زیان 240 میلیارد دلاری ایران پس از خروج امریکا از برجام

خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا از برجام بیش از 240 میلیارد دلار برای ایران هزینه داشته است ایران نمی خواهد همان اتفاق دوباره تکرار شود.جمهوری اسلامی مدت‌هاست اعلام کرده است که از آمریکا می‌خواهد همه تحریم‌های اعمال شده تحت کمپین «فشار حداکثری» ترامپ را لغو کند. بر اساس گزارش ها، واشنگتن با لغو اکثر این تحریم‌ها موافقت کرده است، اما از حذف شدن بیش از 400 مورد مربوط به ایران از لیست سیاه خود خودداری می‌کند. با ارزیابی عنصر بوروکراتیک احیای توافق هسته‌ای، می توان گفت دلایلی وجود دارد که بیانیه مکتوب رئیس جمهور ایالات متحده برای ایران کافی خواهد بود، در حالی که دیگران معتقدند که باید معاهده ای توسط سنای ایالات متحده تصویب شود.با این حال، موضوع صرفاً مربوط به بوروکراسی مرتبط با تحریم ها نیست و حتی اگر معاهده هسته‌ای با دولت بایدن در سنای آمریکا تصویب شود، برای ایران کافی نیست.آنچه برای ایران عملی‌تر، کارآمدتر و قابل قبول‌تر است، این است که تهران به طور موقت همه موارد اضافی که فراتر از تعهدات برجامی تولید و استفاده کرده است را در ایران، تحت نظارت آژانس حفظ کند.

سانتریفیوژهای اضافی، سانتریفیوژهای پیشرفته‌تر و همچنین تعداد سانتریفیوژهایی که [از اردیبهشت 1397] مورد استفاده قرار گرفته اند، باید تحت نظارت بین المللی آژانس انرژی اتمی در ایران پلمپ و نگهداری شوند.برنامه هسته‌ای ایران به عنوان از «دارایی‌های استراتژیک» ایران است که ایالات متحده می‌خواهد آن‌ها را حذف کند. باید د استدلال کرد که اورانیوم اضافی، چه 3.67 درصد یا 20 درصد یا 60 درصد، باید در ایران ذخیره شود. البته و تحت نظارت آژانس.نکته مثبت این پیشنهاد این است که رئیس جمهور بعدی آمریکا را از خروج از برجام باز می دارد.

توافق هسته ای 2015 مقرر می دارد ذخایر اورانیوم با غنای پایین برای مدت 15 سال تا سقف 300 کیلوگرم در ایران نگه داشته شود. همچنین سطح غنی سازی را به 3.67 درصد محدود می کند. ایران به تدریج در واکنش به خروج آمریکا از برجام، پایبندی به این تعهدات را متوقف کرده است.آیا ایده ذخیره اورانیوم چیزی است که تیم ایران در وین مطرح کرده است ؟ البته این پیشنهاد خودم است، اما حدس می‌زنم ایرانی‌ها هم آن را پیشنهاد کرده‌اند. توجه کنید به آنچه [مذاکره‌کننده هسته‌ای روسیه] میخائیل اولیانوف گفته است که چگونه می‌توان در این مورد سه کار انجام داد: یکی از بین بردن آنها، دیگری ارسال آنها به خارج و سوم این که آنها را در ایران مهر و موم کرد.

کم‌هزینه‌ترین گزینه روی میز ایران

با توجه به گزینه‌های جایگزین‌ دیگر کشورها یا طرح B، نقض محدودیت‌های ذخایر اورانیوم یک چیز جزئی است. این کم‌هزینه‌ترین [گزینه روی میز ایران] است.یک راه برای اطمینان متقابل، یعنی چارچوبی که اطمینان ایران مبنی بر اینکه جانشین بایدن از برجام خارج نمی‌شود را تضمین می‌کند، در عین حال اطمینان واشنگتن نسبت به مقاصد تهران را [علیرغم ذخایر هسته‌ای مازاد ایران] فراهم می‌کند وجود دارد. ایران می‌تواند در یک دوره چهار یا پنج ساله، به عنوان یک اقدام اعتمادسازی.، سالانه 20 درصد اورانیوم غنی‌شده راه خارج ارسال کند. و پس از پنج سال، ذخایر به سطح برجام باز می‌گردد.ایران می تواند در مورد بخشی از تحریم‌ها که طرف آمریکایی مدعی است که واقعاً خارج از موضوع هسته‌ای است تساهل به خرج دهد. از نظر هادیان، تهران همچنین می تواند با اضافه کردن دو سال به بندهای غروب آفتاب تحت برجام موافقت کند.تمدید محدودیت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نباید در چارچوب برجام باشد، که باعث می‌شود کنگره بگوید این یک توافق جدید است و بنابراین نیاز به تأییدیه کنگره دارد.اما اگر این دو سال را از طریق مکانیسم‌های دیگر اضافه کنیم، می‌توانیم معامله را احیا و حفظ کنیم..

ناصر هادیان

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید