از سطل ماست تا قتل طلبه‌ها/ ماجرا را باید از ریشه خشکاند

فرض کنید به جای فرد زیر گرفته شده در مرزداران و یا به جای آیت الله سلیمانی در بانک و یا به جای ان طلبه منتظر در خیابان یک دختر بی حجاب یا کم حجاب بود، اکنون جو رسانه ای کشور تا چه حد متشنج بود؟

حسین خان بابازاده: چند هفته پیش فیلمی از رفتار کاملا خطا و زننده یک جوان با دو خانم بی حجاب در یک لبنیاتی که جای هیچ دفاعی هم نداشت، منتشر شد. فضای رسانه ای کشور حداقل دو سه روز درگیر این موضوعات شد. سلبریتی‌ها، کاربران فضای مجازی و برخی شخصیت‌های سیاسی در این باره واکنش نشان دادند.

چند روز پیش یک طلبه جوان در خیابان مرزداران تهران توسط راننده پراید زیرگرفته شد. پیش تر از آن آیت الله سلیمانی، نماینده سابق ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در بانک مرکزی بابلسر مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و به شهادت رسید. به تازگی دو طلبه در قم زیر گرفته شدند و سپس یکی از آنها با ضربات چاقوی راننده مورد حمله واقع شد. یک جوان سبزواری توسط دو نفر از اوباش مزاحم نوامیس مردم مورد حمله قرار گرفت و به شهادت رسید.

در همه این موارد مشخصا جان یک فرد مورد هدف قرار گرفته اما در فضای مجازی سروصدایی از سوی جریان مدعی حیات و آزادی بلند نشده است.

به عبارت بهتر برای قتل یک نفر یا اقدام به قتل نفر دیگر، واکنش و حساسیتی دیده نمی شود اما درباره یک رفتار زننده هیاهو به راه می افتد. فی الواقع قبیله گرایی بخشی از جامعه با میدان داری سیاسیون مغرض، سلبریتی ها و کاربران رسانه ای آنها به این صورت است که اگر بتوانند یک خطا را تا مرز بحران پیش می‌برند اما به راحتی از کنار قتل افراد می گذرند و در حال القای این دوگانه خطرناک به جامعه هستند.

فرض کنید به جای فرد زیر گرفته شده در مرزداران و یا به جای آیت الله سلیمانی در بانک و یا به جای ان طلبه منتظر در خیابان یک دختر بی حجاب یا کم حجاب بود، اکنون جو رسانه ای کشور تا چه حد متشنج بود؟ نکته مهم دیگر انجاست که بعضا جامعه رسانه انقلابی کشور هم متاثر از جوسازی این افراد وارد عرصه تبیین و توضیح می شوند و اگر موضوعی توسط آن قبیله به چالش جدی تبدیل نشده باشد از کنار آن عبور می کنند.

این قبیله گرایی با محوریت رسانه در اغتشاشات سال گذشته هم از ابتدا به خوبی حس شد. مرگ عادی مهسا امینی با شیطنت همین طیف و علی رغم صدهابار توضیح به چالشی حل نشدنی برای بخشی از جامعه تبدیل شده بود اما از کنار شکنجه آرمان علی وردی تا به شهادت رساندن او در کنار خیابان و شهادت روح الله عجمیان در رفتاری فراتر از توحش و درندگی عبور می کنند.

خباثت رسانه ای می تواند خادم را خائن جلوه دهد و حتی برای یک اقلیت هم که شده کینه شان را به دل بنشاند.

طلبه جوان زیر گرفته شده در مرزداران گفته می شود کسی است که در اوج کرونا داوطلبانه برای غسل و کفن متوفیان کرونایی که بستگان خودشان هم از نزدیک شدن به آنها وحشت داشتند، اقدام می کرد.

آیت الله سلیمانی، روحانی ساده زیستی بود که با 76 سال سن بدون محافظ برای یک عملیات بانکی چهار میلیونی به بانک ملی بابلسر رفته بود.

جوان سبزواری که مظلومانه به شهادت رسید اتفاقا کسی است که برای دفاع از دو دختر با حجاب نامناسب در مقابل اراذل و اوباش مورد حمله قرار گرفت.

آرمان علی وردی و روح الله عجمیان مدافعان امنیتی بودند که جان خود را سر دست گرفته بودند و داوطلبانه برای دفاع از جان، مال و ناموس مردم به خیابان آمده بودند.

خطر این جریان رسانه‌ای پشت پرده به مراتب ده ها بیشتر از عوامل میدانی این جنایت هاست. ماجرا را باید از ریشه خشکاند.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید