شکست سناریوی صهیونیست‌ها و تبدیل جنگ به پاشنه آشیل نتانیاهو

محاسبات نتانیاهو بار دیگر نادرست از آب در آمده و جنگ 5 روزه اخیر نه تنها به برگ برنده او در معادلات داخلی اراضی اشغالی تبدیل نشده، بلکه به عاملی جدید در شکل‌گیری اعتراضات داخلی و احساس ناامنی مزمن در میان اتباع رژیم تبدیل شده است.

خیابان‌های تل‌آویو و دیگر مناطق اشغالی مجددا به صحنه اعتراضات گسترده علیه نتانیاهوتبدیل شده و ده‌ها هزار ساکن سرزمین‌های اشغالی برای بیست‌ویکمین شنبه متوالی علیه او تظاهرات کردند.

تظاهرات اصلی در خیابان کابلان در تل‌آویو برگزار می‌شود اما در بیش از 150 شهر و شهرک‌های صهیونیستی نیز تظاهراتی علیه نتانیاهو برگزار شده است.

از سویی؛ در حالی که تظاهرات‌کنندگان تاکنون علیه طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو تظاهرات می‌کردند، کاهش ارزش «شیکل» منجر به حضور افراد بیشتر در تجمعات اعتراضی شده است.

اخیرا پس از ترور برخی فرماندهان جهاد اسلامی و شهادت آنها در غزه، نتانیاهو و شرکای ائتلافی او یعنی «بن‌گویر» و «اسموتریچ» مدعی شدند که این اقدام به واسطه عرض اندام موثر تل‌آویو در برابر جریان مقاومت فلسطین منجر به پایان بحران‌های داخلی در اراضی اشغالی خواهد شد.

این ادعا بارها از سوی نتانیاهو تکرار شد و حتی او کاهش جمعیت معترضین در تظاهرات هفته گذشته را شاهد مثالی دال بر اثبات ادعای خود می‌‌دانست!

در مقابل؛ حتی برخی از اعضای کابینه نتانیاهو چنین فرضیه‌ای را در جلسات غیر رسمی باطل دانسته و معتقد بودند شلیک موشک‌های مقاومت به تل‌آویو و شهرک‌های صهیونیستی در پاسخ به عملیات ترور فرماندهان جهاد اسلامی، جایی برای اثبات برتری نتانیاهو در این مواجهه باقی نگذاشته است.

ضمن آنکه طی روزهای گذشته، منابع خبری موثق مصری، التماس صهیونیست‌ها برای برقراری آتش‌بس پس از 5 روز درگیری را فاش کرده و همین مسئله منجر به عصبانیت نتانیاهو و بن‌گویر شده است.

اکنون حتی بر ساکنان اراضی اشغالی نیز مسجل شده است که ادعای نتانیاهو درباره پیروزی در جنگ 5 روزه اخیر، دروغی بزرگ برای ایجاد حاشیه‌ای امن برای کابینه بوده و واقعیت ندارد.

به بیان دقیق‌تر؛ محاسبات نتانیاهو بار دیگر نادرست از آب در آمده و جنگ 5 روزه اخیر نه تنها به برگ برنده او در معادلات داخلی اراضی اشغالی تبدیل نشده، بلکه به عاملی جدید در شکل‌گیری اعتراضات داخلی و احساس ناامنی مزمن در میان اتباع رژیم تبدیل شده است.

اعتراضات علیه نتانیاهو در حالی ادامه دارد که بحران بودجه‌بندی نیز گلوی کابینه افراطی او را گرفته و کار به جایی رسیده که برخی احزاب تشکیل‌دهنده کابینه رژیم صهیونیستی تهدید کرده‌اند اگر ملاحظات آنها در بودجه‌بندی سالیانه رعایت نشود، بلافاصله از کابینه استعفا خواهند داد.

در واقع؛ نتانیاهو ناچار است به افرادی مانند بن‌گویر و اسموتریچ جهت استمرار حضور آنها در کابینه امتیاز بدهد و در مقابل، هزینه این امتیازدهی‌ها را در اعتراضات مشاهده کند.

فراتر از آن، تحولات اخیر منطقه اثبات کرد که سران رژیم اشغال‌گر قدس دیگر قدرت تنظیم معادلات داخلی تل‌آویو را با استناد به بحران‌سازی‌های مقطعی یا مزمن در منطقه از دست داده‌اند، چنانچه در معادله جدید، موشک‌های مقاومت تبدیل به پاشنه آشیل کابینه‌های گوناگون رژیم صهیونیستی، اعم از بنت، لاپید و نتانیاهو شده است.

دیدگاهتان را بنویسید