چرا جمهوری اسلامی در پرونده هواپیمای اوکراینی سربلند شد؟

احکام نهایی پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی ابلاغ شد و متهم ردیف اول به سیزده سال حبس محکوم شد. این اتفاق اما ضدانقلاب را ناراحت کرده است زیرا یکی از دستاویزهای خود برای کاسبی‌های سیاسی از دست داده است.
 رای پرونده هواپیمای اوکراینی بعد از گذشت سه سال و برگزاری بیست جلسه دادگاه صادر شد. این تحقیقات درباره سقوط هواپیمای شماره پی اس ۷۵۲ به مقصد کشور اوکراین در حوالی تهران برگزار شد. حادثه تلخی که در روز ۱۸ دی سال ۱۳۹۸ اتفاق افتاد و موجب درگذشت ۱۷۶ نفر از سرنشینان آن شد.
به گزارش رجانیوز؛ متهم ردیف اول این پرونده به ۱۳ سال حبس محکوم شد و همچنین مجازات حبس برای دیگر خاطیان این پرونده نیز در نظر گرفته شد. با این حال اما رسانه‌های بیگانه و برخی کشورهای غربی به اظهارات مغرضانه خود ادامه دادند و این حکم را ناکافی شمردند و جمهوری اسلامی را به تعلل در حل این پرونده متهم کردند.
بررسی این پرونده حدودا سه سال طول کشید و بیست جلسه دادگاه برگزار شد؛ چنین وضعیتی برای یکی از مهمترین پرونده‌های دستگاه قضایی کشور زمان زیادی نیست.
این در حالی است که دادگاه سقوط هواپیمای ایرفرانس از ریودوژانیرو به پاریس در سال ۲۰۰۹ که باعث کشته شدن ۲۲۸ مسافر نیز شده بود همین چندی پیش برگزار شد! همچنین این دو پرونده قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. پرونده پرواز ۴۴۷ ایرفرانس ناشی از اشتباه خلبان بوده است و به مراتب پیچیدگی‌های کمتری از سقوط یک هواپیما به دلیل خطای انسانی اوپراتور پدافند دارد؛ با این حال اما با گذشت ۱۴ سال این پرونده هنوز در جریان است و حکم نهایی صادر نشده است.
نکته حائز اهمیت دیگر در پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی، اتهام سقوط «عامدانه» آن بوده است. اتهامی مضحک و خنده‌دار که فقط جهت گروکشی سیاسی علیه ایران مطرح می‌شود. بررسی آن‌زمان نشان می‌دهد که هیچ دلیل منطقی و عقلانی نمی‌توان برای این ادعای ضدانقلاب آورد. کشور در شوک شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است و فضا ملتهب است.
از سوی دیگر نیروی‌های نظامی ایران در حال تدارک پاسخی به ارتش تروریست آمریکا است و حمله به پایگاه عین‌الاسد شکل می‌گیرد. در چنین زمانی هیچ توجیه عقلانی نمی‌توان برای هدف گرفتن عامدانه یک هواپیمای مسافربری توسط نیروی‌های نظامی رسمی کشور در نظر گرفت. غالب افرادی که چنین ادعایی مطرح می‌کنند در زمین جدیدترین بازی صهیونیست‌ها برای تحریم تراشی علیه ایران بازی می‌کنند.
در زمانه‌ای که بنظر می‌رسد تحریم‌های هسته‌ای تازگی و اثربخشی خود را تا حدود قابل توجهی از دست دادند و با توجه به روند دیپلماتیک ایران، هر زمان ممکن است گفتگوها برای احیای برجام و برداشته شدن تحریم‌ها از سر گرفته شود؛ ضدانقلاب و لابی صهیونیسم که به هر طریقی می‌خواهند ایران را تحت فشار قرار دهند قصد آن را دارند که به بهانه «حقوق بشر» تحریم‌های جدیدی برای ایران بتراشند.
پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی نیز با محکومیت متهمان و روشن شدن همه چیز خاتمه یافت اما اقدامات ضدانقلاب برای آسیب زدن به وجهه ملی ایران از یاد نخواهد رفت. همچنین برخی غربگرایان داخلی نیز در دمیدن در آتش این فتنه کم نگذاشتند؛ بنظر می‌رسد عده‌ای امروز که پرونده این حادثه تلخ بسته شده بیش از آنکه خوشحال باشند؛ غمگین هستند. زیرا یکی از مستمسک‌های آنان برای کاسبی سیاسی از بین رفت.

دیدگاهتان را بنویسید