خورسند مطرح کرد: اپوزیسیون قوی دولت ضعیف

اردوغان در انتخابات ترکیه پیروز شد؛ پیروزی که به گفته تحلیلگران شکننده است و نمی‌تواند منجر به تشکیل یک دولت قوی در سال‌های پیش رو شود چرا که ترکیه دارای یک اپوزیسیون قوی در داخل است و اپوزیسیون قوی حاکی از یک دولت ضعیف است

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif اردوغان در انتخابات ترکیه پیروز شد؛ پیروزی که به گفته تحلیلگران شکننده است و نمی‌تواند منجر به تشکیل یک دولت قوی در سال‌های پیش رو شود چرا که ترکیه دارای یک اپوزیسیون قوی در داخل است و اپوزیسیون قوی حاکی از یک دولت ضعیف است. با این حال برای بررسی بیشتر به سراغ مهدی خورسند، کارشناس مسائل اوراسیا رفته‌ایم.

* این کارشناس در خصوص پیروزی اردوغان در ترکیه گفت: انتخابات ترکیه در شرایطی برگزار شد که ترکیه در یکی دو سال گذشته در حوزه سیاست خارجی و کسب منافع ملی در رقابت با رقبای منطقه‌ای تقریباً جایگاه خوبی نداشت.

* وی ادامه داد: پروژه کریدور زنده‌زور در تقابل منطقه‌ای با ایران به سرانجام نرسید و جنگ قره‌باغ به نتیجه دلخواه محور تورانی یعنی ترکیه و جمهوری آذربایجان دست نیافت و اردوغان نتوانست در سوریه به اهداف خود برسد.

* خورسند ابراز کرد: چنانچه یکی از بزرگترین اهداف ترکیه در سوریه رفتن بشار اسد بود، اما جایگاه بشار اسد در سوریه تثبیت شد و به حدی رسید که ترکیه بار‌ها و بار‌ها تقاضای مذاکره مستقیم بین اردوغان و بشار اسد را مطرح کرد.

* وی ادامه داد: از سوی دیگر ترکیه تنش‌های بسیار زیادی با اروپایی‌ها و آمریکا پیدا کرد در حدی که در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، سفیر آمریکا در ترکیه با رقیب اردوغان دیدار می‌کند و این پیام بسیار بزرگی برای اردوغان و حامیانش دارد.

* خورسند با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین اتفاقاتی که دامن ترکیه را گرفته بحث ادامه تنش‌هایی است که ترکیه با گروه‌های جدایی‌طلب کرد در منطقه دارد، گفت: همه این موارد سبب می‌شود ما امروز ترکیه را در حوزه سیاست خارجی کشوری با چالش‌های فراوان ببینیم.

* وی افزود: از سوی دیگر نتیجه انتخابات ترکیه که بسیاری معتقدند این رقابت سنگین و نزدیک حزب عدالت و توسعه با ۶ حزب دیگر درست است که مصداق دموکراسی در کشور ترکیه بود و یک پیروزی بزرگ ملی برای ترک‌ها محسوب می‌شود، اما باید به این مسئله دقت کنیم که پیروزی شکننده اردوغان و اتحاد احزاب مخالف و کرسی‌هایی که احزاب مخالف ترکیه دارند کار را برای اردوغان سخت خواهد کرد.

* وی عنوان کرد: در حوزه‌های سیاست خارجی با یک ترکیه پرچالش مواجهیم از لحاظ اقتصادی ترکیه یک ترکیه با مشکلات اقتصادی بسیار، تورم‌های خیلی زیاد، کاهش ارزش پول ملی و رقابتی که در حوزه سیاست خارجی ترکیه با رقبای منطقه‌ای خودش من‌جمله جمهوری اسلامی ایران دارد.

* خورسند افزود: پروژه‌های زیاد منطقه‌ای وجود دارد که یک دولت براساس شرایطی که دارد آن‌ها را پیش می‌برد.

* وی عنوان کرد: پیش‌تر گفته شد در انتخاباتی که برگزار شد قطعاً پنجمین دولت اردوغان ضعیف‌ترین دولت ترکیه در طول ۲۰ سال گذشته خواهد بود و این می‌تواند در منافع ملی ترکیه در رقابت با دیگر رقبای منطقه‌ای تاثیر بگذارد و فرصت بسیار بی‌نظیری برای رقبای منطقه‌ای همچون جمهوری اسلامی ایران فراهم کند که در طرح‌های منطقه‌ای بتواند ترکیه را کمی به عقب براند و جلوی آن حس توسعه‌طلبی که ترکیه در طی سال‌های گذشته بسیاری از منافع جمهوری اسلامی ایران را محدود کرده بود را مدیریت کند و حتی بتواند دست برتری را نسبت به ترکیه در طول سال‌های پیش رو داشته باشد.

* این کارشناس با اشاره به اپوزیسیون قوی در داخل ترکیه گفت: این‌ها منجر به تشکیل یک دولت ضعیف در ترکیه می‌شود چرا که اپوزیسیون قوی یعنی دولت ضعیف یعنی یک مجلسی که همواره در مسیر کار دولت سنگ‌اندازی می‌کند؛ و با توجه به مشکلات عدیده‌ای که ترکیه دارد عملاً دولتی که ما در پنج سال آینده شاهد آن هستیم یکی از ضعیف‌ترین دولت‌های ترکیه خواهد بود و این اپوزیسیون قوی قطعا مشکلاتی برای حوزه‌های حکمرانی ترکیه در طول سال‌های آینده ایجاد خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید