چارلز در افغانستان به دنبال چه می‌گردد؟

 

چارلز سوم که طی 20 سال ولیعهدی زمینه‌ساز جنایت‌های گسترده انگلیس علیه افغانستان بوده اکنون در لوای قابی از تصاویر بزک کرده، بُعد جدیدی از جنایات علیه این کشور را طراحی کرده‌ و بی‌بی‌سی نیز با دروغ‌پردازی در پی تطهیر او و هموارسازی مسیر است.

هم‌زمان با برگزاری مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم با وجود مخالفت جمع بسیاری از مردم انگلیس با نظام سلطنت، رفتار برخی رسانه‌ها در نمایش چهره‌ای حقوق بشری از شاه بریتانیا در خصوص افغانستان جای تامل دارد.

در این راستا؛ بی‌بی‌سی در گزارشی تصویری با آب و تاب بسیار به سفرهای چارلز به افغانستان اشاره کرده و تصاویری از اهدای مدال‌های خدمت در افغانستان به سربازان گردان اول تفنگدار سلطنتی در پادگان سرجان مور بریتانیا در ژوئن ۲۰۱۹ را به نمایش می‌گذارد.

در ادامه این گزارش ادعا می‌شود که؛ «چارلز سوم در زمانی‌که ولیعهد بریتانیا بود، یک سفر غیرمنتظره به افغانستان در سال ۲۰۱۰ داشت که از کابل و هلمند بازدید کرد. موسسه فیروزکوه به درخواست حامد کرزی، رئیس جمهوری وقت افغانستان و با حمایت چارلز سوم در زمانی که ولیعهد بریتانیا بود، برای احیای هنرهای دستی سنتی افغانستان و بازسازی شهر کهنه کابل در سال ۲۰۰۶ ایجاد شد. این بنیاد صدها خانه قدیمی را در منطقه مرادخانی کابل بازسازی کرده و انستیتوی هنرها و معماری سنتی را در کابل ایجاد کرد که سالانه حدود ۲۰۰ هنرجو در آن آموزش می‌دیدند. چارلز سوم از زمانی که به پادشاهی بریتانیا رسیده است، توجه ویژه به پناهندگانی از افغانستان در بریتانیا داشته است و با شماری از آنها دیدار کرده است.»

نگاهی به کارنامه 20 سال حضور اشغال‌گرانه انگلیس در افغانستان و نیز روند رفتار آن در قبال مردم افغانستان از سال 2021 یا همان زمان خروج اشغال‌گران از این کشور بیان‌گر کارنامه‌ای سراسر جنایت، کشتار و ویران‌گری است.

اسناد منتشر شده، از ارتکاب جنایات جنگی و ضدبشری نیروهای نظامی ویژه ارتش انگلیس در زمان اشغال افغانستان و کشتار غیرنظامیان و گروهی از افراد در حال بازداشت و غیر مسلح حکایت دارد.

به عنوان نمونه یک واحد نظامی ارتش انگلیس ۵۴ نفر را در یک دوره شش ماهه کشته‌ و فرمانده سابق نیروهای ویژه ارتش انگلیس از ارائه مدارک مربوط به این جنایات خودداری کرده است.

قابل توجه آنکه با وجود افشاء این اسناد، وزارت دفاع انگلیس ادعا می‌کند که نیروهای این کشور «با شجاعت و حرفه‌ای‌گری در افغانستان خدمت کرده‌اند» و عملیات این نیروها از «بالاترین استانداردها» برخوردار بوده است!

این مدارک مربوط به ده‌ها عملیات «دستگیر کن یا بکش» یکی از واحدهای نیروهای ویژه انگلیس معروف به «اس‌ای‌اس» در ولایت هلمند در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱ بوده است.

افرادی که در این واحد خدمت کرده‌، گفته‌اند که شاهد قتل افراد غیرنظامی و غیرمسلح به دست نیروهای انگلیسی در عملیات شبانه بوده‌اند.

افراد مختلفی که در سرویس هوایی ویژه انگلیس خدمت کرده‌اند می‌گویند که افراد آن واحد اس‌ای‌اس بین خودشان بر سر اینکه «چه کسی می‌تواند بیشتر آدم بکشد»، رقابت می‌کرده‌اند.

نکته دیگری که این جنایت‌های عمدی و وحشتناک را چند برابر تشدید می‌کند، انکار و کتمان این اسناد و مدارک از سوی فرمانده نیروهای ویژه ارتش انگلیس و دیگر فرماندهان بالارتبه این نهاد نظامی است.

این در حالی است که فرماندهان نظامی ارتش انگلیس در هلمند در عالی‌ترین سطح از این کشتارها مطلع بوده و در ایمیل‌های رد و بدل شده میان آنان نیز از تعبیر «کشتار» استفاده شده است.

مطابق گزارش‌ها؛ نیروهای بریتانیا طی 8 سال در افغانستان دستِ‌کم 64 کودک را کشته‌اند و بر اساس قوانین انگلیس، پادشاه فرمانده نیروهای نظامی است که فرمان جنگ و لشکرکشی‌ها را صادر می‌کند لذا تمام جنایات روی داده در افغانستان رسما با فرمان ملکه صورت گرفته است.

نقش خاندان سلطنتی و شخص چارلز که پیش از این در مقام ولیعهد ملکه الیزابت دوم بوده و تصمیمات توسط آنها اتخاذ می‌شده زمانی آشکار‌تر می‌شود که هری فرزند چارلز در افغانستان رسما به جنایت و کشتار پرداخته و حتی به آن افتخار می‌کند.

در بخش‌هایی از کتاب جنجالی خاطرات شاهزاده هری فرزند پادشاه انگلیس که اخیرا منتشر شد گوشه‌هایی از تفکر ضدبشری حاکم بر انگلیس به روشنی ارائه شده است.

شاهزاده هری در بخشی از این کتاب گفته است: «هنگام بمباران و قتل عام ۲۵ افغانستانی احساس نمی‌کردم که آنها انسان هستند بلکه آنها را مهره‌های شطرنجی می‌دیدم که بر زمین می‌افتند. من بابت این موضوع به خود افتخار نمی‌کنم، اما شرمنده هم نیستم.»

با توجه به این حقایق و اسناد به طور قطع جنایات صورت گرفته از سوی انگلیسی‌ها در افغانستان را نمی‌توان حادثه‌ای سهوی دانست، بلکه نشأت گرفته از یک تفکر ریشه‌دار در هیئت حاکمه این کشور است که پرده از ماهیت ضدبشری خاندان سلطنت بر می‌دارد، چنانچه ملکه نشان شوالیه به «تونی بلر» نخست وزیرِ جنگ افروز وقت انگلیس اعطا کرد.

حال رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی با داستان‌سرایی ماموریت دارند تا در کنار کم‌رنگ کردن پرونده جنایات هری، چهره‌ای بشر دوست از ارتش انگلیس نمایش داده و با فریب افکار عمومی پروژه جدید نفوذ نرم در افغانستان در لوای حمایت از زنان و دختران و کارهای خیریه و بشردوستانه را کلید بزنند.

به عبارت دیگر؛ چارلز که طی 20 سال ولیعهدی زمینه‌ساز جنایت‌های گسترده انگلیس علیه افغانستان بوده اکنون در لوای قابی از تصاویر بزک کرده، بُعد جدیدی از جنایات علیه این کشور را طراحی کرده‌ و بی‌بی‌سی نیز با دروغ‌پردازی در پی تطهیر او و هموارسازی مسیر است.

دیدگاهتان را بنویسید