عفاف منطق جهانی دارد

محور اصلی و عمده در زمینه تبلیغ امر عفاف و حجاب که اصولا از موضع استدلالی محل اشکال قرار می‌گیرد، تاکید بر سلیقه شخصی، انتخاب فردی و اصل اختیار در تعیین میزان و نوع آن است .

محور اصلی و عمده در زمینه تبلیغ امر عفاف و حجاب که اصولا از موضع استدلالی محل اشکال قرار می‌گیرد، تاکید بر سلیقه شخصی، انتخاب فردی و اصل اختیار در تعیین میزان و نوع آن است که گستره‌ای از استدلالات دیگر را به دنبال می‌آورد که نوعی هنجارگریزی را در بروز و ظهور می‌نمایاند و اتفاقا در همین عرصه تبلیغی که درواقع ابزارش استدلال است صرف نظر از درست یا نادرست، بیشترین مجادلات شکل می‌گیرد. نگریستن به این موضوع از منظر امری اجتماعی در جامعه ایرانی که خانواده همچنان به قوت خود نقش محوری و تعیین‌کننده در نوع مناسبات افراد با یکدیگر و با ساختارهای کلان دارد، مستلزم تاکید و تقویت گزاره‌هایی است که به حفظ کارکرد موثر و مثبت خانواده در پرتو صیانت از حریم آن می‌پردازد. بر این اساس، بر آن شدیم تا با حضور خانم میرخانی، استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در حوزه مطالعات زنان و خانواده که این روزها بحث تازه‌ای با عنوان حق عفت جنسی را مطرح کرده‌اند، با واکاوی ابعاد مساله مبنی‌بر تعریف عفت و انواع آن، تبیین جایگاه عفاف در نظام هستی، شمولیت حق عفت جنسی، بحث پوشش و لباس و تمدن لباس و رابطه عفاف و حجاب با هم در آستانه روز خانواده و روز مباهله به این موضوع بپردازیم. عزت‌السادات میرخانی، استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه در حوزه مطالعات زنان و خانواده هستند که بحث تازه‌ای با عنوان عفت جنسی را مطرح کرده‌اند. بر آن شدیم تا با طرح سوالات و واکاوی ابعاد این موضوع مبنی‌بر تعریف عفت و انواع آن، تبیین جایگاه عفاف در نظام هستی، شمولیت حق عفت جنسی، بحث پوشش و لباس و تمدن لباس و رابطه عفاف و حجاب با هم در آستانه روز خانواده و روز مباهله از توضیحات ایشان بهره گیریم.

*عفت خصیصه‌ای فطری و ذاتی است که به همه انسان‌ها اختصاص دارد و نوعی شرم و حیا نسبت به وقوع ارزش‌هاست و اصلی کلی است که هم فرد و هم جامعه بشری را مصونیت می‌بخشد

* لباس در عرف بشری یک تمدن است. ممکن است فرم‌ها براساس تمدن‌های مختلف عوض شوند. یکی از نعمات الهی طبق آیه قرآن لباس است که منطقی جهانی است. در هیچ جای دنیا لباس خانه در جاهای رسمی استفاده نمی‌شود. 

*تمدن لباس هر ملتی متناسب با فرهنگ آن ملت است. به مدل‌ها و تنوعی از لباس‌ها که در قرآن ذکرشده توجه کنید. در قرآن انواع لباس‌ها آمده‌اند، یعنی بین کار و هدف انسان و نوع شخصیت او تناسب برقرار می‌شود و در تمام ابعاد زندگی هم در ساختار قانونگذاری اسلامی و هم در ساختار تمدن اسلامی وجود دارد….ادامه گفتگو

دیدگاهتان را بنویسید