آمریکا و انگلیس دوباره چهره واقعی خود را نشان دادند

کشورهایی همچون آمریکا و انگلیس و شماری دیگر از کشورهای غربی که پرونده های جنایات و ضدحقوق بشری آنها روز به روز قطورتر می شود، با آغاز دور دوم نشست های اخیر وین در اقدامی تحریک آمیز، اقدام به اعمال تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی کرده اند، اقدامی که نشانگر عدم صداقت غربی ها در گفته ها و اعمالشان همچون گذشته می باشد.

دولت آمریکا سه شنبه گذشته در جدیدترین اقدام خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران، از اضافه شدن نام ۸ شخص حقیقی و ۴ نهاد ایرانی از جمله یگان ویژه «ناجا» به فهرست اشخاص و نهادهای تحت تحریم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (اوفک) که از نهادهای زیرمجموعه وزارت خزانه داری ایالات متحده به شمار می‌رود، خبر داد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا طی بیانیه ای مدعی شده که این افراد و نهادها را به دلیل «نقض حقوق بشر» هدف تحریم قرار داده است.

بر اساس این بیانیه، نام ۴ نهاد ایرانی شامل نیروهای ویژه (نوپو)، زندان مرکزی اصفهان، یگان ویژه ناجا و زندان زاهدان به فهرست نهادهای تحت تحریم «اوفک» اضافه شده است.

پارلمان انگلیس نیز چهارشنبه گذشته در پیروی از سیاست های واشنگتن، نام «علی رضوانی» خبرنگار جوان صدا و سیما را که گزارش های او در ایران طرفداران زیادی دارد، به همراه «علی قناعت کار» بازپرس دادسرای «اوین» و «غلامرضا ضیایی» رئیس سابق زندان اوین را در لیست تحریم خود قرار داد.

تحریم انگلیس، شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن دارایی‌های افراد یاد شده در این کشور است؛ ممنوعیت هایی که از این پس شامل حال مجری بخش «بدون تعارف» اخبار ۲۰:۳۰ و دو فرد یاد شده خواهد شد، افرادی که تاکنون نه انگلیس رفته اند و نه اموالی در این کشور دارند!

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که اگر غربی ها قایل به گفت وگو با ایران و رفع سوءتفاهم هستند، پس چرا در میانه نشست های گروه ۱+۴ با هیات ایرانی در وین اقدام به اعمال تحریم های جدید علیه تهران کرده اند!

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» چهارشنبه گذشته و چند ساعت پیش از شروع دور دوم مذاکرات وین در یادداشتی به قلم «لورنس نورمن» گزارش داد که دولت آمریکا برای تشدید اجرای تحریم‌های ایران و وادار کردن کشورهای دیگر به قطع روابط تجاری با این کشور گام برمی‌دارد.

در این یاداشت به گفته مقامات ارشد آمریکایی آمده است، «دولت بایدن در حال حرکت به سمت تشدید اجرای تحریم‌ها(ی جدید) علیه ایران است که اولین نشانه از افزایش فشار اقتصادی واشنگتن بر تهران در حالی است که تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با مانع روبه‌رو شده است».

بنا بر گفته مقام‌های ارشد وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا، ایالات متحده یک هیأت عالی رتبه از جمله «آندریا گاکی» رئیس دفتر کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا را هفته آینده به امارات عربی متحده اعزام می‌کند.

در این یادداشت در خصوص سفر هیأت آمریکایی به امارات نوشته است که ابوظبی یکی از متحدان اصلی واشنگتن، اما دومین شریک تجاری ایران و کانال ارتباطی مبادلات تجاری و مالی جمهوری اسلامی با سایر کشورها می باشد.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی با شرکت‌های پتروشیمی و سایر شرکت‌ها و بانک‌های خصوصی در امارات عربی متحده که میلیاردها دلار تجارت با ایران انجام می‌دهند، دیدار خواهند کرد.

یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی گفته است، هیأت آمریکایی قصد دارند در سفر به ابوظبی به طرف‌ اماراتی هشدار دهند که ایالات متحده «به معاملاتی که با تحریم‌ها سازگار نیست، توجه و نظارت دارد و اگر این روند (تعامل با ایران) ادامه داشته باشد، این بانک‌ها و شرکت‌ها با خطرات بسیار جدی روبه‌رو خواهند شد».

مقام‌های ارشد آمریکایی گفته‌اند که سفر مقام‌های این کشور به امارات، با وضع تحریم‌هایی علیه برخی مقام‌ها و شرکت‌های اماراتی همراه خواهد بود.

با انتشار این اخبار، امارات مخالفت خود را با تحریم های جدید ایران در صورت شکست مذاکرات وین اعلام کرد.

«انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس حکومت امارات گفته که اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، راه حل مناسب در گفت ‌وگوهای هسته‌ای با این کشور نیست.

پایگاه روزنامه انگلیسی‌زبان «نشنال» امارات نیز به نقل از انور قرقاش نوشته که ابوظبی امیدوار است، گفت ‌وگوهای وین میان ایران و گروه ۱+۴ به نتایج موفقیت‌آمیز ختم شود.

طبق اعلام وال استریت ژورنال، سفرهای آتی هیأت‌ آمریکایی به کشورهای دیگر با هدف تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، احتمالاً شامل مالزی، ترکیه و چین نیز خواهد بود.

مقام‌های غربی همچنین قصد دارند با چین وارد همکاری شوند تا ایران را برای مصالحه تحت فشار قرار دهد و هم اکنون در حال استفاده از روش‌های دیپلماتیک برای متقاعد کردن پکن برای خودداری از واردات نفت از ایران هستند و تمایلی ندارند فعلاً با این کشور در این خصوص درگیر شوند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که ایالات متحده همچنین با شرکت‌های مالی در ژاپن و کره جنوبی برای ردیابی تجارت غیرقانونی ایران همکاری نزدیک دارد.

این اقدامات ظالمانه آمریکا و انگلیس و دیگر شرکای آنها در شرایطی صورت گرفته که ادامه دور جدیدی از مذاکرات وین، از پنجشنبه گذشته آغاز شده و به رغم جدیدت و عقلانیت هیات ایرانی سه عضو اروپایی برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) و ایالات متحده تلاش کرده‌اند با اظهاراتی وضعیت مذاکرات را نه چندان مساعد گزارش کنند و به نوعی ایران را مقصر هرگونه شکست احتمالی مذاکرات وین جلوه دهند.

بنابر شواهد موجود دولت «جو بایدن» در حالی سیاست‌هایی مشابه با سیاست‌های فشار حداکثری «دونالد ترامپ» علیه ایران در پیش گرفته که قبل از انتصاب به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا با وعده بازگشت به برجام در صورت روی کار آمدن، مدعی بوده که قصد دارد دوباره این توافق را احیا کند، اما نه تنها گام ملموسی در این جهت برنداشته است، بلکه تمام تلاش خود را به کار گرفته تا فشارها علیه جمهوری اسلامی را به امید دریافت امتیازات بیشتر تشدید کند، اما مقام‌های ایرانی بارها تأکید کرده‌اند که تحت هیچ‌گونه فشاری حاضر به توافق نیستند.

در حالی که دولت آمریکا در میانه راه گفت وگوهای وین به دنبال اعمال تحریم های جدید علیه ایران می باشد، «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در ادعایی تبلیغاتی و رسانه ای مدعی شده که «دیپلماسی و بازگشت به برجام بهترین راه است».

وی در حالیکه گفت وگوها بر متون پیشنهادی ایران در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای آغاز شده است، بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش و جبران خسارت های ناشی از آن و اعمال تحریم های جدید، مدعی شد، همانطور که وزیر دفاع (آمریکا) گفت، جو بایدن رییس جمهوری آمریکا می خواهد دیپلماسی موفق شود و درصورت شکست، آماده درنظر گرفتن گزینه های دیگر است.

سخنگوی پنتاگون که کشورش کیلومترها دورتر از خاک خود در منطقه غرب آسیا در حال مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر بوده و حاصل حضور نیروهای آمریکایی در این منطقه، جز جنگ، ویرانی، آوارگی و ظهور گروههای تروریستی نبوده است، مدعی شد که گزینه های زیادی برای رئیس جمهوری که فرمانده کل نیروها است، وجود دارد و قصد ندارم پیش بینی کنم، ما حضور قدرتمندی در منطقه داریم.

به رغم کارشکنی ها و اقدامات آمریکا در گفت وگوهای وین و آغاز دور جدید این گفت وگو ها از پنجشنبه گذشته، «انریکه مورا» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که سرپرستی نشست کمیسیون را برعهده دارد، در گفت‌ وگو با خبرنگاران، ضمن تکرار اهمیت احیای مفاد برجام عنوان کرده که یک حس تازه‌ای برای زنده‌کردن این توافق که اجرای آن به دلیل کارشکنی‌ها و اقدامات غیرقانونی آمریکا به مشکل خورده، در تمام طرف‌های مشارکت کننده وجود دارد. وی با اشاره به ضرورت واقع‌گرا بودن در مذاکرات وین عنوان کرد که تمام هیات‌ها برای رسیدن به توافق تلاش می‌کنند.

«علی باقری کنی» مذاکره کننده ارشد ایران در گفت‌ وگوهای وین نیز جمعه گذشته با کنایه به عدم جدیت برخی طرف‌ها برای دستیابی به توافق درباره احیای مفاد برجام تصریح کرد که هیات جمهوری اسلامی به وین آمده و در گفت‌ وگوها جدی است.

خروج یکجانبه و بی‌مسئولانه آمریکا از برجام و بی‌عملی طرف‌های اروپایی، جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشته تا درصدد دستیابی به ضمانت و توافقی در گفت وگو های اخیر وین باشد که برای هرگونه نقض تعهدات برجامی از سوی طرف‌های مقابل، تاوان و بهایی در نظر گرفته شود.

رفتارهای آمریکا و اروپا باعث شده تا ایران اعتماد خود را به امضای بدون ضمانت آنها در پای قرارداد برجام از دست بدهد. بر اساس «تئوری‌ بازی‌ها»، ایران در مذاکرات با دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴ در وین به دنبال اهرمی است که طرف‌های برجام را به اجرای این توافق متعهد و برای نقض آن بهایی در نظر گیرد؛ چیزی شبیه به یک توافق تجاری که نقض آن می‌تواند پیامدهایی در پیش داشته باشد.

از نظر تهران اشتباهات گذشته نباید تکرار شود و توافق احتمالی آینده باید دقیق و در آن حقوق همه طرف ها به ویژه مردم ایران رعایت شود.

دیدگاهتان را بنویسید