ۱۴۰۱ افزایش بیشتری خواهد داشت

 

 

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفتگو با میزان، در ارزیابی خود از بودجه سال آینده گفت: تجمیع ردیف‌های بودجه فرآیند نظارت‌پذیری بودجه را افزایش داده است.

 

وی گفت: به عنوان مثال وقتی بودجه و منابع دانشگاه‌های علوم پزشکی زیر مجموعه وزرات علوم، تحقیقات و فناوری قرار می‌گیرد، این وزراتخانه می‌تواند بر بودجه این دانشگاه‌ها به درستی نظارت کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: بعضا در گذشته ردیف‌هایی در بودجه وجود داشته که موضوع آن منتفی شده است، اما ردیف همچنان باقی است لذا هر چه در زمینه تخصیص بودجه‌ها به دستگاه‌ها هماهنگ‌تر عمل شود این مسئله می‌تواند راهگشا باشد.

وی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه در بودجه ۱۴۰۱ مدنظر بوده است، بیان داشت: بودجه سال ۱۴۰۱، ۴۰ درصد اصلاح ساختار شده است و البته باید موارد بیشتری در این بودجه مدنظر قرار گیرد.

نائب رئیس «کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات» مجلس با اشاره به واکنش‌های منفی به افزایش حقوق ۱۰ درصد بودجه ۱۴۰۱ بیان داشت: این افزایش حقوق، ۱۰ درصد نیست و تا مرز ۳۰ درصد است. این افزایش حقوق پلکانی است و حقوق‌های پائین افزایش بیشتری خواهد داشت.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید