بازگشت سوریه به اتحادیه عرب؛ تغییر رویکرد متحدان منطقه‌ای آمریکا

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که رژیم صهیونیستی اصلی‌ترین عامل سیاست آمریکا در منطقه بود، ابراز داشت: در شرایط فعلی شاهد تغییر رویکرد متحدان منطقه‌ای آمریکا هستیم.

اصغر زارعی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب اظهار داشت: به دنبال شکست پی در پی سناریوها و توطئه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا و علیرغم هزینه‌های سنگینی که به منطقه تحمیل کردند و حتی عربستان و متحدین آنان که جنگ نیابتی به راه انداختند و سرمایه‌های بسیار زیادی را از بین بردند  و کشورهایی مانند سوریه، یمن، لبنان، عراق و … متحمل این خسارت شدند، تلاش داشتند تا طرحی را تحت عنوان خاورمیانه جدید و بزرگ‌تر مطرح کنند خوشبختانه هیچ یک از این برنامه‌ها عملی نشد.

وی تصریح کرد: همچنین به دنبال این بودند که بشار اسد باید کناره‌گیری کند و این مساله  در راهبرد سیاست خارجی آمریکا هم مطرح شده بود. مقاومت در منطقه و سوریه، لبنان،‌ عراق و حتی سرزمین های اشغالی باعث شد روز به روز شرایط و واقعیت منطقه خود را به آمریکا، رژیم صهیونیستی، غرب و حامیان آنان تحمیل کند.
این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که تغییر رویکردی را در متحدان منطقه ای‌آمریکا شاهد هستیم، اظهار داشت: از یک طرف فاصله گرفتن و قدرت گرفتن شرق با محوریت روسیه،‌ چین و ایران مثلث جدیدی را به لحاظ قدرت جهانی شکل داده، از سوی دیگر شاهد تغییر رویکرد به دلیل ضعف و ناتوانی آمریکا در متحدین منطقه ای و نیز ناکامی ایالات متحده بودیم.

زارعی ادامه داد: همچنین این تغییر رفتار را در عربستان،‌ امارات،‌ مصر، اردن و کویت… شاهد هستیم، لذا حضور سوریه به عنوان قدرت برتر در مقابله با تروریسم که‌ با قدرت و صلابت توانست این بحران را مدیریت کند و نیز با حمایت جمهوری اسلامی ایران و مقاومت توانست خودش را قدرت پیروز و قدرتمند به منطقه تحمیل کرد را نیز شاهدیم.
وی خاطرنشان کرد: تجدید نظر اتحادیه عرب از یکی دو سال پیش آغاز شده و شاهد روابط دیپلماتیک بودیم و برخی کشورهای عرب بازگشایی دفاتر خود در دمشق را آغاز کردند. همین مساله باعث شد بعد از تلطیف روابط ایران و عربستان و برخی کشورهای دیگر اتحادیه عرب در تصمیمی قابل پیش بینی شده موضوع سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب را به طور رسمی اعلام کند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که رژیم صهیونیستی اصلی ترین عامل سیاست آمریکا در منطقه بود، گفت: اما اکنون این رژیم در جغرافیای اشغالی خودش در محاصره است و صلح ابراهیم هم کاملا شکست خورده است.  حتی شاهد مخالفت های جدی  از سوی غرب در رابطه با سیاست های تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی هستیم . این تحولات نشان می دهد که آینده برای آن ها بسیار پیچیده و دشوار خواهد بود.
زارعی با اشاره به اینکه طلیعه افول قدرت آمریکا را شاهد خواهیم بود، گفت:  با افول قدرت آمریکا پس از تحولات اخیر شرایط با ثبات و پایداری در غرب آسیا حاکم خواهد بود. ضمن اینکه همکاری نزدیک ایران و عربستان بیانگر این است که آمریکا دیگر توانمندی و انحصار برای تاثیرگذاری مسایل منطقه‌ای را از دست داده است.

دیدگاهتان را بنویسید