درباره دلار ۵۰ هزار تومانی و سکه نزدیک به ۳۰ میلیون/ چرا دولتمردان حرفی نمی‌زنند؟

«دشمنان با تمام توان برای ضربه زدن به اقتصاد کشور بسیج شده‌اند»، «در چند روز اخیر چند میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی کشور آزاد شده و در چرخه اقتصاد قرار گرفته»، «کل نیاز ارزی کشور با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در حال تأمین است»، «با این حال شاهد نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد هستیم» و «دلیل افزایش ها نه معاملات واقعی بلکه همین فضاسازی‌های رسانه‌ای و روانی دشمن است».

عناوین بالا تیترهایی بود که جهان نيوز در سوم بهمن یعنی حدود یک ماه پیش از بین صحبت های معاون اول رئیس جمهور انتخاب کرده بود.

بیست و سوم بهمن، یعنی حدود یک هفته پیش، فرزین، رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه به جریان نرخ ساز ارز اجازه نخواهیم داد علائم غیرواقعی به بازار ارز بدهد، گفت: از هیچ تلاشی برای کاهش نرخ ارز چشم‌پوشی نخواهیم کرد.

فرزین گفت: در ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعبه بانک های دولتی در حال عرضه ارز هستیم که  در ۷ روز هفته حتی روزهای تعطیل هم فعال هستند.

با استناد به سخنان مخبر و فرزین مبنی بر عدم هیچگونه کمبود در ارز مورد نیاز کشور، می توان نتیجه گرفت که همان جریان همیشگی در وسط میدان هستند. به ویژه آنکه دقیقا این نرخ سازی در بزنگاه های زمانی خاصی رخ می دهد. مرحله اول افزایش نرخ ارز بعد از افت محسوس اغتشاشات صورت گرفت که به نوعی تلاش برای احیای آشوب ها این بار با جنبه اقتصادی بود.

مرحله دوم گرانی نرخ ارز بعد از راهپیمایی 22 بهمن صورت گرفته است که با حضور چشمگیر و بیش از 20 میلیونی مردم در خیابان ها آن هم بعد از سه ماه فتنه سنگین اقتصادی تحقق پیدا کرد.

بازی با نرخ دلار و طلا از آن جهت جذاب تر است که اخبار آن در افکار عمومی به سرعت پخش می‌شود. بدین صورت که نظم قیمتی بازار ناخواسته توسط کسبه خرد شکسته می شود و افزایش قیمت دلار به طور محسوسی در معیشت مردم موثر می‌شود.

از سوی دیگر حس ناتوانی و ناکارآمدی مسئولان در اذهان جامعه تقویت شده و ناخواسته ممانعت از رسیدگی به سایر امور از جمله فرهنگی و … در مقابل بحث اقتصادی شدت می گیرد. خصوصا آنکه این خط خبری توسط رسانه های ضد ایرانی، مخالفان دولت در داخل و سلبریتی ها به طور جدی تقویت می شود.

تصویر جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت

قدم اول آن است که مسئولان کشور به ویژه دولتمردان اقتصادی با مردم حرف بزنند و به جای سکوت یا دستوراتی که اعتبار آن تا حدی از اعتبار ساقط شده، حقیقت را با مردم در میان بگذراند.

نکته دوم آنکه مسئولان اقتصادی و البته امنیتی برای تلاطم های تقریبا ساختگی بازار سکه و دلار چاره اساسی بیاندیشند تا با هر موضوع و یا چالش داخلی یا خارجی نرخ سکه و دلار توجهات را به عنوان یک پاشنه آشیل به خود جلب نکند.

هشتگ سازی از قیمت دلار، سکه، گوشت و پسته در روزهای اخیر، بیش از آنکه در راستای بحث اقتصادی تعریف شود، می توان آن را در ادامه همان جنگ رسانه ای ماه‌های اخیر گنجاند. خصوصا آنکه و پیش‌بینی‌های هدفمند و خاص از نرخ های نجومی در هفته‌ها و ماه‌های آینده به این ماجرا دامن می‌زند.

دیدگاهتان را بنویسید