چگونه چین آغاز یک خاورمیانه چند قطبی را بشارت می‌دهد

حقیقت آن است که خاورمیانه تک قطبی که در آن ایالات متحده قدرت مسلط بود و در سیاست‌های تقابلی اش از سوی متحدان خود یعنی عربستان سعودی و اسرائیل تشویق می‌شد منطقه چندان باثباتی نبود. خاورمیانه چند قطبی با پوشش و تعادل بی وقفه خطرات خاص خود را خواهد داشت و همان طور که کیسینجر می‌گوید این یک بازی نوین با قوانین نوین خواهد بود.

دیوید ایگناتیوس؛ ستون نویس واشنگتن پست. هنری کیسینجر هنگام تماشای میانجی گری چین برای ایجاد روابط نزدیک بین عربستان سعودی و ایران باید احساس دژاوو داشته باشد. دیپلماسی مثلثی فعلی شباهت زیادی به گشایش روابط امریکا و چین در جریان سفر او در مقام وزیر خارجه اسبق امریکا به پکن در سال ۱۹۷۱ میلادی دارد.

به گزارش فرارو به نقل از واشنگتن پست؛ کیسینجر طی مصاحبه‌ای در هفته جاری به من گفت:”من آن را تغییری اساسی در وضعیت استراتژیک خاورمیانه می‌دانم. سعودی‌ها اکنون امنیت خود را با بازی با آمریکا در برابر چین متعادل می‌کنند”. او خاطرنشان ساخت که به شیوه‌ای قابل مقایسه او و “ریچارد نیکسون” رئیس جمهور اسبق امریکا توانستند تنش‌های بین پکن و مسکو را در تعامل تاریخی خود با چین به نمایش بگذارند. تنش زدایی در خلیج فارس برای تمام بازیگران خوب است البته در کوتاه مدت.

دیدگاهتان را بنویسید