دولت مکرون در میان سیل‌ بحران‌ها گیرافتاد

پرمدعاترین کشور جهان در عرصه سیاست و مدرنیسم؛ مجددا در شرایط بحرانی قرار گرفته است. کشوری که رئیس‌جمهورش با چندین نفر از عروسک‌های خیمه شب بازی ضدانقلاب دیدار می‌کرد، امروز پیرامون اصلاح قانون بازنشستگی به آشوب کشیده است. البته این اولین بحران فرانسه در ماه‌های اخیر نیست.
به گزارش رجانیوز؛ چندی پیش کارکنان سیستم بهداشت و درمان فرانسه، دست به اعتصاب زدند. حرکتی که توسط اتحادیه‌ها شکل گرفت و تهدیدات زیادی را برای نظام سلامت فرانسه به وجود آورد. مطالبه آن‌ها در این اعتراض، افزایش حقوق و اصلاح قوانین ساعت کار بوده است.
این بار نوبت به بازنشستگان رسیده است. دولت مکرون لایحه‌ای به مجلس ارائه داده است که در آن سن بازنشستگی دو سال افزایش یافته است. سن بازنشستگی کارمندان از ۶۲ به ۶۴ سال افزایش می‌یابد. اما اعتصابی که این‌روزها کمر شهر پاریس را شکسته است، اعتصاب کارگران جمع‌آوری زباله‌های شهری است. سن بازنشستگی آن‌ها از ۵۷ سال به ۵۹ افزایش یافته است که خشم این کارگران را برانگیخته است.
اتحادیه‌های کارگری در فرانسه، مردم را تشویق به شرکت در این اعتصاب و اعتراض کردند. این موضوع موجب شد میلیون‌ها نفر در این اعتراضات حضور پیدا کنند. همچنین به گزارش رویترز، از زمان اعتصاب کارگران بخش جمع‌آوری زباله در پاریس، حدود ۶هزار تن زباله در خیابان‌های پاریس روی یکدیگر انبار شده است.
Video Player

برخورذ وحشیانه پلیس فرانسه با معترضین | دانلود فیلم 

رهبر جناح چپ در کشور فرانسه، ژان لوک ملانشون پس از تصویب این قانون با دور زدن مجلس؛‌ گفت: «مکرون با استفاده از ماده ۴۹.۳ برای تصویب لایحه جنجال‌برانگیز خود، مردم فرانسه و نمایندگان آنها را دور زده است». این رفتار دیکتاتور مابانه رئیس‌جمهور پر مدعای فرانسه، اعتراض مردم فرانسه را برانگیخته است.
در برخی موارد این اعتراضات به خشونت کشیده شده است و معترضین در مناطقی، آتش بر پا کرده‌اند. همچنین پلیس فرانسه نیز از گاز اشک‌آور و باتوم برای سرکوب معترضان استفاده کرده است. تا این لحظه نیز ۱۲۰ نفر از معترضان در شهر پاریس دستگیر شده‌اند و در شهر رن و لیل نیز درگیری‌های شدیدی میان مردم و نیروهای امنیتی رخ داد.
بحران در کمپ غرب، چرخش قدرت را تسریع می‌کند
از زمان ویروس کرونا تا به امروز، کشورهای غربی بحران‌های متعددی را تجربه کردند. ابتدا کووید۱۹، دولت‌های غربی را با بحران اقتصادی روبه‌رو کرد. تورم افزایش یافت و استقراض از بانک‌ها نیز توسط این دولت‌ها افزایش یافت. بعد از کرونا البته ماجرا به پایان نرسید و حمله نظامی روسیه به اوکراین آغاز شد.
این حمله بر بحران‌های اقتصادی موجود افزود و دوباره وضعیت در اروپا بحرانی شد. بحران انرژی تبدیل به یکی از مهمترین بحران‌های اروپا در سال‌های اخیر شد. بهای گاز در اروپا به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافت و بسیاری از کشورها نیز با مشکلات زیادی در زمینه تامین انرژی روبه‌رو شدند. آشوب‌ها و اعتراضات نیز منحصر به فرانسه نبوده است.
در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲، حدود نیم میلیون کارگر در انگلیس دست به اعتصاب زدند و دولت ریشی سوزاک نیز با مشکلات اقتصادی فراوانی رو به رو شده است و نتوانسته از میراث شوم دولت‌های پیشین عبور کند. در روزهای اخیر نیز ورشکستگی چند بانک مهم در ایالات متحده آمریکا،نشانه دیگری از اوضاع نابسامان در بلوک غرب بود.
امروز نیز وضعیت در فرانسه به قدری وخیم است که یورونیوز مدعی شده است: «اوضاع برای دولت فرانسه بعد از اعتراضات مردمی خطرناک شده است» و رسانه انگلیسی گاردین در گزارشی با عنوان «اپوزیسیون دولت، هیچ اعتمادی به دولت مکرون ندارد» به شرح تهدیدات پیرامون دولت وقت در فرانسه پرداخته است.
اهمیت این آشوب‌ها و بحران‌ها، تغییرات بنیادین در دولت‌های غربی نیست بلکه تاثیر آن در معادلات جهانی است. این بحران‌ها و مشکلات پی‌درپی در غرب، با ساختارمند شدن و اجرای طرح‌هایی توسعه‌ای در کشورهای شرقی همزمان شده است. این وضعیت بیشتر نشان از چرخش قدرت در عرصه بین‌الملل و تضعیف دولت‌های غربی به عنوان محور و الگو در جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید