تاکتیک‌های رقبای انتخاباتی ترکیه برای دور دوم چیست؟

دو رقیب راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای دو هفته آینده برنامه‌هایی خواهند داشت تا اولاً آرای فعلی را حفظ کنند و در مرحله بعدی بر تعداد آنها بیفزایند.

، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز 24 اردیبهشت ماه برگزار شد.

در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور فعلی با 26 میلیون و 784 هزار رای و 49/34 درصد آرا و «کمال کلیچدار اوغلو» از ائتلاف 6 گانه با 24 میلیون و 385 هزار رای و 44/99 درصد آراء به دور بعدی راه یافتند. سینان اوغان نیز با 2 میلیون و 796 هزار رای، 5/17 درصد آرا را از آن خود کرد.

در مرحله دوم انتخابات، کاندیداها به دنبال کسب رای فعلی و بعد افزایش آن هستند و هر یک مسیری جداگانه برای این هدف را دنبال می کنند.

اردوغان و کلیچدار اوغلو در اولین گام مرحله دوم روی سخن خود را به جوانان داشتند؛ اردوغان از آنها خواست تا از تزریق سمومی که منجر به ناامیدی می شود، دلسرد نشده و پای صندوق های رای بیایند. کلیچدار اوغلو نیز از آنها خواست تا برای آینده ای بهتر به او رای دهند.

در مرحله دوم انتخابات که دو هفته دیگر که 28 ماه می خواهد بود، حدود 50 هزار رای اولی به جمع رای دهندگان اضافه خواهند شد که تلاش برای جذب این آرا از سوی هر دو طرف وجود دارد.

اردوغان در دور اول انتخابات نسبت به رهبر جریان مخالف موضعی نرم تر داشت و از عبارات تحقیر آمیز علیه او مانند«بای بای کمال» استفاده نکرد؛ کاری که در گذشته همواره از آن بهره برده است. احتمالاً روند موضع گیری نرمتر نسبت به رقیب در دور دوم هم ادامه خواهد داشت.

در دور اول انتخابات 9.5 میلیون از جمعیت 60 میلیونی واجد شرایط رای دادن، از حضور در صندوق ها خودداری کردند. تلاش هر دو کاندیدا برای آوردن آنها پای صندوق های رای را در این دوره شاهد خواهیم بود.

جذب سینان اوغان که بیش از 5 درصد آرا و 2 میلیون و 796 هزار رای کسب کرده از دیگر اقدامات دو کاندیدا خواهد بود که برای جذب او امتیازاتی به وی خواهند داد.

کلیچدار اوغو و اعضای ائتلاف 6 گانه برای جذب ملی گرایان بر اخراج پناهجویان سوری تاکید دارند و این موضوع در دور دوم هم ادامه خواهد داشت. کلیچدار اوغلو در جدیدترین فیلم تبلیغاتی خود با بیان اینکه 10 میلیون مهاجر در ترکیه حضور دارند، تاکید کرده که آنها را در صورت به قدرت رسیدن به سرعت از کشور بیرون خواهد کرد.

همچنین دو طرف و بخصوص اردوغان احتمالاً برگ برنده هایی را نیز برای دور دوم داشته باشند که بخواهند رو کنند و با آن، طرف مقابل را از صحنه خارج کنند.

باید منتظر ماند و دید روند رقابتهای انتخاباتی چگونه پیش خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید