چامسکی: روسیه «انسانی‌تر» از آمریکا می‌جنگد/ درخصوص تایوان، مقصر غرب است

نظریه‌پرداز و زبان‌شناس معروف آمریکایی در مصاحبه اخیرش با اشاره به جنگ اوکراین، گفت روسیه در مقایسه با حمله آمریکا به عراق، “انسانی‌تر” می‌جنگد و همچنین در قسمت دیگری از اظهاراتش به اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در مقابل چین پرداخت.

به گزارش ایسنا، نوام چامسکی، چهره آکادمیک و فیلسوف مشهور و شناخته‌شده جهانی طی مصاحبه‌ای با نشریه انگلیسی “نیو استیتسمن” بیان کرد: ایالات متحده و انگلیس کشورهایی هستند که از مذاکرات صلح در اوکراین خودداری کرده‌اند تا منافع ملی خود را پیش ببرند و تخریب و ویرانی اوکراین برای این کشورها مهم نبوده است.

وی افزود: البته اوکراین یک بازیگر آزاد نیست بلکه آن‌ها به آنچه که آمریکا تعیین می‌کند، وابسته هستند. آمریکا به کی‌یف تسلیحات می‌فرستد تا روسیه را تضعیف کند. این کار برای آمریکا یک معامله است. این کشور برای شکاف و کسری بسیار زیاد بودجه نظامی، حاضر است تا نیروهای نظامی “تنها دشمن واقعی نظامی خود” را به شدت کاهش دهد.

چامسکی با مقایسه حمله روسیه به اوکراین در مقابل حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ اظهار کرد: روسیه با خویشتن‌داری و میانه‌روی عمل می‌کند. آن حجم عظیمی از ویرانی که به دلیل جنگ عراق در زیرساخت‌ها اتفاق افتاد، در اوکراین رخ نداد. بی‌شک روسیه توانایی انجام چنین کاری را احتمالا با تسلیحات متعارف دارد. روسیه قطعا می‌تواند شرایط را برای اوکراین غیرقابل تحمل‌تر از بغداد کند، اما این کشور خویشتن‌داری پیشه کرده است.

نوام چامسکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه “آیا روسیه انسانی‌تر از حمله آمریکا به عراق می‌جنگد”، گفت: من این را نمی‌گویم؛ این مسئله خود واضح است. بازرسان سازمان ملل موقع جنگ عراق مجبور شدند از این کشور خارج شوند زیرا آن حمله بسیار سخت بود… به هر حال حمله‌ای بود که توسط سبک جنگی آمریکا و انگلیس تنظیم شده بود. به تعداد تلفات توجه کنید. طبق آن‌چیزی که براساس آمار رسمی مقامات سازمان ملل می‌دانم، مرگ حدود ۸۰۰۰ غیرنظامی در اوکراین ثبت شده است. چه تعداد غیرنظامی در هنگام حمله آمریکا و انگلیس به عراق کشته شدند؟ طبق گزارش‌ها حدود ۱۸۶ هزار الی ۲۱۰ هزار تن در این جنگ کشته شدند.

او در ادامه تصریح کرد: تعداد مقامات خارجی که از آغاز جنگ اوکراین به کی‌یف سفر کرده‌اند، مدرکی برای خویشتن‌داری روسیه است. اما زمانی که آمریکا و انگلیس، عراق را به چندین تکه تقسیم کردند، آیا هیچ رهبر خارجی به بغداد سفر کرد؟ خیر، زیرا آمریکا و انگلیس همه چیز از جمله ارتباطات، حمل‌ونقل، انرژی و هرچیزی که باعث عملکرد جامعه می‌شود را تخریب کردند.

این نظریه‌پرداز سرشناس آمریکایی در پاسخ به سوالی مبنی بر راه‌حلی بالقوه برای پایان این جنگ عنوان داشت: اوکراین عضو ائتلاف نظامی ناتو نخواهد شد. این خط قرمزی است که هر رهبر روسی از جمله بوریس یلتسین، رئیس جمهور سابق روسیه و میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی نسبت به آن تاکید کرده‌اند.

نوام چامسکی در ادامه این مصاحبه خاطرنشان کرد: انتقادات از سیاست خارجه آمریکا فقط به اوکراین محدود نمی‌شود. همانطور که واشنگتن، روسیه را با مسئله گسترش ناتو تحریک می‌کند، چین را هم بر سر مسئله تایوان علنا تحریک می‌کند. ایالات متحده آمریکا برنامه‌ای را می‌چیند تا چین را با کشورهای مجهز به تسلیحات پیشرفته و با دقت بالا نظیر ژاپن، کره جنوبی و استرالیا محاصره کند. در واقع چین نه، بلکه آمریکا است که تهدیداتی را ایجاد می‌کند و البته انگلیس نیز او را دنبال می‌کند. در حال حاضر انگلیس یک پادو است و دیگر یک کشور مستقل محسوب نمی‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: البته چین کشور خوبی نیست و قوانین بین‌المللی را در دریای چین جنوبی نقض می‌کند اما درخصوص مسئله تایوان مقصر غرب است.

دیدگاهتان را بنویسید