بحران جدیدی در عراق در حال وقوع است؟

سید عماد حسینی- عراق همچنان آبستن حوادث و رخدادهایی است که در بسیاری از آنها تحت تاثیر محورهای منطقه‌ای و بین‌المللی است.

به گفته کارشناسان، گرچه عراق سعی دارد حداقل در بعد رسانه‌ای خود را نقطه تلاقی محورهای منطقه‌ای و بین‌المللی معرفی کند، اما در عمل و در بعد میدانی چه داخلی و چه خارجی همچنان نقطه تقابل این محورها محسوب می‌شود و همواره تاثیرپذیری و تاثیرگذاری منفی خود را از آنها داشته و دارد.

از زمان روی کار آمدن دولت محمد شیاع السودانی، مشکلات زیادی پیش آمده که شاید افزایش شدید قیمت دلار یکی از مهم‌‌ترین آنها باشد، اما به طور حتم مهم‌‌ترین چالش همچنان پشت دروازه‌های بغداد به انتظار ایستاده و هر لحظه احتمال طوفانی شدن اوضاع صحنه سیاسی عراق وجود دارد.

اینکه عراق در یارکشی‌های منطقه‌ای می‌خواهد بر یک بلندی بایستد و تنها تماشگر تقابل محور مقاومت و محور آمریکایی-اسرائیلی-عربی باشد، گرچه منتهای آمال و آرزوی بغدادنشینان است اما تصور نمی‌شود این آرزو برایش تحقق‌پذیر باشد.

السودانی و دستیارانش هنوز از پرونده بحران کاهش ارزش پول عراق فارغ نشده‌اند که جنجال در پارلمان عراق بر سر تغییر قانون انتخابات، زنگ خطر وقوع بحران سیاسی جدیدی در عراق را به صدا درآورده است.

خبرهای رسیده از بغداد حکایت از آن دارد که اختلافات شدیدی تا سطح درگیری لفظی بین اعضای مجلس عراق درباره بازگشت به قانون سابق انتخابات این کشور به وجود آمده است.

بسیاری از احزاب قدیمی و صاحب نفوذ در ساختار قدرت (و نه در میان مردم) درصدد بازگرداندن روش سابق تک‌لیستی هستند تا بتوانند حداقل‌های محبوبیت‌شان را در سرتاسر کشور از این طریق در یک جا جمع کنند و بدین ترتیب به جایگاه سابق خود در مجلس و مراکز تصمیم‌گیری عراق بازگردند.

برای احزابی که تغییر قانون انتخابات و تبدیل شدن عراق از یک حوزه انتخاباتی واحد به حوزه‌های استانی باعث شد حتی از حد نصاب رسیدن به یک کرسی در مجلس هم عبور نکنند یا در بهترین شرایط تعداد نمایندگان‌شان از تعداد انگشتان یک دست هم تجاوز نکند، تغییر قانون انتخابات، یا به تعبیری بازگشت به ساختاری که در آن بهترین نتایج را کسب می‌کردند، از نان شب هم واجب‌تر شده است.

در مقابل بیش از 70 نفر از اعضای مستقل مجلس عراق با جمع‌آوری امضا خواستار خروج طرح این پیشنهاد از صحن مجلس شدند.

هنوز مشخص نیست انتخابات بعدی عراق به چه شکل و در چارچوب چه فرمولی برگزار خواهد شد، اما آنچه مشخص است، رقابت برای انتخابات پیش رو آغاز شده و این را از سفرهای برون‌مرزی شخصیت‌های فعلی و سابق عراق به کشورهای همسایه و منطقه می‌توان به وضوح دریافت.

دیدگاهتان را بنویسید