الگوی محیط‌زیست در کنار انسان پایه سند الگوی اسلامی ایرانی محیط‌زیست است

رضا مکنون در گفت‌و گویی به تبیین جایگاه محیط‌زیست در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت.
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت:تعریف ما از محیط‌زیست، همان تعریف رایج است که شامل جو، اقیانوس، کوه، جنگل، آب زیرزمینی و چشمه‌ها می‌شود. مجموعه فوق، محیط‌زیستی است که از ابتدای خلقت به همین شکل بوده و اگر قرار بر تداوم حیات آنها باشد شیوه رفتار با آن باید آموزش داده شود.
وی ادامه داد: سرچشمه آب‌های سطحی در خارج از محیط سرزمینی ایران است یعنی ابرهای باران‌زا از مدیترانه می‌آید و یا رودخانه‌ها از شمال‌غرب کشور وارد ایران می‌شود. ما هم‌اکنون در الگویی از منابع آبی قرار داریم که هم باید آب جذب کنیم و هم مراقب باشیم سیل و خشکی ما را نابود نکند یعنی مسئله پیچیده‌تری نسبت به کشورهای دیگر داریم.
مکنون با اشاره به ظرفیت کشور در بخش انرژیهای پاک، گفت: انرژی خورشیدی، جزو امکانات بالقوه کشور است اما چون نفت داریم سراغ نفت رفتیم وگرنه باید رتبه اول در تولید انرژی خورشیدی را دارا می‌بودیم. الگوی تولید انرژی فسیلی با این سرزمین تطبیق ندارد. ما دو دریا داریم در شمال و جنوب سرزمین مان که بهترین الگوی ترانزیت است. کمتر کشوری در جهان است که خاکش بین کران تا کران دریا پیوسته باشد. ما 13 نوع آب‌وهوا داریم اما چقدر از این توان‌های بالقوه استفاده کرده‌ایم؟ حال اگر بخواهیم برای این سرزمین و با این ویژگی‌ها، الگوی توسعه بدهیم الگو چطور باید باشد؟ این طبیعت باید یکپارچه و با آمایش منسجم اداره شود.
عضو اندیشکده آب، محیط‌زیست، امنیت غذایی و منابع طبیعی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با بیان اینکه سه دیدگاه برای توسعه پایدار و توسعه سرزمینی وجود دارد به تشریح این دیدگاهها پرداخت و گفت: الگوی قدیمی که بر مبنای آن محیط‌زیست در خدمت انسان بود. این الگو، دنیا و ایران را نابود کرد و ما هنوز هم داریم از این الگو تبعیت می‌کنیم و البته این الگو در کوتاه‌مدت سودبخش است.
وی ادامه داد: الگوی بعدی، محیط‌زیست برای محیط‌زیست است که مقداری افراطی است و می‌گویند به هیچ چیز دست نزنیم. الگوی سوم، محیط‌زیست در کنار انسان است. بر اساس این الگو، ما نمی‌توانیم مردم را از حریم خارج کنیم بلکه سازوکاری را باید عرضه کنیم که حریم، مقاوم باشد. الگوی سوم می‌تواند پایه سند الگوی اسلامی ایرانی محیط‌زیست باشد. تاکنون گفتمان غالب، نواقص را به گردن اقلیم می‌انداخت ولی این طور نیست آنهایی که خراب شده عمدتا تقصیر خودمان بوده است. باید آسیبها را اصلاح کنیم

دیدگاهتان را بنویسید