مهاجرت معکوس پاشنه آشیل رژیم اسراییل

با نخست وزیر شدن بنیامین نتانیاهو برای سومین بار در هشتم دی ماه سال ۱۴۰۱ در سرزمین های اشغالی، که به دنبال کسب آرای بیشتر جریان راست های افراطی در انتخابات کِنِسِت (پارلمان) رژیم صهیونیستی روی داد، شرایط در سرزمین های اشغالی روز به روز وخیم تر می شود به حدی که مهاجرت معکوس از اسراییل تشدید شده و به پاشنه آشیل این رژیم تبدیل شده است.

شرایط این روزها و ماههای رژیم موقت صهیونیستی به چند دلیل از جمله تصویب ابتدایی لایحه قضایی کابینه نتانیاهو در کنست و گسترش اعتراضات به آن در سرزمین های اشغالی که وارد هفته سی و سوم خود شده، بسیار در هم پیچیده به حدی که برخی از کارشناسان مسایل منطقه، درگیری های داخلی و در ادامه حتی شمارش معکوس فروپاشی این رژیم را پیش بینی کرده اند.

یکی از مسایل و بحران هایی که گریبان رژیم غاصب صهیونیستی را گرفته، مساله مهاجرت معکوس می باشد که آمارهای منتشر شده، خود گویای این واقعیت است.

بر اساس آماری که اداره مرکزی آمار رژیم صهیونیستی منتشر کرده، از سال ۱۹۴۸ تا پایان سال ۲۰۱۵ بیش از ۷۲۰ هزار نفر از یهودیان مهاجر وارد شده به فلسطین اشغالی از این منطقه خارج و دیگر به آن باز نگشته‌اند(مهاجرت معکوس).

بر اساس آمار منتشر شده، صهیونیست ها برای اولین بار از سال ۲۰۰۹ با تراز منفی مهاجرت مواجه شدند به نحوی که در سال ۲۰۱۸ میلادی شمار یهودیانی که ترجیح دادند بقیه عمر خود را خارج از فلسطین اشغالی ادامه دهند و از این سرزمین خارج شدند ۱۶ هزار ۷۰۰ نفر اعلام شد در حالی که شمار رسمی افرادی که از نقاط مختلف جهان به فلسطین اشغالی منتقل شدند، تنها ۸ هزار و۵۰۰ نفر اعلام شد.

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده چهار سال پیش در فلسطین اشغالی، نسبت یهودیانی که از فلسطین اشغالی مهاجرت می کردند، ۲ از هزار بوده است در حالی که شمار مهاجران به فلسطین اشغالی در همان سال حداکثر به ۱ در هزار می رسد.

از نکات قابل توجه در آمار منتشر شده آن است که حدود نیمی از کسانی که مهاجرت از فلسطین اشغالی را به ادامه بقا در آن ترجیح دادند، متولدین این سرزمین بودند در حالی که نیمی دیگر یهودیان در خارج از آن به دنیا آمده بودند و در این میان ۶۴ درصد از اروپا، ۲۵ درصد از آمریکای شمالی و استرالیا و ۱۱ درصد هم از آسیا و آفریقا به سرزمین های اشغالی آمده بودند.

باید گفت، اوضاع سرزمین های اشغالی به دلیل اختلاف میان احزاب راست های افراطی به سردمداری نتانیاهو برای تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی در کنار تشدید مقاومت رزمندگان فلسطینی در کرانه باختری و غزه و عملیات های پی در پی آنها در سرزمین های اشغالی شرایطی را در فلسطین اشغالی به وجود آورده که بسیاری از صهیونیست ها به فکر مهاجرت معکوس افتاده اند.

سران تل آویو که در سال ها و دهه های اخیر همواره به دنبال تشویق یهودیان کشورهای دیگر برای مهاجرت به سرزمین فلسطین اشغالی بوده اند، فکر نمی کردند که روی کار آمدن دوباره نتانیاهو و اقدامات حزبی او موجب تشدید مهاجرت معکوس از اسراییل شود.

اعتراف رسانه های غربی و صهیونیستی در این زمینه، خود گویای وضعیت اسفبار در سرزمین های اشغالی می باشد.

شبکه بی بی سی انگلیسی در روزهای اخیر در گزارشی درباره تشدید مهاجرت معکوس از سرزمین های اشغالی میان یهودیان اعلام کرد: از اوایل سال جاری (میلادی) صدها هزار اسراییلی به تظاهرات توده ای بی سابقه علیه راست گراترین دولت این کشور پیوسته اند. طبق مشاهدات، اسراییلی های سکولار بیشتری در نظر دارند اسراییل را ترک کنند.

بنابر گزارش این رسانه انگلیسی، نتایج نظرسنجی های اخیر نشان می دهد که از هر سه اسراییلی یک نفر به مهاجرت فکر می کند و این در حالی است که نظرسنجی از پزشکان هم نشان می دهد که تعداد زیادی از آنها به دنبال نقل و مکان (مهاجرت) به خارج اسراییل هستند. شرکت های جابجایی و وکلا به بی بی سی گفته اند که (به دلیل افزایش مهاجرت صهیونیست ها) شاهد جهش در کسب و کارشان هستند؛ کارشناسان هشدار می دهند که اگر این اتفاق بیفتد، مهاجرت می تواند ویرانگر باشد.

پرفسور “هافمن” متخص رادیولوژی اعصاب جنین که در یکی از بیمارستان های اسراییل شاغل است در گفت وگو با بی بی سی می گوید: پزشکان بسیاری مانند او هستند که در نظر دارند مهاجرت کنند؛ اکنون ما کمبود پزشک داریم، اگر فقط پنج درصد از این پزشکان برنگردند، شاهد یک فاجعه (در اسراییل) خواهیم بود.

«افراد واقعا با استعدادی که نوآوری و توسعه اقتصادی این رژیم وابسته به آنهاست؛ زمانی که آنها از این وضعیت به ستوه بیایند آن وقت است که شاهد یک سقوط خواهیم بود، یک ویرانی اقتصادی».

وب سایت روزنامه صهیونیستی “معاریو” نیز چند ماه پیش در مطلبی درباره ایجاد یک جنبش جدید در سرزمین های اشغالی برای مهاجرت معکوس از اسرائیل نوشت: یک جنبش جدید در تلاش است تا حداقل ده هزار اسرائیلی را برای ترک اسراییل جذب کند.

گروه موسوم به “ترک اسرائیل – با هم”، هدف اولیه خود را مهاجرت معکوس حدود ده هزار مهاجر اسرائیلی تعیین کرده است.

“یانیو گورلیک” یکی از سران این گروه می باشد که در گذشته یکی از فعالان کلیدی اعتراضات علیه نتانیاهو بوده و از فعالان اجتماعی برجسته علیه اجبارهای مذهبی در سرزمین های اشغالی به شمار می‌رود.

“مردخای کاهنا” نیز که تاجری اسرائیلی-آمریکایی می باشد و یکی دیگر از فعالان این روند به شمار می رود، چندی پیش در توییتی نوشت: «پس از سال‌ها قاچاق یهودیان از مناطق جنگی در یمن، افغانستان، سوریه و اوکراین به اسرائیل، تصمیم گرفتم به اسرائیلی‌ها کمک کنم تا به آمریکا بروند(مهاجرت کنند)».

کاهنا که امیدی به آینده اسراییل ندارد، در سخنانی گفته که، «اعضای حزب اسرائیلی-آمریکایی فکر کردند که من کمی افراطی هستم، به آنها گفتم در صورت ادامه بدتر شدن اوضاع در اسرائیل وقت آن است که یک جنبش صهیونیستی جایگزین را ارائه کنم. من آرزو ندارم کشورمان ویران شود، ‌اما اگر نابود شود چه اتفاقی می‌افتد؟»

وی با اشاره به شرایط به وجود آمده پس از روشن شدن نتایج انتخابات کِنِسِت و روی کار آمدن کابینه افراطی نتانیاهو، تصریح کرده که «نفرت و اختلاف بزرگی در میان برادران می بینم؛ ایرانی ها موشک های دقیق خود را به سمت اسرائیل هدف گرفته اند؛ شرایط دقیقا در دو هزار سال پیش نیز همینطور بود».

کاهنا اعلام کرده که ده‌ها درخواست از اسرائیلی‌ها برای کمک به مهاجرت از اسرائیل دریافت کرده که عمدتاً از سوی کسانی است که شرکت‌های فناوری کوچکی را اداره می‌کنند و می‌خواهند دفاتر خود را به ایالات متحده منتقل نمایند.

این تاجر اسراییلی – آمریکایی می افزاید، «من اسرائیلی هایی را در یک گروه واتساپ دیدم که در مورد مهاجرت به رومانی یا یونان صحبت می کردند، اما من شخصا فکر می کنم مهاجرت به ایالات متحده برای آنها بسیار آسان تر است. من یک مزرعه بزرگ در نیوجرسی دارم و به آنها پیشنهاد کردم که به آنجا بروند تا مزرعه ام را به کیبوتس (نوعی شهرک مسکونی) تبدیل کنند».

وی که همانند بسیاری از صهیونیست ها امیدی برای زندگی در سرزمین های اشغالی ندارد، معتقد است که «با روی کار آمدن کابینه نتانیاهو و دیگر راست های افراطی در اسرائیل، دولت آمریکا باید به هر اسرائیلی که صاحب یک شرکت یا حرفه هستند، مانند پزشکان و خلبانان اجازه دهد تا به ایالات متحده مهاجرت کنند.

اعتراف کاهنا درباره قوم یهود و نحوه حکومت داری آنها بسیار جالب می باشد، او معتقد است که «قوم یهود هرگز نمی دانستند چگونه کشور خود را اداره کنند و سرنوشت آنها این است که در جوامعی دور از اسرائیل زندگی کنند».

به گفته این تاجر اسراییلی – آمریکایی، «معبد دوم یهودیان در دو هزار سال قبل به دلیل اختلاف و نفرت، مشابه آنچه که امروز در اسرائیل اتفاق می افتد، ویران شد».

وی گفته که، از میان ده ها اسرائیلی که برای مشاوره برای مهاجرت معکوس به او مراجعه کرده اند، همه سکولار و غیرمذهبی بودند.

کاهنا به نقل از یکی از اعضای این گروه واتساپی به نام “دیوید”، می نویسد، او گفته که یک ماه است که در ایتالیا ساکن شده و یک ماشین و آپارتمان اجاره‌ کرده و زندگی بسیار ارزان‌تری نسبت به زندگی در اسرائیل دارد.

دیوید تاکید کرده که یکی از مشکلات زندگی در اسراییل “مالیات غیرضرور” بسیار زیاد است که فشار زیادی می آورد. قیمت های مواد غذایی و مایحتاج اولیه در اسراییل بسیار گران است.

این یهودی ساکن ایتالیا خطاب به همنوعان خود در سرزمین های اشغالی تاکید کرده که «امروز برخیزید و کاری انجام دهید. حتی به کسانیکه از شما از نظر مالی موفق تر در جامعه اسرائیل هستند می گویم، بهتر است از خواب بیدار شوید، زیرا سقوط شما بسیار دردناک تر از کسانی است که موفق نیستند».

پیش از این، فرار و مهاجرت معکوس از فلسطین اشغالی اقشار عادی را شامل می شد، اما امروزه این معضل به دارندگان مدارک بالای دانشگاهی، متخصصان و اکثر اقشار ساکن این سرزمین نیز رسیده است، همانگونه که در سطرهای بالا نیز به آن اشاره شد.

بنابر اعلام روزنامه صهیونیستی جروزالیم پست در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ به نقل از دفتر آمار مرکزی رژیم صهیونیستی درخصوص جمعیت یهودیان و غیر یهودیان در سرزمین های اشغالی، حدود ۹ میلیون نفر در این منطقه زندگی می کنند که حدود ۶.۶۵ میلیون نفر یهودی (و اکثراً مهاجر) هستند که ۷۴ درصد از کل جمعیت فلسطین اشغالی را شامل می شوند.

براساس نوشته این روزنامه در همان سال، تعداد جمعیت یهودیان اسرائیل در ده سال اخیر یک میلیون نفر افزایش یافته است، در مقابل شمار عرب های ساکن در سرزمین های اشغالی که شامل مسلمانان و مسیحیان و دروزی ها می شود، ۱ میلیون ۸۷۸ هزارو ۶۰۰ نفرعنوان شده که حدود ۲۱ درصد جمعیت فلسطین اشغالی را شامل می شود.

روزنامه صهیونیستی جروزالیم پست می افزاید، تعداد جمعیت عرب ها در فلسطین اشغالی در ده سال اخیر حدود ۴۰۰ هزار نفر افزایش یافته است؛ بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸، تعداد جمعیت عرب ها در سرزمین های اشغالی حدود ۲۱ درصد افزایش یافت در حالی که جمعیت یهودیان در مقابل ۱۷.۵ درصد افزایش یافته بود.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز در شماره سوم آوریل ۲۰۱۹ (۱۴ فروردین ۹۸) خود در این باره نوشت: “ایرز کوماروفسکی” آشپز معروفی که در فلسطین اشغالی و در منطقه الجلیل شهرت زیادی دارد، به نیویورک مهاجرت کرد.

به اعتقاد کارشناسان صهیونیست، بزرگترین نگرانی که مراکز تصمیم گیری اسرائیل را به وحشت انداخته آن است که در سایه روند مهاجرت معکوس از یک سو و افزایش شمار فلسطینیان، جمعیت فلسطینی ها و صهیونیست های مهاجر در سال ۲۰۲۰ در سرزمین های اشغالی با یکدیگر مساوی شده است.

درباره علت این مهاجرت معکوس از سرزمین های اشغالی، رسانه های رژیم صهیونیستی دلایل مختلفی را ذکر می کنند؛ از پرداختن به گرانی معیشت در فلسطین اشغالی نسبت به بقیه نقاط دنیا تا فراهم بودن فرصت های شغلی یا تحقیقاتی در دانشگاه های مختلف جهان و البته اعتراف به نقش مقاومت (فلسطین و منطقه) که اوضاع امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی را به شدت متزلزل کرده است.

به اعتقاد کارشناسان صهیونیست، عملیات گروه های مقاومت فلسطین و انتفاضه مردم فلسطین نقش مهمی را در رسیدن این تعداد از صهیونیستها به تصمیم قطعی خروج از فلسطین اشغالی داشته به نحوی که می توان گفت صرفه نظر از توجیه های رژیم صهیونیستی اکثر مهاجران برای جستجوی امنیت از سرزمین فلسطین فرار کرده یا به تعبیری فراری داده شده اند.

همچنین یکی دیگر از دلایل مهاجرت معکوس در سرزمین های اشغالی، تبعیض بین یهودیان آفریقایی تبار و یهودیان سفید پوست به ویژه اتیوبی تبارها می باشد.

در سایه این گسست داخلی، رژیم اسرائیل همچنان در وضعیت اجتماعی سست و شکننده ای به سرمی برد که این رژیم را با خطر نابودی در صورت یک دست نشدن بافت جمعیتی به علت درگیری ها و تناقض های شدید آن روبرو خواهد کرد.

شرایط بغرنج اتیوپی تبارها در فلسطین اشغالی موجب شده تا هر از چند گاهی این مهاجرین به خاطر موارد متعدد تبعیض نژادی و محرومیت و ظلم و ستم دست به اعتراض بزنند که اعتراضات متعدد اتیوپی تبارهای ساکن سرزمین های اشغالی در همین راست می باشد.

یهودیان اتیوپی تبار در دو دوره اوایل دهه هشتاد و اواخر قرن بیستم از اتیوپی به فلسطین اشغالی آمدند و در زندگی روزانه خود در سر زمین های اشغالی با انواع تبعیض روبرو شدند؛ به عنوان مثال کافی است که اشاره کنیم، به آنها عبارت “کوش” یعنی “برده” اطلاق می شود که باعث جریحه دار شدن احساسات آنها می شود و عمق شکاف بین آنها و سایر اقشار در فلسطین اشغالی را بیشتر می کند.

یهودیان اتیوپی تبار از زمان ورود خود به فلسطین اشغالی با تبعیض های فراوانی روبرو بوده اند و این تبعیض را تنها افراد جامعه صهیونیستی علیه آنها اعمال نمی کنند، بلکه نهادهای رژیم اشغالگر قدس نیز با آنها تبعیض آمیز برخورد می کنند. این وضعیت باعث شده تا یهودیان اتیوپی تبار به یک قشر محروم در سرزمین های اشغالی تبدیل شوند و نهادهای رژیم اسرائیل با آنها به علت رنگ پوستشان برخوردهای نامناسب روحی و جسمی انجام دهند.

به طور کلی، نژادپرستی در قبال سیاهان در رژیم اسرائیل ساختاری هرمی به خود گرفته است؛ این همان چیزی است که “عدی دوری افراهام” پژوهشگر امور پناهجویان در سازمان عفو بین الملل بر آن تاکید می کند و می گوید که ریشه نژادپرستی رژیم اسرائیل بر ساختاری هرمی استوار است که اتیوپی تبارها در صدر هرم در بین دیگر آفریقایی ها قرار می گیرند. این ساختار هرمی باعث می شود که آنها با برخوردهای تبعیض آمیز و نژادپرستانه روبرو شوند.

شرایط آفریقایی تبارهای ساکن در سرزمین اشغالی به حدی با تبعیض روبه روست که اندیشکده صهیونیستی “ماریز” در تحقیقاتی اذعان کرده که ۴۱ درصد یهودیان اتیوپی تبار در اسراییل زیر خط فقر به سر می برند و اکثر آنها شغل های پایین نظیر رفتگری و تمیز کردن سرویس های بهداشتی دارند، زیرا بسیاری از کارفرمایان از استخدام آنها خودداری می کنند و درصد بیکاری بین آنها به ۶۵ درصد رسیده است.

با وجود اینکه تعداد یهودیان اتیوپی تبار ساکن سرزمین های اشغالی حدود ۱۴۰ هزار نفر هستند و ۱.۵ درصد مجموع جامعه رژیم اسرائیل را تشکیل می دهند، اما برخورد شدید و هولناکی از سوی دیگر اعضای جامعه صهیونیستی در قبال آنها روا داده می شود که تظاهرات سه سال پیش آنها به دنبال حمله وحشیانه یک نظامی رژیم صهیونیستی به یک جوان یهودی اتیوپی تبار تاکیدی بر این نگاه و برخورد نژادپرستانه است.

به اعتقاد برخی صاحب نظران مسایل منطقه، گسست و شکاف های نژادی و اجتماعی در بین صهیونیست ها به حدی رسیده که رژیم اسرائیل را ابتدا با تشدید مهاجرت معکوس و در ادامه با فروپاشی داخلی روبرو کرده است.

تحقیقات رسانه های صهیونیستی نشان می دهد، اکثر افرادی که فرار از فلسطین اشغالی را به ماندن در آن ترجیح داده یا می دهند، معتقدند زندگی شان در داخل فلسطین اشغالی در معرض خطر قرار دارد؛ این احساس در میان مهاجران ساکن شهرک های مهاجر پذیر رژیم صهیونیستی به دلایل امنیتی بیشتر است.

همچنین بسیاری از آنها اعلام کرده اند، هرگز احساس وابستگی به این خاک و سرزمین را به دست نیاورده اند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، یهودیان به امید زندگی در شرایط ایده آل و حتی سطحی بالاتر از آن به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده اند و اکثر آنها به دلایل منافع شخصی و نه مسائل ایدئولوژیک به فلسطین اشغالی آمده اند تا شرایط معیشتی و اقتصادی خود را ارتقا ببخشند، اما وقتی با شرایط حاکم بر رژیم اسرائیل از جمله گرانی، ناامنی، نژادپرستی و الزامی بودن خدمت نظامی مواجه شدند، در این شرایط می باشد که متوجه می شوند نه خبری از عسل هست و نه شیر پس در سایه عدم لغو تابعیت اصلی خود تصمیم گرفتند، شرایط زندگی در کشورهای خود را به توهم زندگی در بهشت! صهیونیست ها ترجیح دهند. بهشتی که بیش از هر زمان دیگری صهیونیست ها به دروغ بودن آن اذعان پیدا کرده اند.

یکی دیگر از مشکلات کنونی صهیونیست ها افزایش قدرت احزاب دینی وابسته به این جریان اعم از صهیونیستی و غیرصهیونیستی در مراکز تصمیم گیری کنست و کابینه رژیم صهیونیستی می باشد که منجر به تصویب خواسته های این گروه در زمینه اجرای احکام شریعت یهودی در جامعه اسراییل و اعمال فشار بر اقشار سکولار و تحمیل محدودیت های بیشتر بر آنها شده است، در همین راستا جمعیت اقشار دینی صهیونیستی نیز در مقابل سکولارها در چند دهه اخیر رشد بیشتری داشته است؛ سکولارها هم اکنون حدود ۴۰ درصد ساکنان یهودی در سرزمین های اشغالی را تشکیل می دهند و ۶۰ درصد دیگر نیز به دینداران یهودی اختصاص دارد؛ در حالی که سکولارها در سال ۱۹۴۸ (سال تاسیس رژیم صهیونیستی) حدود ۸۲ درصد جمعیت فلسطین اشغالی بودند و در مقابل دینداران یهودی ۱۸ درصد ساکنان سرزمین های اشغالی را تشکیل می دادند.

یکی دیگر از مشکلات اساسی و اختلاف میان صهیونیستی ها موضوع معافیت فرزندان خانواده های جریان دینی “حریدی” از خدمت سربازی در مقابل اعتراض مادران و خانواده های سکولار این رژیم به این موضوع می باشد که باعث شده بسیاری از جوانان صهیونیست از ورود به خدمت سربازی سرباز بزنند و حتی زنان و مادران سکولار صهیونیست نیز مخالف رفتن فرزندانشان به خدمت سربازی هستند و خواستار معافیت آنها همچون حریدی ها می باشند، که این مساله به چالش بزرگی برای ارتش رژیم صهیونیستی تبدیل شده است.

همه این مسایل دست به دست هم داده و شرایط ویژه ای را در سرزمین های اشغالی فراهم کرده است به حدی که نتایج تازه ترین نظرسنجی توسط رسانه‌های رژیم صهیونیستی نشان می دهد که ۸۸ درصد ساکنان سرزمین‌های اشغالی بر این باورند که کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، به زندگی آنان آسیب می‌رساند و کابینه وی را خطرناک می دانند.

همانگونه که شواهد نشان می دهد، با روی کار آمدن نتانیاهو و کابینه افراطی او در کنار بحران های ایجاد شده توسط بی بی، شرایط مهاجرت معکوس در سرزمین های اشغالی تشدید شده و یهودی ها برای زنده ماندن راهی دیگر کشورها می شوند و همین امر سبب خواهد شد تا فروپاشی رژیم صهیونیستی حتی زودتر از پیش بینی ها انجام شده و منطقه و جهان زودتر از دست این غده سرطانی خلاص شود.

دیدگاهتان را بنویسید