سناریوهای سه گانه نمایش واگنر

در24 ساعت اخیر همه توجهات به روسیه بود و البته تحرکات و پیشروی های گروه واگنر؛ اما نه در خاک اوکراین بلکه این بار در خاک کشور خود یعنی روسیه.

در24 ساعت اخیر همه توجهات به روسیه بود و البته تحرکات و پیشروی های گروه واگنر؛ اما نه در خاک اوکراین بلکه این بار در خاک کشور خود یعنی روسیه.

 در حالی که فصل بهار به پایان رسیده و اوکراین عملا از طرح خود برای ضدحمله به روسیه رونمایی نکرده بود،سرانجام اختلافات واگنر و ارتش روسیه پس از ماه‌ها کشمکش کلامی و رسانه‌ای، در این شرایط حساس به درگیری فیزیکی کشید و یوگنی پریگوژین رسما علیه مقامات ارتش اعلام جنگ کرد وتا200 کیلومتری مسکو لشکر کشید.لشکرکشی که البته24 ساعت دوام نیاورد و غائله خیلی زود ختم شد.با این حال به نظر می رسد سه سناریو درخصوص اقدامات24 ساعت اخیر واگنر وجود دارد.
1-اختلاف پریگوژین رئیس واگنر با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه رویداد جدیدی نیست و طی حدود 15 ماه جنگ روسیه علیه اوکراین ادامه داشته است. پریگوژین در چند ماه گذشته انتقادهای بی پرده ای را درباره آن چه او رهبران نظامی مسکو می‌خواند، ابراز کرده بود و به خصوص در صحنه جنگ باخموت خود را قربانی کم کاری و حتی توطئه های وزارت دفاع روسیه می‌دانست. به عبارتی پریگوژین معتقد بود گروه واگنر چیزی در حد یک گوشت قربانی و طلایه‌دار ارتش روسیه در مناطق اشغالی عمل کرده و بهای لازم به پیروزی‌های این گروه داده نشده است.سناریوی اول این است که اختلاف میان واگنر با وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش روسیه بر سر وفاداری به روسیه واقعی است که در این صورت مبتنی بر رویکرد و راهبرد امنیتی-دفاعی روس‌ها به مرور اما قاطع با پریگوژین و همراهان وی برخورد خواهد شد.
2-دومین سناریو، نفوذ اطلاعاتی غرب در میان گروه واگنر و برخی دیگر از متحدان سابق پوتین است که آینده‌ جنگ اوکراین را در تضاد با منافع بلندمدت خویش می‌بینند. اینان معتقدند با فرسایشی شدن جنگ، احتمالا قربانی وضع موجود خواهند شد و این عمل در کنار احتمال سرکوب شدید آن‌ها از سمت مسکو باعث خواهد شد تا نوعی سکوت مادام العمر بین منتقدان پوتین در روسیه حاکم شود.در این سناریو البته با توجه به کانونی بودن اختلاف که بر سر وفاداری بیشتر به روسیه و اثربخشی و کارآمدی رویکرد دفاعی و امنیتی موجود است، ارتباط با طرف خارجی، قابلیت تداوم و تعمیق نخواهد داشت؛ زیرا افشای خیانت به روسیه در هم پیمانی با دشمن، موجب فروپاشی گسترده در صفوف نیروهای واگنر خواهد شد.در این سناریو نیزگفته می‌شود پریگوژین مجبور به پایان نمایش و عقب نشینی بود وگرنه ارتش و FSB در یک عملیات ترکیبی، این نیروها و فرماندهانشان را قلع و قمع می‌کردند. کرملین نیز از ابتدا به دنبال یافتن یک راه سریع، اما عاقلانه و کم‌ هزینه بود تا حداقلِ فشار در جبهه اوکراین وارد شود و سرویس‌های غربی در میانه شکست سنگین شان در ضدحمله اوکراین بیش از این نتوانند موج‌سواری کنند.
3-سناریوی سوم این شورش24 ساعته را می توان به نوعی عملیات «پرچم دروغین» از سوی پوتین دانست. به باور برخی افراد، پوتین برای خارج کردن فرماندهان ناتوان در صحنه جنگ اوکراین و واگذاری اختیارات بیشتر به جناحی که معتقد به شدت عمل بیشتر در اوکراین است، دست به این کار زده است. در این صورت اختلافات درونی میان نیرو‌های کلاسیک روسیه و گروه های شبه نظامی وارد مرحله جدیدی خواهد شد. واگنر در این نقشه به مثابه شمشیر مجازات پوتین بر گردن فرماندهان ناکارآمد جنگ اوکراین فرود خواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید