مقابله با زوال حقیقت

در این گزارش اندیشکده رند تلاش کرده نقش واقعیت‌ها و تحلیل در زندگی عمومی را مورد نقد و بررسی قرار داده و برای مضررات احتمالی آن راه‌حل‎هایی ارائه کند.

مرز میان حقیقت و خیال در زندگی عمومی امریکایی‌ها نامشخص است. رند این پدیده را «زوال حقیقت» می‌نامد و پژوهشگران این اندیشکده آن را به عنوان کاهش نقش حقایق و تحلیل در زندگی عمومی آمریکا تعریف می‌کند.  این پدیده که در دو دهه اخیر جا افتاده است، گفتمان مدنی را به سوی زوال می‌برد و باعث فلج شدن سیاسی می‌شود؛ همچنین منجر به عدم اطمینان عمومی در مورد اینکه چه چیزی درست است و چه چیزی نیست، شده است.

دوران کنونی زوال حقیقت آمریکا تا حدی، با افزایش اختلاف نظر درباره حقایق عینی تعریف می‌شود که در دوره‌های قبلی مشاهده نشده است. به عنوان مثال، علیرغم وجود شواهد بسیار نسبت به هر زمان دیگری در مورد ایمن و موثر بودن واکسن‌ها در پیشگیری از بیماری، تردید نسبت به واکسن در ایالات متحده در حال افزایش است.

این تنها نمونه‌ای است که نشان می‌دهد چگونه نگرش‌های عمومی می‌تواند از حقایق و داده‌ها در بحث‌ها و گفتمان‌ها متفاوت باشد. چه چیزی پشت این کاهش است؟

علل

محققان RAND چهار عامل اصلی را شناسایی کرده اند:

۱. سوگیری‌های شناختی

۲. تغییر در اکوسیستم اطلاعات، از جمله ظهور رسانه‌های اجتماعی و تغییرات در اقتصاد اخبار

۳.الزامات سیستم آموزشی که توانایی آن را برای انطباق با تغییرات در اکوسیستم اطلاعات کاهش می‌دهد

۴. دو قطبی شدن سیاسی و اجتماعی

 

پیامدها

بدون مجموعه‌ای از حقایق مشترک، پیشرفت در هر یک از مسائل اصلی که کشور با آن مواجه است چالش برانگیز خواهد بود: COVID-19، مراقبت های بهداشتی، مهاجرت، تغییرات آب و هوایی، فقر و بی‌خانمانی و بسیاری موارد دیگر.

سیاستگذاران به حقایق و داده‌های مشترک برای بحث در مورد اولویت‌ها و مبادلات و اتخاذ تصمیمات سیاسی موثر نیاز دارند. در سطح فردی، کاهش نقش حقایق می‌تواند اعتماد عمومی به نهادها را از بین ببرد، دو قطبی‌سازی عمیق‌تر سیاسی و دیگر انواع را گسترده‌تر کرد، گفتمان مدنی معنادار مورد نیاز برای یک دموکراسی سالم را تضعیف یا جابجا کند و به بیگانگی و جدایی کمک کند. علاوه بر این، رد حقایق می تواند عواقب فوری برای افراد داشته باشد. به عنوان مثال، در مورد COVID-19، رد حقایق در مورد بیماری و نحوه انتشار آن می‌تواند منجر به عواقبی برای سلامتی و حتی مرگ شود.

 

راه حل ها

مقابله با پوسیدگی حقیقت مستلزم تلاش چند وجهی و بین رشته‌ای از سوی سازمان‌های تحقیقاتی، سیاست گذاران، شرکت‌های فناوری، رسانه‌ها، مربیان و افراد است. یادگیری بیشتر در مورد این مشکل گسترده، ضروری است، اما محققان RAND قبلاً برخی از عناصر مهم برای یافتن راه حل را شناسایی کرده اند:

·       مداخلات آموزشی، مانند تجدید آموزش مدنی در مدارس دولتی ایالات متحده و ارائه ابزارهای بهتر برای حمایت از سواد رسانه ای، مهم خواهد بود.

·       بازسازی اعتماد عمومی به نهادها نیز ضروری خواهد بود. این امر مستلزم طیف وسیعی از اصلاحات از جمله اصلاحات متمرکز بر شفافیت دولت، مشارکت، و ایجاد تجربیات مشترک ملی برای احیای زیرساخت‌های مدنی آمریکا است.

·       ما همچنین به تغییراتی در نحوه انتشار اطلاعات نیاز داریم، از جمله روزنامه‌نگاری که واقعیت و عقیده را بهتر از هم جدا کند و ارتباطات علمی [را] در دسترس‌تر [قرار دهند] .

·       در نهایت، محققان در مورد ابزارها و ساختارهای حاکمیتی برای مقابله با گسترش اطلاعات نادرست آنلاین، هم‌فکری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید