ایران و باکو در آستانه جنگ؟!

کریس دوونشایر رئیس شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری در منطقه آسیا می‌گوید: جمهوری آذربایجان و ایران به یک مناقشه نظامی نزدیک می‌شوند.

 طبق نوشته وی، حمله اخیر به سفارت جمهوری باکو در تهران دو کشور را در آستانه جنگ قرار داده است. در کوتاه مدت، این حمله به نمایندگی دیپلماتیک می‌تواند به کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب آسیب برساند.

این کارشناس تاکید ویژه‌ای بر روابط جمهوری باکو با دشمن اصلی ایران یعنی اسرائیل دارد:
“تنها در طول ۱۰ ماه سال ۲۰۲۲ میلادی، میزان تجارت بین جمهوری باکو و اسرائیل به ۱.۲ میلیارد دلار بالغ شد. باکو نفت و فرآورده‌های نفتی به اسرائیل تحویل می‌دهد و در عین حال، تسلیحات با فناوری پیشرفته – الکترونیک با کاربرد دوگانه، پهپادهای تهاجمی و شناسایی، سیستم‌های ناوبری و بصری، سلاح‌های هدایت دقیق را خریداری می کند. اخیراً، با رسمی شدن این روابط، دفاتر نمایندگی تجاری متقابل افتتاح شدند. دولت جمهوری باکو همچنین افتتاح سفارت خود در تل آویو را اعلام کرد”.

در ادامه مقاله، دوونشایر می‌نویسد که از نظر تئوری، اسرائیل می تواند از خاک باکو به عنوان پایگاهی برای گروه‌های خرابکار خود استفاده کند.

” تضعیف ایران می‌تواند به صورت بالقوه فرصت مورد ادعا قرار دادن الحاق دو استان ایران یعنی آذربایجان غربی و شرقی و احتمالاً اردبیل را به باکو بدهد”.

غیر از اسرائیل، مشکل دیگری نیز وجود دارد؛ پروژه کریدور زنگزور. این کارشناس یادآوری می‌کند که ایجاد این کریدور به تقویت بیشتر مواضع ترکیه در منطقه منجر خواهد شد. وی همچنین ذکر می‌کند که ایران یک توافقنامه تجارت آزاد سودآوری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا دارد و این کریدور به طور بالقوه می‌تواند مانع تجارتی به حجم روزافزون شود.

ایالات متحده آمریکا به شکست ایران در منازعه با باکو علاقه‌مند خواهد بود. در درازمدت، اگر تغییر دولت در تهران اتفاق بیفتد، کریدور تحت تأثیر غرب قرار خواهد گرفت. این بهترین نتیجه برای اتحادیه اروپا و ایالات متحده می‌باشد. اینکه چگونه این امر بر تجارت روسیه تأثیر می‌گذارد به ترکیب دولت آینده ایران، موضع‌گیری آن در قبال تحریم‌ها و وجود تمایل به توسعه روابط با فدراسیون روسیه بستگی خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید