کان: عربستان برای توافق با اسرائیل، «گام‌های بزرگ» می‌خواهد

شبکه صهیونیستی «کان» فاش کرد که مقامات سعودی در پیامی به تل‌آویو و واشنگتن اعلام کرده‌اند برای پیوستن به توافق عادی‌سازی، خواهان برداشته شدن «گام‌های بزرگ» هستند.

 رسانه‌های صهیونیستی در ادامه گزارش‌های خود از احتمال توافق عادی‌سازی عربستان با رژیم اشغالگر، اخباری از نگرانی محافل امنیتی تل‌آویو و همچنین خواسته‌های قابل توجه طرف سعودی منتشر کردند.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، «جیلی کوهن»، تحلیلگر امور سیاسی در شبکه صهیونیستی «کان» توضیح می‌دهد: نهادهای امنیتی و نظامی تل‌آویو مذاکرات بین دولت آمریکا و مقامات ارشد عربستان سعودی را زیرنظر دارند؛ آن‌ها با معامله تسلیحاتی احتمالی بین ریاض و واشنگتن مشکل دارند، چرا که معتقدند برتری نظامی در منطقه را از تل‌آویو سلب می‌کند.

کوهن در ادامه و درباره شروط طرف سعودی در این توافق افزود: عربستان سعودی در هفته‌های اخیر پیامی را به آمریکا و اسرائیل رسانده و در آن تاکید کرده «ما اسباب‌بازی‌های کودکانه و گام‌های کوچک در مسیر عادی‌سازی را نمی‌خواهیم، ​​بلکه خواهان گام‌های مهمی هستیم».

به باور این تحلیلگر صهیونیست، ریاض به دنبال بسته بزرگی شامل تسلیحات و همچنین ضمانتی درخصوص مسائل مدنی و حقوقی برای «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی است.

کوهن در ادامه این گزارش و ضمن اذعان به اینکه دستیابی عربستان به هرگونه سلاح پیشرفته‌ای از آمریکا، «برتری کیفی ارتش اسرائیل در منطقه» را از بین می‌برد، تصریح کرد: این تسلیحات باید به تل‌آویو هم داده شود!

این در حالی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه، هفتم آگوست طی مصاحبه‌‌ای درباره تعمیق روابط میان تل‌آویو و ریاض تاکید کرده بود حاضر نیست در ازای توافق با عربستان «امنیت اسرائیل» را به خطر بیاندازد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حالی از تداوم امیدواری‌ها و خوش‌بینی‌های کابینه تل‌آویو به عادی‌سازی با عربستان خبر می‌دهد که محافل رسانه‌ای و تحلیلگران جهان، امکان حصول چنین توافقی را در سایه اقدامات افراط‌گرایانه متحدان نتانیاهو در قبال فلسطینیان، ضعیف ارزیابی می‌کنند.

پیش‌تر شبکه آی۲۴ در گزارشی مدعی شده بود که «سلمان بن عبدالعزیز»، شاه سعودی هم‌زمان با افزایش گمانه‌زنی‌ها از امکان توافق با تل‌آویو، شخصاً به موضوع ورود کرده و ایجاد دولت برای فلسطینی‌ها را شرط هرگونه رایزنی قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید