چرا آژانس انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای اسرائیل بازدید نمی‌کند؟

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درمورد تاسیسات هست ای اسرائیل گفت: من کشورهایی را بازرسی می‌کنم که عضو پیمان خاصی هستند. کشورهای دیگری هستند که عضو NPT نیستند، از جمله اسرائیل. ما توافق‌های متفاوتی با اسرائیل داریم که بسیار محدودتر هستند. نه فقط اسرائیل، بلکه برخی دیگر کشورها هم در این فهرست وجود دارند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره عدم بازدید از تاسیسات هسته ای اسرائیل گفت: این سوال مهمی است و من مکررا وقتی به ایران و خاورمیانه سفر می‌کنم، می‌شنوم. مساله این است که آژانس بازرسی‌ها از کشورها و تاسیسات هسته‌ای کشورها را بر پایه توافق‌های قانونی و حقوقی که با آن کشورهای دارد، انجام می‌دهد.

به گزارش اعتماد، وی در ادامه افزود: ایران هم به این دلیل که عضو NPT است [مشمول این بازرسی‌ها می‌شود.] کشورهایی که عضو NPT هستند توافقنامه‌های پادمانی با آژانس دارند.

گروسی گفت: مهم است که جامعه ایران این موضوع را درک کند که نمی‌توانم جایی را که دلم می‌خواهد بازرسی کنم یا کشوری را بر اساس دلبخواهم یا دیدگاه‌های سیاسی‌ام هدف قرار دهم.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: من کشورهایی را بازرسی می‌کنم که عضو پیمان خاصی هستند. کشورهای دیگری هستند که عضو NPT نیستند، از جمله اسرائیل. ما توافق‌های متفاوتی با اسرائیل داریم که بسیار محدودتر هستند. نه فقط اسرائیل، بلکه برخی دیگر کشورها هم در این فهرست وجود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید