ناکامی فضاسازی‌ها علیه منافع ملی

سفارت عربستان سعودی در جمهوری اسلامی ایران از روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه به‌طور رسمی فعالیت خود در تهران را آغاز کرده است. «عبدالله العنزی» هم به عنوان سفیر عربستان در ایران کار خود را آغاز خواهد کرد. او پیش از این سفیر عربستان در عمان بوده است

مدتی پس از بازگشایی سفارت و سرکنسولگری ایران در ریاض و جده عربستان و نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان همکاری اسلامی، سفارت عربستان سعودی در جمهوری اسلامی ایران هم از روز یکشنبه ۱۵ مرداد ماه به‌طور رسمی فعالیت خود در تهران را آغاز کرده است. خبرگزاری ایرنا با اعلام این خبر نوشت: مسئولیت سفارت ایران در عربستان بر عهده «علیرضا عنایتی» خواهد بود و «عبدالله العنزی» هم به عنوان سفیر عربستان در ایران کار خود را آغاز خواهد کرد. او پیش از این سفیر عربستان در عمان بوده است.
تهران و ریاض، پس از پشت سر گذاشتن چندین دور مذاکره محرمانه، اسفندماه گذشته در شهر «پکن» پایتخت چین، با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که رابطه رسمی دو کشور بزودی ازسرگرفته خواهد شد. در پی این توافق، حسین امیرعبداللهیان و «بن فرحان»، وزرای خارجه ایران و عربستان در
16 فروردین ماه سال‌جاری بار دیگر در شهر «پکن» با یکدیگر دیدار و طی آن بر از سرگیری روابط دوجانبه، گام‌های اجرایی در مسیر بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور تأکید کردند.
پس از گذشت چند ماه از دیدار مقامات دو کشور در پکن، خواسته طرفین مبنی بر بازگشایی سفارت‌ها محقق شد و این در حالی است که پیشتر برخی کشورها نسبت به تحولات شکل گرفته میان ایران و عربستان، ابراز بدبینی کرده و عمر چندانی برای این توافق پیش‌بینی نمی‌کردند. اما آنچه که طی ماه‌های گذشته بخصوص در خرداد اتفاق افتاد، خارج از چهارچوب ذهنی مخالفان پیش رفت تا روز به روز دو کشور را برای رسیدن به اهداف ذکر شده در توافق به یکدیگر نزدیک‌تر سازد.
در هفدهمین روز از خردادماه، حضور «بن فرحان» مقام عالی رتبه دیپلماتیک سعودی در تهران خط بطلانی بر دیدگاه‌های بدبینانه مخالفان از سر‌گیری روابط ایران و عربستان، کشید و نشان داد دو طرف عزم خود را برای همکاری و پایان بخشیدن به رویکردهای تقابل جویانه جزم کرده‌اند.
بازسازی رابطه دو کشور تحولات زیادی را هم در همین مدت کوتاه رقم زد که به مذاق خیلی از بازیگران منطقه‌ای خوش نیامد. جنگ فرسایشی یمن در شرایطی که پایانی برای آن تصور نمی‌شد، در آستانه حل و فصل سیاسی قرار گرفت و پیشرفت خیره کننده رابطه ایران و عربستان به عنوان دو بازیگر مهم منطقه در گرماگرم مذاکرات نتیجه بخش ریاض و مجاهدان انصارالله یمن ادامه دارد و منابع عربستانی، این گفت‌و‌گوها را حاوی دستاوردهای مهمی برای دستیابی به یک راهکار سیاسی فراگیر اعلام کرده‌اند. در ادامه عبور دو کشور از یک دوره طولانی تقابل، روند ترمیم و تقویت رابطه با شتاب قابل ملاحظه‌ای همراه شد و دو طرف شماری از پرونده‌های اختلافی را به فرجام رسانده، بن‌بست روابط ایرانی- عربی را شکسته، تیزی حربه مخالفان را تا حد قابل توجهی کند کرده و به نقش تأثیرگذار همکاری دوجانبه در حل و فصل برخی بحران‌های منطقه‌ای وقوف کامل یافته‌اند.

پایان فضاسازی‌ها
با وجود این تحولات، همچنان تلاش‌ها برای تیره و تار نشان دادن روابط تهران-ریاض ادامه داشت. مخالفان این‌بار تقدم ایران در بازگشایی سفارت ایران در عربستان را دستاویزی قرار دادند تا از عدم تمایل سعودی‌ها برای پیاده‌سازی توافقنامه پکن پرده‌برداری کنند. آنها با این تحلیل که طبق توافق انجام شده دو کشور باید طی دو ماه سفار‌تخانه‌های خود را بازگشایی می‌کردند، از تأخیر عربستان در انجام این کار نهایت استفاده را برده و تسریع ایران در بازگشایی سفارت در ریاض را زیر سؤال بردند.
اما حسین امیرعبداللهیان سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در واکنش به این اخبار، فرارسیدن موسم حج و بررسی امور حجاج را دلیل اصلی تلاش ایران برای بازگشایی سفارت خود در عربستان اعلام کرد. وی تأکید کرده بود: سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده قبل از عزیمت حجاج ایرانی فعالیت عملی خود را در جهت تسهیل امور حجاج بیت‌الله الحرام آغاز کرده و نمایندگی‌های مذکور با حضور مسئولان وزارت خارجه دو کشور رسماً بازگشایی می‌شود.
حال با بازگشایی سفارت عربستان در تهران و معرفی سفیر این کشور، فضاسازی مخالفان برای نشان دادن عدم تمایل عربستان برای بازسازی رابطه به دلیل تأخیر در بازگشایی سفارت خود در ایران هم همچون سایر پروژه‌های‌شان نقش بر آب شد.

دیدگاهتان را بنویسید