سناریوی چینی برای فرار از تحریم آمریکایی

آمریکا و چین بعد از اختلافاتی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ پیدا کردند در برهه‌های مختلف زمانی تلاش می‌کنند جایگاه‌های مهم سیاسی، اقتصادی و علمی و فناورانه را از یکدیگر بربایند.

ندا اظهری، مترجم:آمریکا و چین بعد از اختلافاتی که در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ پیدا کردند در برهه‌های مختلف زمانی تلاش می‌کنند جایگاه‌های مهم سیاسی، اقتصادی و علمی و فناورانه را از یکدیگر بربایند. در این میان، چینی‌ها که به دنبال تثبیت جایگاه نخست خود در رتبه برتر دنیا از نظر تولید علم هستند، آمریکا را بر آن داشته‌اند که با تمام قوا به مقابله با آنها بپردازد. چین در زمینه توسعه فناوری هوش مصنوعی پیشرفت‌های زیادی داشته اما به‌رغم اینکه اصلی‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات و مواد اولیه این فناوری، کشورهای استراتژیک و مهم دنیا ازجمله آمریکا، آلمان، ژاپن و هلند هستند، برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر این کشور آسیایی، نظارت‌های صادراتی را برای ممنوعیت خرید تجهیزات برای چین قائل شده‌اند تا ترمز این کشور را در زمینه توسعه هوش مصنوعی بکشند. در مقابل، چینی‌ها هم بیکار ننشسته‌اند و اقداماتی را برای مقابله با این نظارت‌های محدودکننده در دستور کار خود قرار داده‌اند.

90 درصد تولید تجهیزات تراشه‌ها در دست سه کشور
به گزارش مجله «تایم»، از سال 2022 تاکنون، دو روز در تقویم جزء تاریخ ژئوپلیتیک به ثبت رسیده است. اولین تاریخ، حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه و دومین تاریخ هم 7 اکتبر 2022، زمانی است که آمریکا بخش جدیدی از موارد کنترل صادراتی را به اجرا گذاشت که برای فلج کردن توسعه چین در آینده هوش مصنوعی طراحی شده بود. در این طرح به جای اینکه نرم‌افزار هوش مصنوعی…ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید