آمریکا گرفتار دیکتاتوری دوحزبی است

فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا: ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا چندین پرونده قضایی دارد که آخرین آن به نقش او در حمله به ساختمان کنگره در ششم ژانویه ۲۰۲۱ مرتبط می‌شود. مشکل اصلی دونالد ترامپ این است که در نظرسنجی‌های صورت‌گرفته در بین نامزدهای جمهوری‌خواه، با اختلاف ۲۰ تا ۳۰ درصد از دیگر رقبا جلوتر است و اگر این موضوع به همین سبک جلو برود، می‌تواند نماینده حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات 2024 هم باشد. این امر موجب ناراحتی دموکرات‌های آمریکا و همچنین نخبگان حزب جمهوری‌خواه که از او دل خوشی ندارند، شده است.

سیستم قضایی آمریکا کاملا حزبی است، سیستم قضایی آمریکا به‌گونه‌ای است که این موضوعات به‌صورت حزبی پیش می‌رود، به این معنی که افرادی که در سیستم قضایی هستند، منصوب یکی از این دو حزب هستند. سیاست‌مداران عضو قوه مجریه، اعضای سیستم قضایی را معرفی می‌کنند و در نهایت این افراد توسط کنگره تأیید می‌شوند. این افراد معمولاً کسانی هستند که متعلق به دو حزب هستند و در نتیجه برخورد حزبی هم دارند. درباره پرونده‌های متعددی که دونالد ترامپ دارد، عملا قضاتی این موارد را پیدا کرده‌اند که عقبه دموکرات داشته‌اند و در عمل با اینکه مشکلات ترامپ کم نیست؛ اما موضوع به‌صورت حزبی پیش می‌رود.

در نهایت باید به این مسأله اشاره کرد که واشنگتن برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ گرفتار دیکتاتوری دوحزبی شده است. به این معنی که دموکرات‌ها بارها اعلام کرده‌اند که فرد دیگری غیر از جو بایدن میان دموکرات‌ها نداریم و انتخابات درون‌حزبی هم برگزار نمی‌کنیم. این در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌ها، مردم آمریکا معتقدند که جو بایدن عقل و هوش کافی ندارد. در سمت دیگر این ماجرا، دونالد ترامپ وجود دارد که به دلایل متعددی از جمله پرونده تعرض جنسی، محکوم شده است.

فواد ایزدی، استاد مسائل آمریکا دانشگاه تهران

دیدگاهتان را بنویسید