روند تحولات در مرز لبنان با فلسطین اشغالی

روند تحولات در مرز لبنان با فلسطین اشغالی به گونه‌ای پیش می رود که هر لحظه کوچکترین جرقه می‌تواند اوضاع را به سمت یک جنگ تمام عیار سوق دهد؛ موضوعی که تل آویو به شدت از آن گریزان است.

سخنرانی چهارشنبه شب سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله به مناسبت هفدهمین سالگرد جنگ ۳۳ روزه بعد از یک غیاب طولانی‌مدت، با سایر سخنرانی‌های وی متفاوت بود و آرامش خاصی داشت.
نصرالله معادله جدیدی ترسیم کرد
همه منتظر موضع گیری سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان درباره اوضاع متشنج مرز لبنان با فلسطین اشغالی بودند. وی با بیان اینکه بخش شمالی منطقه الغجر طبق اعلام سازمان ملل متحد خاک لبنان است و اسرائیل در آنجا سیم‌خاردار کشیده است، افزود: آنها سیم‌خاردارشان را کامل و سپس دیوارکشی کردند و موانع را برداشتند و گردشگر به آنجا آوردند. سازمان ملل متحد قبل از مساله چادرها ساکت بود اما پس از اینکه مقاومت چادرها را نصب کرد، سریع واکنش نشان داد. ما چادرهایمان را در خاک لبنان بر پا کردیم، اما اسرائیل مزارع شبعا را متعلق به خود می‌داند. ما چادرمان را در مزارع شبعا در خاک کشورمان لبنان ان شاء الله قرار می‌دهیم.
دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه گفت: امروز وضعیت تغییر کرده است و اسرائیل جرأت ندارد یک اقدام میدانی علیه چادرها انجام دهد. آنها می‌دانند که در مقابل این گام، سکوت نخواهد شد و جوانان مقاومت از دستورالعمل آگاه هستندنصرالله: امروز وضعیت تغییر کرده است و اسرائیل جرأت ندارد یک اقدام میدانی علیه چادرها انجام دهد. الغجر خاک لبنان است که اسرائیل مجدداً آنجا را اشغال و دیوارکشی کرده و قوانینش را آنجا اجرا کرده است. حاکمیت قابل تفکیک نیست. نمی‌توان درباره آنچه در منطقه الغجر روی داده، سکوت کرد. آنجا خاک لبنان است و باید بدون هیچ گونه قید و شرطی به لبنان بازگردد.
این سخنان طبق معمول در محافل نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی بازتاب داشت. واقعیتی که طی روزهای اخیر همگان متوجه آن شده‌اند این است که تل آویو از جنگ می‌گریزد. اینکه ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به بمب‌های غیرکشنده به سمت افرادی کرد که به سمت دیوار حائل نزدیک شدند، خود هزاران مفهوم دارد.
علاوه بر آن تل آویو درباره شلیک راکت از جنوب لبنان هم کوشید که آن‌را به گروههای فلسطینی نسبت دهد تا نشان دهد از رویارویی با حزب الله هراسان است. رژیم صهیونیستی از چادرهایی که مقاومت در مزارع اشغالی شبعا برپا کرده است، به شدت هراس دارد و اینکه اقدامی انجام نمی‌دهد به این سبب است که از نتایج پیش روی می ترسد.
۴ رویداد که احتمال شعله ور شدن جنگ را تشدید می‌کند
عبدالباری عطوان تحلیلگر امور منطقه بر این باور است که چهار رویداد مهم رخ داده که احتمال شعله ور شدن جنگ در هر لحظه را تشدید می‌کند. این جنگ دیر یا زود دارد اما رخ خواهد داد.
نخست، اوضاع ملتهب مرز لبنان و فلسطین اشغالی که روند پرشتابی به خود گرفته و هر لحظه در آستانه انفجار و جنگ است.
دوم، نصب چادرهای حزب الله در مزارع شبعا است که حزب الله با همه تهدیدات اسرائیلی برای برچیدن آنها مخالفت کرده و تل آویو را به چالش کشیده است.
سوم، تاکید سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان بر لبنانی بودن الغجر و عدم سکوت در قبال آن و دادن دستور به رزمندگان حزب الله برای واکنش به هرگونه تحرک رژیم صهیونیستی.
چهارم، بستن درب‌ها به روی مأموریت عاموس هوکشتاین فرستاده آمریکا برای انجام هرگونه گفتگو درباره مرز زمینی مشابه آنچه درباره مرز دریایی رخ داد. به طوری که دبیر کل حزب الله لبنان برای اولین بار گفت: «مرزهای زمینی لبنان و فلسطین اشغالی به طور رسمی در دهه ۲۰ گذشته مشخص شده و اسرائیل نقاط زیادی را در قلمرو لبنان اشغال کرده و روستای الغجر جز همین مناطق اشغال شده بوده و این مناطق، نقاطی هستند که ما نمی‌توانیم آنها را رها کنیم و برای آزادسازی آنها اقدام خواهیم کرد.»
چرا رژیم صهیونیستی از رویارویی با حزب الله می‌گریزد؟
درباره علل فرار تل آویو از رویارویی با رزمندگان حزب الله باید گفت؛
اولاً، این رژیم با نیروهای زبده و آموزش دیده حزب الله روبرو است.
در ثانی، توان و قدرت نظامی خیره کننده حزب الله که صدها هزار موشک بالستیک و پهپادهای دقیق دارد. این زرادخانه و قابلیت‌های به روز شده آن هنوز یکی از رازهای بزرگی است که سرویس اطلاعات اسرائیل موفق به کشف آن نشده است.
سوم اینکه، در دوره اخیر فناوری موشک‌ها و پهپادها به کرانه باختری منتقل شده و شاخص‌های بارز و قوی در این زمینه وجود دارد.
این تحلیلگر در ادامه تاکید کرد که سخنرانی اخیر نصرالله لحن جنگی به مراتب بیشتر از لحن آرامش داشت.
همانطور که این تحلیلگر هم اشاره کرده است اوضاع در مرز لبنان با فلسطین اشغالی بسیار ملتهب است و کوچک‌ترین جرقه می‌تواند اوضاع را شعله ور سازد. در جدیدترین تحول نظامیان رژیم صهیونیستی به سمت قاسم هاشم نماینده پارلمان لبنان و برخی خبرنگاران بازدید کننده از مرز لبنان، گاز اشک اور شلیک کردند. این نماینده لبنانی گفت: خطی به نام خط عقب نشینی معنا ندارد و خط قرمزی در مقابل ما وجود ندارد.
«معادله توازن» همانند ساعت دقیق کار می‌کند
قدر مسلم آن است که قدرت توازن و بازدارندگی که از سوی حزب الله لبنان، در برابر رژیم صهیونیستی ایجاد شده با گذشت سال‌ها به خوبی عمل می‌کند و حافظ و حامی لبنان از گزند تل آویو است. با نگاهی به سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله می‌توان دریافت که اولاً، ایده ترسیم مرز زمینی با فلسطین اشغالی که رژیم صهیونیستی به دنبال آن است تا به خواسته‌های خود برسد بر باد رفته است زیرا این مرز در سال ۱۹۲۳ ترسیم شده است.
دوم اینکه نصرالله تاکید کرده است که الغجر لبنانی است و مقاومت کوتاه نخواهد آمد و یا رژیم صهیونیستی بدون جنگ از آن خارج خواهد شد یا به زور قدرت نظامی بیرون رانده خواهد شدمقاومت در قبال الغجر کوتاه نخواهد آمد و یا رژیم صهیونیستی بدون جنگ از آن خارج خواهد شد یا به زور قدرت نظامی بیرون رانده خواهد شد.
در پایان می‌توان گفت که رژیم صهیونیستی از جنگ گریزان است و بنابر این به هر دری می‌زند که با رزمندگان حزب الله رو در رو نشود.در واقع حزب الله در موضوع نصب چادرها به شدت رژیم صهیونیستی را در مخمصه قرار داده است. اقدام مقاومت اسلامی لبنان در برپایی دو چادر، تل آویو و به طور خاص کابینه نتانیاهو را با معادله سختی روبرو کرده است زیرا اگر واکنش نشان دهد تبعات سنگینی برایش به همراه دارد و اگر هم واکنش نشان ندهد به گونه دیگر در تنگنای شدید قرار می‌گیرد.
رژیم صهیونیستی که هم اکنون هم به اندازه کافی بحران دارد اگر وارد رویارویی با حزب الله شود، اوضاع بغرنجی پیدا خواهد کرد. رژیم صهیونیستی در حال حاضر با بحران‌های اجتماعی، سیاسی و امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند. از سویی همانطور که گفته شد اگر کابینه نتانیاهو در برابر حزب الله هم واکنشی نشان ندهد با سیل عظیمی از فشارها که لحظه به لحظه هم فزاینده خواهد بود، روبرو خواهد شد. این بار هم حزب الله با اقدام خود تل آویو را در موقعیت گزینه‌های بد و بدتر قرار داده است. در سوی دیگر حزب الله دستاوردهای قابل ملاحظه به دست می‌آورد. حزب الله به سمت معادله مطلوب حرکت می‌کند.
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید