قادری: ریشه مخالفت‌ها با انتخابات تناسبی نگرانی از قانون جدید انتخابات است

در این روش تلاطم‌ها و فراز و فرودهایی که در مسائل سیاسی وجود دارد کاهش پیدا می‌کند و جریان‌ها در کنارهم به همدیگر کمک خواهند کرد به جای اینکه همدیگر را متهم کنند.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و طراح طرح تناسبی شدن انتخابات مجلس درباره برگزاری انتخابات مجلس به صورت تناسبی، اظهارداشت: اگر نظام انتخابات تناسبی شود همه جناح‌ها و جریان‌ها به دلیل اینکه خودشان را صاحب کرسی می‌دانند مشارکت خواهند داشت. از طرفی همه جریان‌ها از ابتدا ناامید نیستند بلکه می‌دانند که تحت هر شرایطی در حوزه انتخابیه تهران کرسی دارند.

وی با اشاره به اینکه تعداد کرسی‌هایی که به هر جریان می‌رسد بستگی به میزان مشارکت دارد، گفت: بنابراین هر جریانی تلاش می‌کند که همه نیروها و طرفدارنش را پای صندوق رای بیاورد و از این طریق مشارکت افزایش پیدا می‌کند.

طراح طرح تناسبی شدن انتخابات مجلس در پاسخ به این سؤال که انتخابات تناسبی فقط در تهران برگزار می‌شود یا سایر کلان شهرها را هم شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: در مرحله اول به عنوان نمونه فقط در تهران به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و در دوره‌های بعدی شامل سایر کلان شهرها می‌شود.

پشت پرده مخالفت ها با انتخابات تناسبی
نماینده مردم شیراز با بیان اینکه شورای نگهبان این طرح را تایید کرده و در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام  است، گفت: مجمع هم با کلیت این طرح مشکلی ندارد و برای رسیدگی به جزئیات و رفع ایرادات و اشکالات به کمیسیون سیاسی و دفاعی ارجاع شده است. در ذیل این کمیسیون هم کمیته‌ای تشکیل شده و یک جلسه‌ای دو هفته گذشته تشکیل شد و قرار است امروز هم جلسه دوم برگزار شود و تلاش بر این است ایراداتی که مطرح شده را پاسخ دهیم و انشاالله بتواند مصوبه مجمع را بگیرد.

قادری درباره اینکه انتخابات تناسبی در این دوره از انتخابات مجلس اجرا می‌شود، بیان کرد: به نظر می‌رسد مشکلی نداشته باشد و می‌تواند در انتخابات این دوره اجرا شود.

وی در پاسخ به این سوال که ریشه مخالفت‌ها با انتخابات تناسبی چیست؟، توضیح داد: به دلیل اینکه این طرح همراه شده با سایر مواد مربوط به اصلاح قانون انتخابات بنابراین برخی که با سایر مواد مربوط به اصلاح قانون انتخابات هم مخالفت دارند سعی آن‌ها بر این بوده این موضوع طولانی شده تا کل قانون به این دوره از انتخابات نرسد. افراد متفکر که نگاه‌های عمیق و بلند مدت دارند و معتقدند که می‌توان فضا را به سمت جریان‌های حزبی و انتخاب افراد توانمند پیشبرد موافق نظام انتخاب تناسبی هستند.

ایجاد رقابت درون جریانی و برون جریانی
نماینده مردم شیراز با بیان اینکه نتیجه انتخابات تناسبی انتخاب افراد توانمند از همه جریان‌ها و مشارکت همه آنها است، افزود: از طرفی رقابت درون جریانی در کنار رقابت های برون جریانی اتفاق می‌افتد و انتخابات از این حالت صفر و یک خارج می‌شود اینکه یک دوره همه کرسی‌ها در اختیار یک جریان باشد و سهم جریان مقابل صفر باشد و در دوره دیگر بر عکس از این حالت خارج می‌شود.

قادری با اشاره به اینکه در این روش تلاطم ها و فراز و فرودهایی که در مسائل سیاسی وجود دارد کاهش پیدا می‌کند، بیان کرد: جریان‌ها در کنارهم به همدیگر کمک خواهند کرد به جای اینکه همدیگر را متهم کنند. تلون سیاسی نمایندگان کاهش پیدا می‌کند و ثبات رای وجود دارد وقتی که نماینده با تابلو وارد انتخابات می‌شود دیگر نمی‌تواند در ابتدا دوره طرفدار یک جریان باشد و در آخر دوره حامی جریان دیگر باشد.

اجرای انتخابات تناسبی در 120 کشور
وی با بیان اینکه در 120 کشور جهان این نظام انتخابات تناسبی اجرا می‌شود، تصریح کرد: در برخی کشورها به شکل کامل و در برخی دیگر به شکل ترکیبی برگزار می‌شود. نظام انتخاباتی تجربه شده‌ای است، مدل‌های مختلف برای کشور بررسی شده و دنبال کردیم نظام اکثریتی استانی کاملا غلط است نه تنها اوضاع را بهتر نمی‌کند بلکه اوضاع را بدتر می‌کند. تناسبی استانی هم ایرادش این است که باید حوزه‌های شهرستانی را حذف کنید. مدل تناسبی استانی شهرستانی که در دور گذشته مصوب شد اگر ایرادات آن برطرف شود بهترین مدل است چراکه کل کشور را در بر می‌گیرد و پس از آن مدل تناسبی حوزه‌های چند نماینده‌ای بهترین مدل برای کشور است چراکه نظام اکثریتی چند نماینده‌ای که در شهرستان‌ها اجرا می‌شود شاید در کمتر کشوری وجود داشته باشد.

طراح طرح تناسبی شدن انتخابات مجلس در پایان گفت: بنابراین با بررسی‌ همه مدل‌ها بهترین مدل برای حوزه‌های چند نماینده‌ای مثل کلان شهرها همین مدل نظام تناسبی چند نماینده‌ای است. اگر این نظام انتخاباتی برای یک دوره در تهران اجرا شود طرفداران زیادی پیدا خواهد کرد انشاالله در دوره‌های بعدی بتوان این مدل را به حوزه‌های 2 یا 3 نماینده به بالا در کل کشور تسری داد.

دیدگاهتان را بنویسید