معمای تازه حزب الله لبنان برای رژیم صهیونیستی

اقدام اخیر حزب الله لبنان در برپایی دو چادر در مناطق مرزیِ مجاور با رژیم اشغالگر قدس، رژیم اسرائیل و به طور خاص دولت نتانیاهو را وارد معادله ای کرده که هرگونه واکنش به این رویداد، چیزی جز شکست و هزینه‌های سنگین را برای آن به دنبال نخواهد داشت

به تازگی رسانه های رژیم صهیونیستی در گزارش های مختلفی از برپایی دو چادر توسط حزب‌الله لبنان در مناطق مرزی با این رژیم، به شدت ابراز نگرانی کرده اند. در این راستا، شبکه کانِ اسرائیل در گزارشی مدعی شده که حزب الله لبنان چادرهای خود را در عمق 30 متری اراضی اشغالی برپا کرده و کماندوهای این گروه نیز در آن حضور دارند. این شبکه در ادامه گزارشش، استفاده از ژنراتورهای برق در چادرهای مذکور را نشانه‌ای بر اراده حزب الله لبنان جهت حضور دائمی در منطقه توصیف کرده است.

در این راستا، شماری از سیاستمداران اسرائیلی به ویژه در پارلمان این رژیم خواهان واکنش قاطع دولت بنیامین نتانیاهو به اقدام جدید حزب الله لبنان در مناطق مرزی با این رژیم شده اند. البته که شمار قابل ملاحظه ای از شهرک نشینان صهیونیست نیز از حضور نیروهای حزب الله لبنان در مناطق نزدیک به خود به شدت ابراز وحشت و نگرانی می کنند. با این همه، این اقدام حزب الله لبنان، حداقل از 2 منظر، معماهای قابل تاملی را پیش روی رژیم اشغالگر قدس قرار داده است.

اولا، اینکه رژیم اسرائیل و به طور خاص دولت نتانیاهو تاکنون هیچ اقدامی را جهت برخورد نظامی با چادرهای مذکور انجام نداده، تا حد زیادی نشانه ای آشکار از هراس  این رژیم جهت آغاز کردن تنش های نظامی با گروه حزب الله است. اهمیت این مساله زمانی بیش از پیش آشکار می شود که توجه داشته باشیم اسرائیل در جریان جنگ 5 روزه اخیر خود با جنش جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه، آماجِ چیزی بیش از 1200 موشک و راکت قرار گرفت و برای آتش بس، دست به دامان میانجی گران بین المللی شد.

حال اینکه دولت نتانیاهو بخواهد وارد درگیری تازه نظامی با حزب الله لبنان به عنوان گروهی که توانمندی های قابل توجه پهپادی، موشکی و نظامی دارد شود، عملا می تواند به معنای شلیک تیر خلاص به دولت مذکور و به اوج‌رسیدن بحران ها و چالش های این رژیم باشد. نباید فراموش کنیم که اسرائیل کنونی به ویژه از حیث داخلی، با بحران های عدیده‌ اجتماعی، سیاسی و امنیتی دست و پنجه نرم می کند و در بُعد منطقه ای نیز مخصوصا پس از توافقِ احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان و تغییر فضا و جو منطقه ای، به هیچ عنوان در وضعیت خوبی به سر نمی برد.

نکته مهم در این میان این است که انفعالِ آن در برابر حزب الله لبنان نیز عملا سطح فشارها علیه این رژیم را به نحو قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد. به بیان ساده تر، حزب الله لبنان با ابتکار اخیر خود رژیم صهیونیستی را در موقعیت انتخابِ گزینه های بد و بدتر قرار داده است. موقعیتی که در آن سویِ آن، برای حزب الله دستاوردهای قابل ملاحظه ای در صورت وقوع هر سناریویی، قرار گرفته است.

دوم اینکه دولت نتانیاهو به تازگی اقدام حزب الله لبنان در برپایی دو چادر در مناطق مرزی با این رژیم و استقرار تکاوران حزب الله در آن ها را یک حرکت تحریک آمیز دانسته و تاکید کرده که نفوذ نیروهای حزب الله به داخل مرزهای رژیم اسرائیل نیز بایستی قویا از سوی سازمان ملل متحد پیگیری و محکوم شود. این در حالی است که در این رابطه نیز عملا حزب الله لبنان، اسرائیل را به سمت معادله ای که مطلوب آن است، هدایت کرده است.

در واقع، اگر اسرائیل از نقض مرزهای رژیم خود که البته از حیث حقوق بین الملل ماهیتی نامشروع دارد نگران است، بایستی نسبت به تداوم اشغالِ بخش هایی از سرزمین لبنان و سوریه نیز پاسخگو باشد. به بیان ساده تر، رژیم اسرائیل در مقام یک بازیگرِ اشغالگر حق ندارد از گروه حزب الله لبنان که علیه فعالیت های اشغالگرانه صهیونیست ها اقدام می کند، دست به انتقاد بزند و یا از مقام ها و سازمان های بین المللی نظیر سازمان ملل متحد بخواهد که با حزب الله لبنان برخورد کنند. معادله ای که در کلیت خود حامل یک پیام محوری است: حزب الله با اقدام جدیدش، عملا اسرائیل را وارد بازی کرده که حرکت این رژیم به هر سو در قالب آن، صرفا باخت را برای آن رقم خواهد زد.

دیدگاهتان را بنویسید