واکاوی شانس بالای وقوع یک سناریوی شوکه‌کننده

جریان اپوزیسیون در اراضی اشغالی و بسیاری از شهروندان صهیونیست، تا حد زیادی دلیل و محرک اصلی وضعیت آشفته و پرهرج و مرج روزهای اخیر اراضی اشغالی را رویه ها و سیاست های نتانیاهو می دانند
صحنه سیاسی اسرائیل در روزهای اخیر شرایط ملتهبی را پشت سر گذاشته و همچنان نیز سطح تنش ها در اراضی اشغالی بالاست. در این راستا، هزاران شهروند صهیونیست پس از تحرکات جدید “بنیامین نتانیاهو” نخست وزیر اسرائیل و طیف راست افراطیِ متحد آن در قدرت، جهت ایجاد تغییرات در نظام قضایی رژیم صهیونیستی و تقویت وزن دولت و شخص نخست وزیر در برابر سیستم قضایی، به خیابان‌های شهرهای مختلف اراضی اشغالی ریخته‌اند و در قالب تظاهرات هفتگی(شنبه های هر هفته)، خواستار عقب‌نشینی نتانیاهو از این قبیل طرح و برنامه هایش شده‌اند.

طرح هایی که به زعم آن ها زمینه را جهت برقراری دیکتاتوری در اسرائیل هموار می سازد. با این همه، نه نتانیاهو و نه متحدان سیاسی وی در قدرت، هیچکدام توجهی را به اعتراضات عمومی نشان نمی‌دهند و حتی طرح خود جهت اجرای آنچه اصلاحات در نظام قضایی می خوانند را طرحی مترقی و رو به جلو ارزیابی می کنند.

با این حال، واقعیت ماجرا این است که سطح قطبی‌گرایی و نزاع‌های سیاسی و اجتماعی در اراضی اشغالی چه در میان نخبگان سیاسی و چه افکار عمومی اسرائیلی، به بالاترین حد خود رسیده است و البته که به همین دلیل نیز بوده که پیشتر “اسحاق هرتزوگ” رئیس جمهور رژیم صهیونیستی و “بنی گانتس” وزیر جنگ سابق این رژیم، از احتمال وقوع جنگ داخلی و آنچه آن ها برادرکشی در اراضی اشغالی می خوانند، خبر داده‌اند.

با این همه، در روزهای اخیر برخی منابع خبری اسرائیلی گزارش هایی را دال بر رسیدن سطح هشدار امنیتی ترور مسوولان عالی رتبه اسرائیلی نظیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر، و آریف لوین وزیر دادگستری این رژیم به بالاترین حد ممکن از سوی سرویس های امنیتی اسرائیل منتشر کرده اند. مساله ای که سبب شده تا برخی ناظران و تحلیلگران به این نکته اشاره کنند که سیستم‌های امنیتی اسرائیل با رصد تحولات جاری در اراضی اشغالی به این درک راهبردی رسیده‌اند که اسرائیلِ کنونی، در نقطه‌ای همچون سال 1995 قرار دارد که در قالب آن، “اسحاق رابین” نخست وزیر سابق اسرائیل در بحبوحه اوج گیری تنش‌های داخلی در اراضی اشغالی، ترور شد.

*پایگاه خبری صهیونیستی “جوویش نیوز سیندیکیت” در خبری به طرح انتقاد نتانیاهو از ابراز صریح صداهای مختلف در اراضی اشغالی که خواستار ترور وی هستند پرداخته و تاکید دارد که جدای از چهره های عادی و ناشناخته، حتی برخی چهره های نظامی اسرائیلی نیز از آمادگی خود برای کشتن نتانیاهو خبر می دهند.

حادثه ای که در نوع خود یک رویداد تکان دهنده در تاریخ رژیم صهیونیستی بود و بسیاری را شوکه کرد و البته سرآغاز برخی تغییرات سیاسی و اجتماعی نیز در این رژیم شد. در این فضا، پیشتر هم نشانه های دیگری دال بر این مساله که احتمال وقوع یک ترور شوکه کننده در اراضی اشغالی بالاست، رصد شده است.

به عنوان مثال، در زمان نخست وزیری “نفتالی بنت”، همسرِ او یک پاکت نامه را از فردی در یک تجمع دریافت کرد که در داخل آن یک گلوله و متنی قرار داشت که تصریح می کرد “اگر نفتالی بنت از سمت خود استعفا نکند، گلوله مذکور می تواند به زندگی وی خاتمه دهد”. موضوعی که البته در زمانی وقوع خود با سانسور گسترده رسانه‌ای و خبری نیز همراه شد و بعدها در مورد آن افشاگری انجام گرفت. در عین حال، در روزهای اخیر نیز شمار قابل توجهی از افراد(چه افراد شناخته شده و چه شهروندان عادی) در قالب موضع‌گیری‌های رسمی و یا طرح مواضعشان در شبکه های اجتماعی، از ترور احتمالی نتانیاهو حمایت کرده اند.

*پایگاه خبری “میدل ایست مانیتور” در گزارشی از شانس بالای ترور نتانیاهو و دیگر مقام های ارشد دولت وی در پی اوج گیری دور جدید اعتراضات در اراضی اشغالی خبر داده است. تروری که به زعم میدل ایست مانیتور می تواند فصل تازه ای را در روند تحولات سیاسی-اجتماعی اراضی اشغالی اغاز کند و دستگاه های امنیتی اسرائیلی نیز کاملا خود را برای یکچنین سناریویی آماده کرده اند.

با این همه، آنچه که اکنون واضح است این مساله می باشد که شرایط سیاسی و اجتماعی داخلی در اراضی اشغالی به شدت ماهیتی آشفته و متضاد به خود گرفته و طیف قابل توجهی از شهروندان صهیونیست نیز مخصوصا با تحریکات جریان اپوزیسیون این رژیم، دلیل اصلی ایجاد این آشفتگی را رویه ها و سیاست‌های نتانیاهو می دانند.

مساله ای که در کنار تحرکات مناقشه آفرینِ طیف سیاسی نزدیک به نتانیاهو و تشدید تنش‌ها از سوی آن‌ها عملا دامنه بحران در اراضی اشغالی را گسترده‌تر و البته نتانیاهو را بیش از هر فردِ دیگری به یک هدفِ بالقوه برای ترور تبدیل می سازد. اقدام احتمالی که همچون سال 1995، تنها راه حل مشکلات جاری اسرائیل را از میان برداشتنِ نخست وزیر مستقر اسرائیل می داند.

دیدگاهتان را بنویسید