توسعه فناوری های اطلاعاتی در جهت دموکراسی مستقیم

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به توسعه فناوری های اطلاعاتی در جهت دموکراسی مستقیم پرداخت.

 

دفتر مطالعات حکمرانی این مرکز در گزارشی با عنوان «توسعه فناوری های اطلاعاتی در جهت دموکراسی مستقیم» عنوان کرد دموکراسی مستقیم به‌عنوان پیشنهاد نهایی فناوری‌های اطلاعات برای حکمرانی مطرح شده است. فیسبوک، گوگل و بلاکچین به‌عنوان سه پلتفرم در راستای دموکراسی مستقیم در این گزارش بررسی شده‌اند.

این فناوری‌های اطلاعاتی درعین حال که به شکلی مویرگی همه‌ عرصه‌های زندگی را سلطه‌پذیر کرده‌اند، علیه نفوذ دولت عمل کرده و از حدود دولت‌های رسمی کاسته‌اند؛ به بیان دیگر ابعاد قدرت (به معنای عام) را گسترده‌تر کرده‌اند،‌ اما از مسئولیت‌پذیری آن کاسته‌اند. کاملاً رویاپردازانه و ناشی از نشناختن ماهیت دولت است که بخواهیم تحت عناوینی مانند دموکراسی مستقیم یا دموکراسی پلتفرمی همه پیشنهادهای فناوری را بپذیریم و دولت را کاملاً به یک پلتفرم تبدیل کنیم.

این گزارش تاکید می‌کند هرچقدر دولت در زمینه توسعه زیرساخت شبکه و اینترنت سرمایه‌گذاری کند، بیشتر به پلتفرمی شدن جامعه کمک کرده است. پلتفرم شیوه جدیدی از جمع شدن ما دور یکدیگر و وحدت یافتن ماست. امروز ارزش علوم به جای توانایی‌شان در گزارش حقیقت صرفاً از طریق کارکردشان سنجیده می‌شود؛ این اتفاق وابسته به فاصله ظاهراً امنی است که موقعیت پلتفرمی از جریان اتفاق‌ها برای دولت ایجاد و فراهم کرده بنابراین دولت مسئولیتی در قبال حقیقت برعهده ندارد، دولت صرفاً یک پلتفرم است. حقیقت هرچه باشد صرفاً و نهایتاً کالایی است که باید تولید شود و به سلامت به دست مصرف‌کننده‌اش برسد. امروز این تصادفی نیست که تلاش برای حق رأی و به دست گرفتن سرنوشت به تلاش برای اتصال به شبکه تبدیل شده است. این تغییر ذائقه سیاسی را نمی‌توانیم دست کم بگیریم.

این گزارش تصریح کرده فناوری‌های اطلاعاتی پدیداری دربرگیرنده‌ همه‌ زندگی و متعاقباً تعیین‌کننده ماهیت دولت و  ابزارهایی برای رسیدن به مقاصد خویش هستند. سیاستگذاری در این حیطه باید امری بنیادین تلقی شود و به جای واسپاری به متخصصان حیطه‌ فناوری اطلاعات یا دستگاه‌های امنیتی، از مجموعه سرمایه‌ سیاستگذاری در کشور، اعم از اندیشمندان سیاسی، جامعه‌شناسان و اهل فرهنگ استفاده کند. طبیعتاً رسیدن به سیاستی برای توسعه فناوری‌های اطلاعاتی، ابتدا نیازمند تقویت و تعمیق گفتگوهای علمی و عمومی درباره‌ طرح و جهت این فناوری‌ها است.

ادامه مطلب👇

19067

دیدگاهتان را بنویسید