رمزگشایی از ۳ دردسر انتخاباتی دولت بایدن

وضعیت نامساعد سلامتی جو بایدن، اوج گیری اختلافات و شکاف ها در درون حزب دموکرات و البته سیل قابل توجهی از رسوایی های هانتر بایدن، همه و همه چالش ها و موانع جدی را بر سر راه بایدن و حزب دموکرات، جهت پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا تداعی می کنند.

همزمان با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 آمریکا، تحلیل و تفسیرهای مختلفی در مورد ابعاد مختلف این انتخابات و نوع کنشگری سیاستمداران و احزاب اصلی حاضر در آن و نتایج و پیامدهای این انتخابات بر سیاست داخلی و خارجی آمریکا مطرح می شود.

در این میان، جدای از جوسازی ها و اقدامات سیاسی و تبلیغاتی جمهوری خواهان با محوریت فعالیت های جنجالی دونالد ترامپ، شاهد آن هستیم که اردوگاه حزب دموکرات و به طور خاص جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و دولت وی نیز وضعیتی به شدت مشوش و آشفته دارد و این مساله سبب شده تا بسیاری از ناظران و تحلیلگران، چشم‌اندازهای چندان روشنی را پیش روی دموکرات ها جهت پیروزی در انتخابات سال 2024 آمریکا نبینند.

در این رابطه، حزب دموکرات و دولت بایدن به طور خاص با 3 چالش مهم و محوری رو به رو هستند.

یک: وضعیت سلامتی نامساعد بایدن
جو بایدن همین حالا نیز رکورد سالخورده ترین رئیس جمهور کل تاریخ آمریکا را یدک می کشد. جالب اینکه وی تاکنون بارها و بارها اشاره کرده که باید او را صرفا بهترین آلترناتیو(در قیاس با حضور افرادی نظیر ترامپ در قدرت) در آمریکا در نظر گرفت و اینکه انتظارات بیشتری از وی وجود داشته باشد، چندان واقع بینانه نیست. تا به امروز ویدئوها و تصاویر مختلفی از رفتارهای عجیب و غریب بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا منتشر شده است که از جمله آن ها می توان به دست دادن و یا صحبت کردن با افراد خیالی، عدم رعایت پروتکل های رسمی در دیدار با سران کشورهای جهان و حتی مدیریت راه رفتن وی توسط تیم امنیتی و تشریفاتی کاخ سفید اشاره کرد.

البته که بایدن در دوره حضور خود در کاخ سفید نیز یک مرتبه به دلیل انجام یک عمل جراحی سنگین، مجبور به واگذار کردن قدرتش به صورت موقت به کامالا هریس معاون خود شده است. در این شرایط، برخی متخصصان حوزه پزشکی حتی از ابتلای بایدن به عارضه زوال عقل نیز خبر می دهند. در این شرایط، بایدن و حزب دموکرات با یک چالش جدی جهت تداوم حضور خود در کرسی ریاست جمهوری آمریکا رو به رو هستند.

مساله ای که مخصوصا با توجه به فشارهای وارده به رئیس جمهوری آمریکا در بحبوحه فعالیت های انتخاباتی و  رسمی و سیاسی اش، ابعاد جدی تری را نیز به خود می گیرد. اساسا به همین دلیل هم بوده که شاهد بودیم اخیرا کاملا هریس معاون بایدن به صراحت از آمادگی خود جهت عهده گیری مسوولیت ریاست جمهوری آمریکا(در صورت فوت بایدن) خبر داده است.

در این شرایط، برجسته شدن مساله وضعیت نامساعد سلامتی بایدن نزد افکار عمومی آمریکا و تبدیل شدن این موضوع به یک مانع جدی در انجام درست وظایف ریاست جمهوری، می تواند ضربات جدی را بر شانس های انتخاباتی بایدن و حزب دموکرات وارد سازد.

دو: اوج گیری اختلافات داخلی در حزب دموکرات
وقتی جو بایدن توانست در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا، ترامپ را شکست دهد، خیلی زود شاهد آن بودیم که وحدت و انسجام قابل ملاحظه ای در پسِ بایدن در حزب دموکرات ایجاد شد و اغلب سیاستمداران این حزب به تعریف و تمجید از بایدن پرداختند. با این حال، با گذشت زمان به تدریج نشانه های تنش و اختلاف و درگیری میان اعضای حزب دموکرات آشکار شد و اکنون به نقطه بحرانی خود رسیده است.

در این چهارچوب به طور خاص شاهد آن بوده ایم که بر اساس نظرسنجی های مختلف، طیف های قابل توجهی از حزب دموکرات(چیزی در حدود نیمی از سیاستمداران حزب دموکرات)، نقدهای جدی را به شیوه مدیریتی دولت بایدن در رابطه با جنگ اوکراین دارند و خواستار کاهش کمک های مالی و تسلیحاتی کشورشان به کیِف در قالب جنگ این کشور با روسیه هستند. به نحو مشابهی، شمار قابل ملاحظه ای از سیاستمداران حزب دموکرات در مورد رویکرد دولت بایدن در رابطه با ایران نیز با دولت بایدن و تیم سیاست خارجی و امنیت ملی آن اختلاف نظر دارند و معتقدند که بایدن عملا آمریکا را به نقطه شکست در برابر درخواست ها و دستورکارهای ایران رسانده است.

البته که شمار قابل توجهی از سیاستمداران حزب دموکرات در مورد الگو و مدل حکمرانی اقتصادی دولت بایدن در آمریکای کنونی نیز نقد دارند. مساله ای که سبب شده تا سطح حمایت های عمومی از بایدن و ابراز رضایت از عملکرد وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا حتی به زیر 40 درصد از نگاه مردم این کشور(و به ویژه حامیان حزب دموکرات) سقوط کند.

در این فضا، بایدن و دولتش هم از نگاه افکار عمومی آمریکا و هم در قالب نهادهای قانونگذاری آمریکا به ویژه در کنگره آمریکا با چالش های جدی و عدیده ای جهت پیشبرد دستورکارهای خود رو به رو هستند و این مساله سبب شده تا برخی تحلیلگران به این نکته اشاره داشته باشند که بایدن قبل از رقابت با جمهوری خواهان، کارِ سختی جهت قانع کردن هم حزبی های خودش و رای دهندگان حزب دموکرات جهت اعتماد مجدد به وی دارد.

سه: رسوایی به نام هانتر بایدن
در نهایت باید گفت که هانتر بایدن پسرِ رئیس جمهور کنونی آمریکا نیز حامل چالش هایی جدی برای تلاش های انتخاباتی پدرش است. لپ تاپ هانتر بایدن که حاوی تصاویر و فیلم ها و اسناد غیراخلاقی از زندگی وی بوده، چند سال است که به دست جریان های مخالف با حزب دموکرات افتاده و اینطور به نظر می رسد که جمهوری خواهان در پسِ پرده به صورت تدریجی و حساب شده در حال افشای اطلاعات شرم آور از زندگی ناسالم پسر رئیس جمهور آمریکا هستند تا از این طریق، تصویری سیاه را از او و پسرش که احتمالا می تواند سواستفاده از قدرت را در برنامه داشته باشد، ارائه کنند.

چند وقت قبل بود که نشریه نیویورک پست به عنوان رسانه ای نزدیک به جمهوری خواهان، اقدام به افشای چت‌های هانتر بایدن (که از لپ تاپ او استخراج شده بود) و پیام های رسواکننده جنسی او به زنان مختلف کرده بود. البته که تصاویری نیز از تخلف رانندگی هانتر بایدن و رانندگی با سرعت بالای وی در خیابان های یکی از شهرهای آمریکا هم منتشر شد.

این اطلاعات در کنار افشاگری های گسترده از روابط جنسی نامشروع و متعدد هانتر بایدن با افراد مختلف و حتی افراد کم سن و سال سبب شده تا حزب دموکرات و شخص بایدن نگرانی های جدی را در مورد آینده این روند و تاثیر آن بر شانس های انتخاباتی خود داشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید