هدف نشست جده نشان دادن چهره‌ای صلح‌طلب از محمد بن‌سلمان بود

مساله مهمی که منجر به این شد که عربستان سعودی نشستی برای حل منازعه بحران برگزار کند این است که این نشست نه فقط برای حل بحران اوکراین بلکه بیشتر با هدف مطرح شدن محمد بن سلمان به عنوان بازیگر مهم جهانی و چهره جدیدی از عربستان که صلح‌طلب است برگزار شد.

یکی از موضوعاتی که طی هفته‌های گذشته بسیار خبرساز شد موضوع برگزاری نشستی در عربستان سعودی برای حل و فصل بحران اوکراین بود. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه از ابتدا پیدا بود این نشست دستاوردی به دنبال نخواهد داشت چرا که پر پیدا بود راهکار‌های متفاوتی برای رسیدن به یک نتیجه جامع از دل این نشست بیرون نمی‌آید.

با پایان یافتن نشست جده که با شرکت ۳۰ کشور مختلف جهان از جمله برزیل، آفریقای جنوبی، چین، آمریکا و برخی کشور‌های اتحادیه اروپا همچنین انگلیس برگزار شد دنیا به این نتیجه رسید که عربستان نیز نتوانست راهکاری برای حل و فصل منازعه اوکراین ارائه دهد چرا که مساله پیچیده‌تر از این است که با برگزاری نشستی به پایان برسد چرا که آمریکا و کشور‌های غربی همچنان مایل به تداوم جنگ و تحمیل بحران بیشتر بر اوکراین برای تامین منافع خود هستند.

مساله مهمی که منجر به این شد که عربستان سعودی نشستی برای حل منازعه بحران برگزار کند این است که این نشست نه فقط برای حل بحران اوکراین بلکه بیشتر با هدف مطرح شدن محمد بن سلمان به عنوان بازیگر مهم جهانی و چهره جدیدی از عربستان سعودی که صلح‌طلب است برگزار شد. با اینکه سعودی‌ها این نشست را برگزار کردند، اما به این نکته مهم توجه نکردند که برای برگزاری و به نتیجه رسیدن در چنین موضوع مهمی باید جدول کاری مشخصی داشته باشند تا بتوانند طرفین منازعه را به صلح ترغیب کنند.

عدم دعوت از طرف روسی به عنوان بخش مهم و تاثیرگذاری در بحران اوکراین از ابتدای امر پر واضح بود این نشست نتیجه خاصی به دنبال نخواهد داشت به همین خاطر دنیا شاهد بود نشست جده بدون نتایج و خروجی قابل قبولی به پایان رسید یا به بیان بهتر شکست خورد. در این موضوع تردیدی وجود ندارد که آمریکا و کشور‌های اروپایی و ناتو تمایلی برای پایان یافتن بحران اوکراین ندارند، حفظ منافع غرب ایجاب می‌کند این بحران ادامه بیابد تا ارتش روسیه روز به روز تضعیف‌تر شود. ارسال سلاح‌های پیشرفته و کشتار جمعی از سوی آمریکا و ناتو به اوکراین نشان می‌دهد آن‌ها نه تنها به دنبال پایان یافتن و صلح در جنگ اوکراین نیستند بلکه با ارسال تسلیحات به اوکراین تلاش می‌کنند موازنه قدرت میدانی را در اختیار آقای زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین قرار دهند.

در این موضوع شکی وجود ندارد که هدف آمریکا و ناتو این است که از رهگذر طولانی شدن جنگ، ارتش روسیه وارد چرخه فرسایشی شود با اینکه آمریکا و اروپا می‌دانند فرسایشی شدن جنگ به زیان روسیه و اوکراین است و هر دو کشور بازنده خواهند بود، اما در عین حال علاقه‌ای به پایان جنگ اوکراین ندارند.

ارائه طرح ۱۲ ماده‌ای در نشست جده از سوی چین که مورد پذیرش طرف اوکراینی قرار نگرفت به این دلیل که اوکراین اصرار دارد که طرح صلح خود ولادیمیر زلنسکی را مورد توجه قرار دهد، طرحی که روسیه آن را رد و غیر قابل اجرا می‌داند شرایط را به گونه‌ای رقم زده که به نظر می‌رسد جنگ اوکراین و روسیه تا مدت‌های مدید دیگری طول خواهد کشید و دو کشور نیز از طولانی شدن جنگ آسیب‌های جدی متحمل خواهند شد.

با اینکه طرف آمریکایی کوشش می‌کند با ارسال تسلیحات کشتار جمعی از اوکراین حمایت کند، اما روس‌ها با تمام قوه خود در حال پیشروی هستند و تغییر معادله میدانی به نفع اوکراین بعید به نظر می‌رسد. در پایان نگارنده معتقد است اصلی‌ترین هدف برگزاری نشست جده علاقه محمد بن سلمان برای نشان دادن چهره صلح‌طلب از خود بود تا بعد از پدر با نهادینه کردن چنین چهره‌ای در اذهان عمومی بر تخت پادشاهی عربستان بنشیند.

دیدگاهتان را بنویسید