اقتداری که امنیت آفرید

گروه‌های مزدوری که پروژه‌ی انزوای ایران و براندازی را برای مقاصد متفاوت خود، که یکی تجزیه و دیگری دیکتاتوری رجویستی بود، پیگیری می‌کردند.
سال گذشته و پس از دمیده‌شدن بر آتش آشوب‌های جریان زن زندگی آزادی، فرصت خوبی برای اخراجی‌های تروریست فراهم شد. فرصتی که از دل آن می‌شد به تعمیق هرچه بیشتر ناامنی در داخل مرزهای ایران دامن زد. نامنی‌ ریشه دوانده‌ای که با عملیات‌های هم روانی و هم مسلحانه چیزی جز سلب آرامش و حتی تجزیه، برای ایران و مردمش نمی‌خواست. گروهک‌های مسلح کرد در مرزهای غربی ایران به همراه آواره‌های منافقین، سرمداران این نزاع به وجود آمده بودند. گروه‌های مزدوری که پروژه‌ی انزوای ایران و براندازی را برای مقاصد متفاوت خود، که یکی تجزیه و دیگری دیکتاتوری رجویستی بود، پیگیری می‌کردند. البته این گروهک‌های مسلح، تنها به همین دو گروه محدود نشده و انبوهی از گروه‌های جدایی‌طلبی که در هرکدام در ابتدای اسمشان یک «پان»گذاشته بودند نیز قدعلم کردند. اما جمهوری اسلامی ایران در این نبرد همه‌جانبه، که مورد حمایت خیلی از کشورهای غربی بود، به سلامت عبور کرد. با نمایش اقتدار و اتکا به مردمی که خود را صاحبان این نظام و انقلاب می‌دانستند. با تحمیل شکستی خفیفانه به آنانی که چشم به مرزهای ایران دوخته بودند. با شکست پروژه‌ی انزوا و اعمال قدرت، حتی فراتر از مرزهای ایران.
روز گذشته وبسایت عراقی «المطلع» به نقل از منابع دیپلماتیک و سیاسی اعلام کرد که توافقی سه‌جانبه بین جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق و دولت اقلیم کردستان امضا شده است که طبق آن، اعضای گروه‌های تروریستی مسلح مستقر در عراق طی روزهای آینده از اقلیم کردستان اخراج و به مناطق غربی این کشور که با مرز ایران فاصله زیادی دارد، منتقل خواهند شد.
در تصریح این خبر هم، «باسم العوادی» سخنگوی رسمی دولت عراق، طی پستی در حساب کاربری خود نوشت که عراق به تعهدات خود در قبال ایران در خصوص جلوگیری از نفوذ افراد مسلح، تحویل افراد تحت تعقیب، خلع سلاح و برچیدن اردوگاه‌های گروه‌های تروریستی در مرزها عمل کرده است.
وی نوشت: «مهمترین اصول سیاست خارجی این است که عراق نباید طرفی برای آسیب زدن به همسایگان خود باشد و حاکمیت عراق مستلزم تفاهمات امنیتی برای محافظت از مرزهای عراق در برابر هرگونه تجاوزی است».
العوادی افزود: «به همین دلیل، عراق با ایران توافقنامه‌ای را برای جلوگیری از نفوذ افراد مسلح، تحویل افراد تحت تعقیب، خلع سلاح و برچیدن اردوگاه‌ها امضا کرد. عراق به تعهد خود عمل کرده است».
این مواجهه طرف عراقی نسبت به پیگیری مجدانه پیرامون اخراج گروه‌های تروریستی مستقر در نزدیکی مرزهای ایران، از آنجایی نشات می‌گیرد که ایران موضع سفت و سخت خود را نسبت به این مسئله اعلام کرده بود. موضعی که با تعیین ضرب‌الجلی دوماهه، نشان از آن داشت که ایران پس از اتفاقات سال گذشته، بدون هیچ تعارفی، نسبت به تامین امنیت مرزهای خود پیگیری‌های لازمه را انجام خواهد داد.
بیستم تیرماه سرلشکر محمد باقری در سخنانی با یادآوری تعهدات عراق برای پاکسازی مرزها از وجود تروریست‌هایی که علیه ایران فعالیت می‌کنند، هشدار داد عراق تا شهریور برای انجام این اقدامات فرصت دارد. سرلشکر باقری با هشدار به مقامات عراقی گفته بود تا شهریور که زمان تعهد دولت عراق است، صبر می‌کنیم و امیدواریم دولت عراق به مسؤولیتش عمل کند اما اگر این زمان بگذرد و آنها مسلح باقی بمانند یا عملیاتی انجام دهند، قطعا عملیات‌های ما علیه این گروه‌ها با شدت بیشتر تکرار خواهد شد.
همچنین العربی الجدید به نقل از یک منبع دولتی عراق اعلام کرد که سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در دیدار با محمد شیاع سودانی، نخست وزیر عراق، بر لزوم اجرای این قانون تاکید کرده و اطلاع داده است که عدم اجرای این توافقنامه، ایران را به دفاع از امنیت ملی خود سوق خواهد داد.
پیرامون این مسائل هشام الرکابی مشاور نخست وزیر عراق نیز در روز یکشنبه حصول توافق امنیتی این کشور با جمهوری اسلامی ایران را تایید و اعلام کرد که بر اساس آن، بغداد با استقرار نیروهای مرزبانی، اجازه نخواهد داد گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب کُرد وارد خاک ایران شوند.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق (واع)، تصریح کرد: «این توافق امنیتی سه بخش دارد که جلوگیری از نفوذ افراد مسلح پس از استقرار نیروهای مرزبانی، تحویل افراد تحت تعقیب پس از صدور دستور بازداشت بر اساس قانون و خلع سلاح [گروهکهای تروریستی] و برچیدن اردوگاهها شامل آن خواهد بود».
در همین راستا منبع دولتی العربی جدید نیز در خصوص توافق امنیتی ایران و عراق، مدعی شد به موجب این توافق، ایران بمباران مناطقی در اقلیم کردستان عراق را متوقف کرد و به محض اینکه طرف عراقی بندهای توافق را اجرایی کند، نیروهای ایرانی از نوار مرزی واقع در خاک عراق خارج خواهند شد.
منبع عراقی افزود: دولت عراق به‌طور حقیقی تحرکاتی در راستای اجرای توافق امنیتی با ایران اتخاذ کرده و نیروهای گسترده‌ای از مرزبانی را با هدف مقابله با فعالیت گروه‌های تجزیه‌طلب به‌ویژه در مناطق «پنجوین» و «کویسنجق» واقع در استان سلیمانیه اعزام کرده است.
این منبع خاطرنشان کرد: توافق امنیتی عراق و ایران بر جلوگیری از نفوذ غیر قانونی افراد مسلح، تحویل افراد تحت تعقیب پس از صدور احکام بازداشت در چارچوب قانون، خلع سلاح تجزیه‌طلبان به‌ویژه سلاح سنگین و نیمه‌سنگین و همچنین از بین بردن اردوگاه‌های آموزشی آن‌ها متمرکز است و این توافق با هماهنگی مقامات اقلیم کردستان عراق اجرا می‌شود.
وی در خصوص سرنوشت اعضای این گروه‌های تروریستی که تعدادشان به‌همراه خانواده‌های‌شان حدود ۲۰ هزار نفر است، گفت: در این‌باره پیشنهادات مختلفی وجود دارد که وجه مشترک همه آن‌ها دور کردن این افراد از مرزها و تحت سلطه دولت ماندن این گروه‌هاست.
این منبع دولتی عراقی گفت که اجرای کامل این توافق آسان و ممکن نیست اما بغداد و اربیل با توجه به فشارهای گسترده تهران به دنبال پایان دادن به این مسئله هستند.
به هرروی اقدامات طرف عراقی و اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مبنی بر  وفای به عهد عراقی‌ها، نشان از آن دارد که اولتیماتوم رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به عراق درباره فعالیت‌ گروهک‌های تجزیه‌طلب در اقلیم کردستان موثر واقع شده و عراق تا موعد مقرر به تعهدات خود مبنی بر امنیت مرزها عمل خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید