چرا واگنر به پوتین روی آورد و این چه معنایی برای اوکراین دارد؟

 

رهبر مزدوران، یوگنی پریگوژین، زمانی به رئیس جمهور روسیه نزدیک بود و سپس او به یک تهدید بزرگ تبدیل شد.

تنها در طول یک روز، یوگنی پریگوژین، رئیس مزدور واگنر، پس از متهم کردن رهبری نظامی روسیه به کشتن نیروهایش، به سربازان خود دستور داد تا برای “انتقام” به سمت مسکو حرکت کنند.  شنبه شب، اولین کودتای مسلحانه این کشور طی چند دهه به نظر رسید که به طور ناگهانی به پایان می رسد و بعد پریگوژین اعلام کرد که نیروهایش برای جلوگیری از “خونریزی روسیه” به پایگاه بازخواهند گشت.

در اینجا چیزی است که شما باید بدانید! یوگنی پریگوژین کیست؟

مردی که نیرویی را علیه مسکو افزایش داد، یک محکوم سابق و فروشنده هات داگ است که به دلیل بی رحمی، خشونت و ستمگری بدنام است. او در سال 1961 در سن پترزبورگ به دنیا آمد و به یک آکادمی ورزشی رفت اما وارد دوستی با جنایتکاران خرده پا شد.  او که در سال 1980 به چندین سرقت خشونت آمیز محکوم شد، بیشتر دهه 20 سالگی خود را در زندان گذراند.

او که در سال 1990 در حالی که اتحاد جماهیر شوروی در حال سقوط  بود، اولین ثروت متوسط ​​خود را به وسیله یک غرفه فست فود به دست آورد، به سرعت در یک سوپرمارکت زنجیره ای، یکی از بهترین رستوران های شهر خود، سهمی به دست آورد،  و مورد اعتماد شخصیت های قدرتمند، از جمله ولادیمیر پوتین شد.

پریگوژین بیش از یک دهه را صرف کترینگ برای رویدادهای رسمی پرمخاطب کرد. عکس‌ها نشان می‌دهند که او در حال خدمت به شاهزاده چارلز و جورج بوش در میان دیگران است و سطوح ثروت الیگارشی را از طریق قراردادهای پذیرایی دولتی و سایر معاملات به دست آورد.

بذر شورش کنونی نزدیک به یک دهه پیش زمانی که روسیه به طور غیرقانونی شبه جزیره کریمه را تصرف کرد و نیروهای نیابتی خود را به شرق اوکراین فرستاد، کاشته شد.  پریگوژین سپس گروه مزدور واگنر را تأسیس کرد که به پوتین ابزاری برای مداخله نظامی فعال تر و درجاتی از انکار قابل قبول داد. پریگوژین همچنین ارتشی از ترول‌های کلیپبرد راه‌اندازی کرد وبعد  در ایالات متحده به دلیل دخالت  از طریق جنگجویان دیجیتالی‌اش( سربازان سایبری) در انتخابات 2016 که ترامپ را به قدرت رساند، متهم شد.

تا سال گذشته، پریگوژین از روزنامه‌نگار‌هایی که او را به این فعالیت‌ها مرتبط می‌کردند شکایت می‌کرد و اصرار داشت که او فقط در بخش پذیرایی و مهمان‌نوازی کار می‌کرد.

او چگونه ارتش خصوصی ایجاد کرد؟

پریگوژین،  واگنر را در طول سال ها مداخله در سراسر آفریقا، خاورمیانه و اخیراً اوکراین به یک نیروی قدرتمند تبدیل کرد.  سوریه اولین جایی بود که مردان پریگوژین خود را به عنوان یک نیروی جنگی قدرتمند تثبیت کردند و نقش برجسته ای را در حمایت مسکو از بشار اسد ایفا کردند. آن‌ها الگویی را تعیین کردند که دوباره در اوکراین اجرا می شود، بدون مجازات عمل می‌کنند، متهم به جنایات جنگی متعدد و متحمل شدن خسارات سنگین هستند، تحت فرمان فرماندهانی که از قربانی کردن مردان خود نمی ترسند.

نیروهای واگنر بعداً در سراسر آفریقا جنگیدند، در مأموریت هایی که به نفع روسیه بود، از جمله در مالی، جمهوری آفریقای مرکزی و سودان.  به گفته تحلیلگران اطلاعاتی غربی، سال گذشته به او اجازه داده شد در زندان ها عضوگیری کند و تعداد سربازانش را به حدود 50000 نفر برساند.

واگنر چه منابع و پشتوانه ای دارد؟

شخصیت و شیوه عملکرد پریگوژین سال‌ها تنش‌ها را با ارتش متعارف روسیه دامن زد، اما این اختلاف در ماه های اخیر عمیق تر شد. او تبلیغات عمومی را راه اندازی کرد و ژنرال های ارشد را متهم کرد که سربازانش را از مهمات و سایر تدارکات محروم نگه می دارند و آن‌ها را رها می کنند تا بمیرند.  یک ویدیو در پس زمینه‌ای وحشتناک از ده‌ها جسد مبارزان واگنر ضبط شده است.

نقش مهم رزمی جنگنده‌های او در اوکراین، به‌ویژه در نبرد سخت برای باخموت، به این معنی است که آن‌ها سلاح‌ها و خودروهای زرهی دارند. بعید است که جنگنده‌های واگنر، با وجود تمام تجربه و انضباط خود، بتوانند به طور نامحدود در برابر قدرت کامل ارتش روسیه مقاومت کنند.

پریگوژین، که روابط بهتری با برخی از ژنرال‌ها دارد، ممکن است به جدایی ها امیدوار بوده باشد، یا شاید برای کسانی که به دلیل فساد و سایر ناکامی‌ها فرسوده شده‌اند انگیزه‌ای باشد که در کنار او بمانند.

این برای اوکراین چه معنایی دارد؟

دانستن پیامدهای گسترده‌تر غیرممکن است، اما شورش – هرچند کوتاه مدت – احتمالاً به نفع اوکراین خواهد بود.

با تشدید حملات ضد حمله کیف، تمرکز، تسلیحات و نیروها از خط مقدم منحرف شدند.  پریگوژین گفته بود که نمی‌خواهد تلاش‌های جنگی آسیب ببیند، اما ژنرال‌های روسیه مجبور شدند – حداقل به طور موقت – روی رویدادهای داخلی تمرکز کنند، حتی اگر جنگ محدود باشد.

فراتر از اوکراین

واگنر ابزار مفیدی برای سیاست خارجی روسیه و فرافکنی قدرت بوده است، سربازان آن از متحدان حمایت می‌کنند و هشداری برای کسانی است که به پیام‌های مسکو توجه نمی‌کنند. بعید است که پوتین بتواند فوراً این نیروی مزدور را جایگزین کند، حتی اگر تصمیم بگیرد پیام های این قیام را نادیده بگیرد.  رهبرانی که به حمایت واگنر متکی بودند احتمالاً در حال ارزیابی مجدد امنیت خود هستند.

 

منبع: گاردین

ترجمه: دنیای‌تحلیل

دیدگاهتان را بنویسید