شکست آمریکا در طبس اثبات کارکرد فرهنگ مقاومت و اعتقادات دینی بود

کارشناس مسائل امریکا با بیان اینکه تجربه شکست عملیات طبس نشان می‌دهد فرهنگ مقاومت در عمل و در قرن ۲۰ هم جواب داد گفت: مسلمانان به عینه مشاهده کردند این مباحث فکری و اعتقادی زمانی که عملیاتی می‌شود موفقیت و آثار خود را دربر دارد که این نکته بسیار مهمی است.

فواد ایزدی در گفت‌وگو با میزان به مناسبت فرا رسیدن سالروز شکست حمله نظامی آمریکا در طبس گفت: این عملیات حدود ۶ ماه بعد از تسخیر لانه جاسوسی انجام شد. به دلیل انتخاباتی شدن فضای امریکا جیمی کارتر رئیس جمهور وقت تصور می‌کرد اگر این عملیات انجام شود کار مهمی انجام داده و در حال و هوای فضای انتخاباتی موفقیت خوبی کسب می‌کند.

این کارشناس مسائل امریکا با بیان اینکه طراحی این عملیات چند ماه طول کشید گفت: آمریکایی‌ها سعی کردند با دقت و با امکانات و فناوری‌هایی که آن زمان در اختیار داشتد وارد عمل شوند. آن‌ها با فضای جغرافیایی ایران آشنا بودند و همه امکانات ایران در حوزه نظامی در اختیار امریکایی‌ها بود. آن‌ها خود را برنده و پیروز میدان می‌دانستند و اصلا به شکست فکر نمی‌کردند. اما در عمل شکست خوردند.

وی اظهار کرد: از دلایل شکست آمریکا در حمله نظامی به طبس می‌توان به طوفان شن، نقص فنی هواپیما‌ها و فراتر از این ۲ مورد شرایط روحی و روانی نظامیان و پرسنل امریکایی که با توجه به غیرعادی بودن شرایط روحیه خود را باخته بودند اشاره کرد.

ایزدی با اشاره به همکاری عوامل داخلی با نیرو‌های آمریکایی در عملیات طبس گفت: سی آی‌ای در تهران نیرو و جاسوس داشت و تعدادی کامیون هم در عملیات قرار بود استفاده شود که رانندگان آن ایرانی و عوامل سی آی‌ای بودند و زمانی که شرایط طبس پیش آمده این جاسوسان پراکنده و از کشور خارج شدند.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: در واقع دلیل شکست کارتر در انتخابات حادثه طبس و عدم موفقیت در به سرانجام رساندن پرونده جاسوسان در تهران بود که باعث شد ریاست جمهوری کارتر یک دوره‌ای شود.

وی با بیان اینکه بازتاب شکست آمریکا در طبس در جهان بسیار گسترده بود گفت: پس از واقعه طبس ابهت آمریکا شکست و این اتفاق به جمهوری اسلامی ایران نیروی مضاعفی داد. حضرت امام خمینی (ره) به صراحت شکست را مرتبط به الطاف الهی دانستند و نه یک حادثه طبیعی.

ایزدی اظهار داشت: تجربه شکست عملیات طبس و تجربیات دیگر ایران نسبت به امریکا نشان می‌دهد فرهنگ مقاومت که در کلام امام راحل و در متون دینی به آن اشاره شده است در عمل و در قرن ۲۰ هم جواب داد. مسلمانان به عینه مشاهده کردند این مباحث فکری و اعتقادی زمانی که عملیاتی می‌شود موفقیت و آثار خود را دربر دارد که این نکته بسیار مهمی است.

کارشناس مسائل امریکا در پایان گفت: عملیات شکست خورده طبس درس بزرگی برای ایران و امریکا بود، اما متاسفانه امریکا تاکنون از آن درس نگرفته و همچنان به پروژه‌های ضدایرانی خود ادامه می‌دهد.

برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید