نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا چه کسانی هستند؟

برخلاف حضور کم نامزدهای احتمالی دموکرات، جمهوری خواهان با لشکری از نامزدهای انتخاباتی به میدان آمده اند و تا امروز تعدا آنها به ۱۴ نفر می‌رسد.

حدود یک سال و نیم تا برگزاری انتخابات ریاست جمهور آمریکا که اوایل نوامبر 2024 (میانه آبان 1403) برگزار خواهد شد، مانده اما سیاستمداران آمریکایی نامزدی خودشان را اعلام کرده اند؛اعلام نامزدی هایی که با حواشی هایی در جامعه آمریکا و بین الملل روبرو شد.

در ادامه این گزارش معرفی از نامزدهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آورده شده است.

حزب جمهوری خواه

دونالد ترامپ

ترامپ 76 ساله، نامزدی خود را در نوامبر گذشته اعلام کرد. او تاکنون با برخی انتقادات از درون حزب جمهوری خواه به دلیل حمایت از نامزدهای راست افراطی که در انتخابات میان دوره ای شکست خوردند، مواجه شده است. مانند بایدن، او همچنان در میان تعداد زیادی از رای دهندگان محبوبیت ندارد. اما پس از اینکه دادستان نیویورک در ارتباط با پرداخت پولی که به یک ستاره فیلم های مستهجن می پردازد متهم شد، محکم بر پایگاه خود تسلط داشت و جایگاه خود را در نظرسنجی ها تقویت کرد. ترامپ در رقابت های جمهوری خواهان پیشتاز است.

ران دسانتیس

دسانتیس 44 ساله که در اکثر نظرسنجی‌ها در رتبه دوم پس از ترامپ قرار دارد، قبلا لایحه‌هایی را امضا کرده که محدودیت‌های جدیدی را برای سقط جنین اعمال می‌کند و قوانین اسلحه را کاهش می‌دهد، موقعیت‌هایی که ممکن است به او در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواه کمک کند، اما احتمالا به او در میان رای‌دهندگان مستقل و میانه‌روتر آسیب می‌زند. نبرد او با شرکت والت دیزنی بر سر پارک موضوعی فلوریدا، برخی را عصبانی کرده، همچنین پیام‌های متفاوت او در مورد حمایت مستمر ایالات متحده از اوکراین.

ران دسانتیس که فرماندار فلوریدا است با تایید ترامپ به این جایگاه رسید در انتخابات میاندوره ای سال گذشته با بیش از 1.5 میلیون رای، که بزرگترین حاشیه در بیش از چهار دهه اخیر در ایالت بود، دوباره به سمت ریاست انتخاب شد. در دوران تصدی او، تعداد رای دهندگان جمهوری خواه از دموکرات ها در ایالت برای اولین بار بیشتر شد. این وکیل تحصیل کرده در دانشگاه هاروارد و ییل در 44 سالگی، یک تازه وارد در سیاست آمریکا است.

او یک بار در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده و یک دوره هم درعراق بوده است. او همچنین از سال 2013 تا 2018 یکی از اعضای کمتر شناخته شده مجلس نمایندگان بود. او از قوانینی برای کاهش بودجه برنامه‌های متنوع، ممنوعیت آموزش هویت جنسیتی در مدارس دولتی، ممنوعیت نمایش‌های درگ و مراقبت جنسیتی برای افراد زیر سن قانونی و محدود کردن سقط جنین و کاهش قوانین اسلحه حمایت کرده است. او همچنین درگیر یک نبرد حقوقی فزاینده با دنیای والت دیزنی است.

فرماندار سوابق خود را به‌عنوان طرح‌نامه‌ای برای رهبری محافظه‌کار معرفی کرده و حامیان او را به‌عنوان جایگزینی برای معرفی مجدد رئیس‌جمهور سابق معرفی کرده‌اند.

تیم اسکات

تنها سناتور سیاه‌پوست جمهوری‌خواه آمریکا در خارج از ایالت کارولینای جنوبی، نام چندان آشنایی ندارد، اما خوش‌بینی و تمرکز او بر متحد کردن حزب تقسیم‌شده‌اش به او کمک کرده تا با رویکرد تهاجمی‌تر ترامپ و دسانتیس تفاوتی ایجاد کند. با این حال، حامیان اسکات اذعان دارند که اگرچه رفتار او نکته متمایزی است، اما ممکن است برای پیروزی کافی نباشد. براساس نظرسنجی رویترز/ایپسوس، اسکات 57 ساله، تنها 1 درصد از حمایت جمهوری خواهان ثبت شده را دارد. او پویش خود را در 22 می راه اندازی کرد.

سناتور تیم اسکات ده ها سال سابقه فعالیت در سیاست کارولینای جنوبی دارد و در ماه می با نزدیک به 22 میلیون دلار (18 میلیون پوند)، تبلیغات، بیشتر از رقبایش وارد رقابت انتخاباتی شد. او تنها مرد سیاهپوستی است که در هر دو مجلس کنگره خدمت کرده و از سال 2013 نماینده کارولینای جنوبی در مجلس سنا بوده است. اسکات نوه یک کارگر مزرعه پنبه است و اغلب از اینکه چگونه از مزرعه پنبه به کنگره رسیده‌، صحبت کرده است. او وعده داده که فرهنگ و عظمت آمریکا را احیا کند.

نیکی هیلی

هیلی 51 ساله، فرماندار سابق کارولینای جنوبی و سفیر ترامپ در سازمان ملل متحد، بر جوان بودن نسبی خود در مقایسه با بایدن و ترامپ و همچنین پیشینه خود به عنوان دختر دو مهاجر هندی تاکید دارد. هیلی در حزب جمهوری خواه به عنوان یک محافظه کار قوی که توانایی پرداختن به مسائل جنسیتی و نژادی را به شیوه ای معتبرتر از بسیاری از همتایان خود دارد، شهرت پیدا کرده است. او همچنین خود را به عنوان مدافع سرسخت منافع آمریکا در خارج از کشور معرفی کرده است. هیلی حدود 4 درصد از رای دهندگان جمهوری خواه را جذب می کند.

هیلی در اواسط فوریه نامزدی خود را برای ریاست جمهوری اعلام کرد. کمپین او، که شامل فراخوانی برای انجام تست های اجباری شایستگی ذهنی برای سیاستمداران بالای 75 سال است که بر نیاز به نسل جدیدی از رهبران آمریکایی تاکید می کند.

ویوک راماسوامی

راماسوامی 37 ساله، سرمایه‌گذار و مدیر اجرایی سابق بیوتکنولوژی، در سال 2022 شرکتی را راه‌اندازی کرد تا بر شرکت‌ها فشار بیاورد تا طرح‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی را کنار بگذارند. او در ماه فوریه اعلام کرد که برای نامزدی از سوی جمهوری خواهان نامزد شده است. او یک کارآفرین هندی-آمریکایی بدون هیچ تجربه سیاسی قبلی است. او که فارغ التحصیل دانشگاه هاروارد و ییل است، استدلال می کند که آمریکا در بحبوحه بحران هویت ملی است که ناشی از کاهش ایمان، میهن پرستی و شایسته سالاری است. او از سال 2014 تا 2021 یک شرکت داروسازی را اداره کرد.

مایک پنس

معاون رئیس جمهور ترامپ به دلیل حمله سال 2021 توسط حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، در حالی که او داخل ساختمان بود، از رئیس سابق جدا شد. پنس 64 ساله می گوید که تاریخ ترامپ را به خاطر نقشش در این حمله پاسخگو خواهد کرد. با این حال، پنس، مانند دیگر نامزدهای جمهوری خواه کاخ سفید، پس از اینکه دادستان های نیویورک او را در پرونده حبس پول متهم کردند، از ترامپ دفاع کرد و بر ترس از بیگانه شدن حامیان ترامپ در انتخابات مقدماتی تاکید کرد.

پنس رسما کارزار انتخاباتی خود را با سخنرانی در 7 ژوئن آغاز کرد و همین موضوع او را در مسیر برخورد با رئیس سابق خود قرار داد. او در یک سخنرانی ترامپ را به بی وفایی به قانون اساسی آمریکا و کنار گذاشتن ارزش های محافظه کارانه متهم کرد.

پنس در سال 2000 به عضویت مجلس انتخاب شد و تا سال 2013 خدمت کرد. او همچنین از سال 2013 تا 2017 به عنوان فرماندار ایندیانا خدمت کرد. در این نقش، او بزرگترین کاهش مالیات در تاریخ ایالت را تصویب و لوایحی را برای محدود کردن سقط جنین و حمایت از آزادی مذهبی امضا کرد. پنس 64 ساله، یک مسیحی انجیلی و مردی محافظه کار است..

کریس کریستی

کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی مردی 60 ساله است. بر اساس منابع متعدد، فرماندار سابق نیوجرسی قصد دارد نامزدی خود را در 6 ژوئن در رویدادی در تالار شهر در نیوهمپشایر، جایی که اولین انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان برگزار می شود، اعلام کند.

پس از شکست نامزدی ریاست جمهوری 2016، کریستی با ترامپ متحد شد و تیم انتقالی رئیس جمهور آینده را رهبری و او را برای مناظره علیه بایدن در سال 2020 آماده کرد. اما او پس از شورش های کنگره آمریکا به منتقد سرسخت ترامپ تبدیل شد.

کریستی در آوریل با حمله به ترامپ گفت: دونالد ترامپ یک ستاره تلویزیونی است، نه بیشتر، نه کمتر.

آقای کریستی قبل از اینکه به عنوان فرماندار انتخاب شود، به عنوان دادستان ارشد نیوجرسی در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش از سال 2002 تا 20بر اساس منابع متعدد، فرماندار سابق نیوجرسی قصد دارد نامزدی خود را در 6 ژوئن در یک رویداد تالار شهر در نیوهمپشایر، جایی که اولین انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان برگزار می شود، اعلام کند.

پس از شکست نامزدی ریاست جمهوری 2016 خود، آقای کریستی با ترامپ متحد شد و تیم انتقالی رئیس جمهور آینده را رهبری کرد و او را برای مناظره علیه بایدن در سال 2020 آماده کرد.

اما او پس از شورش های کنگره آمریکا به منتقد سرسخت ترامپ تبدیل شده است.

کریستی از سال 2010 تا 2018 دو دوره فرماندار نیوجرسی بود. او قبل از اینکه به عنوان فرماندار انتخاب شود، به عنوان دادستان ارشد نیوجرسی در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش از سال 2002 تا 2008 خدمت کرد.

در نظرسنجی رویترز/ایپسوس که از 9 تا 15 می انجام شد، تنها 1 درصد از جمهوری خواهان گفتند که او نامزد مورد نظر آنها در سال 2024 خواهد بود.

آسا هاچینسون

فرماندار سابق آرکانزاس در ماه آوریل نامزدی خودش را برای کاخ سفید با درخواست از ترامپ برای کناره گیری برای رسیدگی به کیفرخواست خود آغاز کرد. هاچینسون 72 ساله، تنها چند روز پس از متهم شدن ترامپ به اتهامات جنایی در نیویورک، طی مصاحبه ای نامزدی اش را برای ریاست جمهوری اعلام کرد. او پرونده ترامپ را یک نمایش فرعی و حواس پرت کن خواند که باید ترامپ را وادار به کناره گیری از رقابت ریاست جمهوری کند.

وکیل و تاجر سابق جوانترین دادستان فدرال در آمریکا در دولت رونالد ریگان بود. او همچنین دو دوره در مجلس نمایندگان آمریکا خدمت کرد، از جمله به عنوان دادستان در دادگاه استیضاح بیل کلینتون و رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر جرج دبلیو بوش.

دوگ بورگوم

بورگوم که دومین دوره فرمانداری داکوتای شمالی را سپری می کند، کمپین انتخاباتی خود را روز چهارشنبه آغاز کرد. بورگوم، 66 ساله، مدیر اجرایی سابق نرم افزار بوده است.

لری الدر

مجری محافظه کار رادیو، کمپین ناموفقی را برای فرمانداری کالیفرنیا در سال 2021 راه اندازی کرد و متعهد شد که دستورات ماسک و واکسن را لغو کند. الدر 71 ساله، وکیلی که در محله جنوبی مرکزی لس آنجلس بزرگ شده، دستور کار “بیدار” دموکرات ها و ایده نژادپرستی سیستمیک را به شدت مورد انتقاد قرار داده است. او با انتشار توییتی از پیشنهاد طولانی خود خبر داد: آمریکا در حال افول است، اما این افول اجتناب ناپذیر نیست.

گلن یانگکین

گلن یانگکین وقتی در انتخابات فرمانداری ویرجینیا در سال 2021 پیروز شد، حزب جمهوری خواه را به وجد آورد. یک تازه کار سیاسی که 25 سال را در شرکت سهام خصوصی Carlyle Group گذراند. این مرد 55 ساله از اولین روز مسئولیتش وارد موضوعات داغ شده، از لغو محدودیت های ایالتی برای کووید-19 تا ممنوعیت تدریس نظریه نژادی انتقادی در مدارس.

او پس از گفتن اینکه به رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری 2024 نمی پیوندد، بنا به گزارش ها در حال بررسی مجدد نامزدی است.

پری جانسون

پری جانسون، یک تاجر 75 ساله که سال گذشته تلاش کرد برای فرمانداری میشیگان نامزد شود اما رد صلاحیت شد، در ماه مارس به این رقابت انتخاباتی پیوست. او طرحی را برای احیای مجدد اقتصاد با کاهش 2 درصدی هزینه های فدرال در هر سال پیشنهاد می کند.

حزب دموکرات

جو بایدن

بایدن، 80 ساله، که در حال حاضر مسن‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا است، در میان نگرانی‌های رای‌دهندگان در مورد سن او و میزان محبوبیت ضعیفش، باید رای‌دهندگان را متقاعد کند که برای چهار سال دیگر در کاخ سفید بماند. متحدان بایدن می گویند که او نامزد می شود زیرا احساس می کند تنها نامزد دموکرات است که می تواند ترامپ را شکست دهد. او در پیام اعلام نامزدیش گفت که وظیفه او دفاع از دموکراسی آمریکایی است. او با تهدید جدی از سوی یک رقیب دموکرات مواجه نیست.

ماریان ویلیامسون

نویسنده پرفروش و گورو خودیاری دومین نامزدیش برای بود در کاخ سفید را اعلام کرده است. او در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری 2020 به عنوان یک دموکرات نامزد شد اما قبل از انتخابات، از رقابت کنار رفت. او آخرین کمپین خود را در 23 مارس راه اندازی کرد.

رابرت کندی جونیور

کندی 69 ساله، یک فعال ضد واکسن، در تلاش است تا بایدن را برای نامزدی دموکرات ها به چالش بکشد. او پسر سناتور آمریکایی رابرت اف کندی است که در سال 1968 در جریان نامزدی خود برای ریاست جمهوری ترور شد. کندی به دلیل انتشار اطلاعات نادرست درباره واکسن‌ها و همه‌گیری کرونا از بودن در یوتیوب و اینستاگرام محروم شد.

دیدگاهتان را بنویسید