به گزارش «نود اقتصادی»، بررسی روند تغییرات نرخ دلار درمرکز مبادله وبازارهای غیررسمی نشان می دهد، طی روزهای گذشته نوسانات ارزی کاهش یافته و روند تغییرات نرخ ارز در بازارهای غیررسمی درحال همگرا شدن با قیمت‌های مرکز مبادله است.

بر این اساس، به نظر می رسد بستر سازی بانک مرکزی برای انتقال معاملات ارزی به مرکز مبادله ارز و طلا و ایجاد شرایط مناسب برای کشف نرخ تعادلی دلار، براساس عرضه و تقاضای واقعی اقتصاد، انگیزه حضور فعالین اقتصادی در بازارهای غیر رسمی را از بین برده و در شرایطی که معاملات در مرکز مبادله درحال رونق گرفتن است، بازارهای غیر رسمی با رکود شدید مواجه شده اند.

انتقال معاملات کلان ارزی به مرکز مبادله و حذف تقاضای کاذب از سایر بازارها، از جمله سیاست‌هایی است که مدیران بانک مرکزی برای بازگرداندن مرجعیت قیمت گذاری ارز به این بانک در پیش گرفته‌اند.

همانگونه که در نمودار مشخص است، تدابیر اندیشیده شده برای انتقال عرضه وتقاضای واقعی ارز به مرکز مبادله، منجر به تضعیف قدرت بازیگران ارزی در سایر بازارها شده و روند حرکتی نرخ دلار در بازارهای غیر رسمی در حال همگراشدن با تغییرات قیمت مرکز مبادله است.

تداوم سیاست های بانک مرکزی برای انتقال تمامی معاملات ارزی به مرکز مبادله، کاهش شدید تقاضا و رکود طولانی مدت در بازارهای غیر رسمی را به همراه خواهد داشت که این امر باعث می‌شود افراد انگیزه فعالیت در این بازارها را از دست بدهند و سرمایه خود را به سایر بازارها انتقال دهند.