بغزیان: قدم‌های بلند، متوالی و متداوم عامل تحقق شعار سال است

آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفتگو با بصیرت در این خصوص به ما توضیح داد که چرا شعار‌های مهمی که حول محور رشد و جهش تولید توسط رهبر انقلاب عنوان و مطالبه شده تاکنون آنگونه که بایسته است به مرحله عمل نرسیده وی در این‌باره معتقد است: قطع به یقین اولین موضوعی که در رشد و جهش تولید برای کشور ایجاد می‌شود افزایش بهره‌وری است به این خاطر باید به سمت مصرف بهینه برویم و تلاش کنیم تا مواد اولیه، نیروی کار و هماهنگی‌های لازم اعم از اداری و سایر مسائل مورد نیاز را برای رشد و جهش تولید با تسهیل قوانین بازار کار فراهم کنیم تا بهره‌وری مورد نظر حاصل شود.

* وی در این‌باره گفت: شعار‌های سالی که حول محور تولید بوده چه تولید کالا‌های معمولی و مزیت دار و چه کالا‌هایی که دانش‌بنیان و خردمحور هستند همه و همه هر کدام در جای خود حائز اهمیت است هر چند کالای دانش‌بنیان به دلیل ابعاد اهمیتی آن و ارزآوری که برای کشور می‌تواند داشته باشد و حفظ استقلال کشور از واردات برخی کالا‌ها بسیار حائز اهمیت است، پس این محور باید اولویت باشد.

* کارشناس و استاد اقتصاد بیان داشت: بنده معتقدم اولین اشتباه ما این بود که از همان سال اولی که رهبر معظم انقلاب شعار سال را به مساله مهم تولید مزین کردند باید قدم‌های بلند و متوالی و متداومی برای تحقق این شعار در دولت‌های مختلف برداشته می‌شد که متاسفانه این کار صورت نگرفت. اگر دولت‌های مختلف عمده وظایف خود را روی تحقق این موضوع قرار می‌دادند، یعنی نگاه ویژه‌ای به موضوع حمایت از سیاست تسهیل تولید می‌داشتند و تولید دانش‌بنیان را در اولویت مهم قرار می‌دادند امروز تولیدی شکوفا می‌داشتیم که بسیاری از مشکلات کشور از جمله بیکاری و تورم را حل کرده بود.

* آلبرت بغزیان خاطرنشان کرد: برای تحقق شعار سال کاهش نوسان دلار، حمایت واقعی از تولید، حذف بروکراسی‌های دست و پاگیر اداری که مانع تسهیل تولید می‌شود و سنگ‌اندازی‌هایی که برخی ارگان‌ها در این مسیر دارند بسیار ضروری است. دولت باید راهکاری برای کاهش نرخ مواد اولیه تولید داشته باشد تا قیمت تمام شده گران نشود و مردم قدرت خرید داشته باشند. در بازاری که عرضه باشد، اما تقاضایی وجود نداشته باشد ومردم قدرت خرید نداشته باشند تولید از دست می‌رود.

* آلبرت بغزیان گفت: همه دولت‌ها به تولید باید به مثابه جهاد نگاه کنند، یعنی تولید در زمان ما ارزش و ثواب جهاد کردن را دارد لذا شعار سال نباید در همان سال بماند و منتظر سال بعد باشیم بلکه از همان سال باید کلید بخورد و در سال‌های بعدی دنبال آن گرفته شود، چرا که تولید را در یک سال نمی‌توان رونق داد و رشد داد.

* کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: مهمترین ایراد دولت‌های مختلف این است که می‌خواهند کاری که شروع می‌کنند در زمان خود ثمره بدهد، چنین چیزی شاید نشدنی باشد، کار برای تولید باید کلید بخورد زیر ساخت‌های آن آماده شود حتی اگر در دولت‌های بعدی ثمر دهد و محقق شود بسیار خوب است یعنی اینکه ما در امر جهاد تولید باید آینده و اثرگذاری که روی اقتصاد دارد را در نظر بگیریم نه اینکه کار تبلیغاتی و کوتاه‌مدت صورت دهند تا به نوعی فعالیت و دستاورد دولت خود را به تصویر بکشند و به خورد افکار عمومی بدهند.

* استاد اقتصاد دانشگاه تهران در پایان گفتگو خاطرنشان کرد: دولت‌ها نباید فکر کنند شعار سال برای یک سال است، بلکه سالی که در آن قرار دارند و شعاری که در آن سال مطرح شد گام برداشتن برای شروع متفاوتی است، شروعی که اثرات آن در سال‌های بعد به بار می‌نشیند، مهم این نیست که کدام دولت تمام کرد، مهم این است که همه دولت‌ها برای تحقق این موضوع که با شکوفایی اقتصاد مرتبط است با هم و برای رشد و جهش تولید کار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید