ترمز تورم بهاره

نرخ تورم «نقطه به نقطه» و «ماهانه» در طول بهار امسال نزولی بوده است. نرخ تورم ماهانه که درصد تغییر شاخص مصرف‌کننده را در یک ماه، نسبت به ماه پیش اندازه‌گیری می‌کند در طول بهار امسال نزولی و برابر با سه درصد بوده است.

مرکز آمار ایران، داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده خرداد ۱۴۰۲ را منتشر و پازل مسیر بهاره تورم امسال را تکمیل کرده است. بر این اساس، تورم نقطه‌به‌نقطه و نرخ تورم ماهانه در طول بهار امسال، در مسیر نزولی قرار گرفته‌اند. تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر شاخص قیمت مصرف‌کننده را در یک ماه، نسبت به ماه مشابه پارسال اندازه‌گیری می‌کند.
با استفاده از تورم نقطه به نقطه می‌توان به این پرسش پاسخ داد که تغییرات هزینه سبد مشابهی از کالا و خدمات برای خانوارهای کشور در یک ماه نسبت به ماه مشابه پارسال چقدر بوده است؟ بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه خرداد امسال، حدود ۴۳ درصد بوده است بنابراین، خانوارها برای خرید سبد یکسانی از کالاها و خدمات در خرداد امسال نسبت به خرداد ۱۴۰۱، حدود ۴۳ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در ۱۰ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۹۸ تاکنون در سه دوره زمانی، روند نزولی داشته است؛ یک‌بار در فاصله تیرماه سال ۱۳۹۲ تا دی‌ماه سال ۱۳۹۵ و ۲ بار دیگر در طول سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰. تورم نقطه به نقطه در طول بهار امسال نیز نزولی بوده و باید دید این روند در ماه‌های پیش رو و در طول سال جاری چگونه خواهد بود. با اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه در فاصله ماه‌های تیر تا مهر پارسال نیز نزولی بود اما این روند نزولی در پاییز سال گذشته متوقف شد.

مرکز آمار ایران، ۱۲ گروه کالایی را برای بررسی شاخص قیمت مصرف‌کننده و اندازه‌گیری نرخ تورم در نظر می‌گیرد. بر این اساس، در آخرین ماه بهار، بیشترین و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه به ترتیب مربوط به «هتل و رستوران» با ۶۳ درصد و «ارتباطات» با ۲۱ درصد بوده است. «حمل‌ونقل» و «بهداشت‌ودرمان» نیز با نرخ تورم نقطه به نقطه ۵۰ و ۵۴ درصدی در کنار «هتل و رستوران» گروه‌های کالایی با تورم نقطه به نقطه بیش از ۵۰ درصد در خرداد ۱۴۰۲ بوده‌اند.

یکی از گروه‌هایی که نرخ تورم آن مورد توجه خانواده‌هاست، گروه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها»ست. در این گروه، «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» با تورم نقطه به نقطه ۹۱ درصدی، رکورددار خرداد ۱۴۰۲ بوده است. «میوه و خشکبار» و «ماهی و صدف‌داران» نیز با نرخ تورم ۶۳ و ۶۰ درصدی، رکوردار تورم در سفره خانوارهای کشور در خرداد ۱۴۰۲ بوده‌اند. پایین‌ترین نرخ تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها در خرداد ۱۴۰۲ نیز مربوط به «روغن‌هاو چربی‌ها» با ۳ درصد بوده است.

نرخ تورم ماهانه نیز که درصد تغییر شاخص مصرف‌کننده را در یک ماه، نسبت به ماه پیش اندازه‌گیری می‌کند در طول بهار امسال نزولی و برابر با ۳ درصد بوده است یعنی خانوارهای کشور برای خرید سبد یکسانی از کالاها و خدمات در خرداد امسال نسبت به اردیبشهت ۱۴۰۲، به طور متوسط حدود ۳ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

یکی دیگر از شاخص‌هایی که مرکز آمار منتشر می‌کند، نرخ تورم به تفکیک استان است. در خردادماه امسال، نرخ تورم نقطه به نقطه در ۱۲ استان، کمتر از نرخ تورم کل کشور بوده است. استان «خوزستان» با تورم نقطه به نقطه ۳۸ درصدی کمترین نرخ تورم را در خردادماه بین استان‌ها داشته است. همچنین استان «یزد» در این ماه با نرخ تورم نقطه به نقطه ۵۴ درصدی، رکورددار تورم خرداد ۱۴۰۲ در بین استان‌های کشور بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید