آیا جمهوری اسلامی دشمن‌تراشی می‌کند؟

یدالله جوانی در یادداشتی نوشت: از جمله پرسش‌های اصلی که باید به‌صورت مستدل و منطقی برای مردم، به‌ویژه برای جوانان به آن پاسخ داد، این است که «دلیل دشمنی‌های آمریکا، چند کشور اروپایی، برخی از دولت‌های عربی و برخی از گروه‌ها و جریان‌ها با جمهوری اسلامی، مردم و کشور ایران چیست؟


» به عبارت دیگر، چرا در طول ۴۴ سال پس از انقلاب، همواره این کشورها و گروه‌ها با ایران مقابله کرده و ملت ایران را به شکل‌های گوناگون تحت فشار قرار داده‌اند؟ در اصل وجود توطئه‌ها، فتنه‌ها، فشارهای اقتصادی و مالی علیه ایران نه تردید وجود دارد و نه دلیل برای اثبات نیاز است. آنچه مهم است و به دلیل نیاز دارد، ریشه این دشمنی‌هاست.

این موضوع وقتی از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار می‌شود که مشاهده کنیم جریانی در تلاش است دلیل این دشمنی‌ها را، مواضع، اقدامات و رفتارهای جمهوری اسلامی با رویکرد دشمن‌تراشی دانسته و راه پایان‌دادن به دشمنی‌ها علیه ایران را هم، دست برداشتن جمهوری اسلامی از سیاست دشمن‌تراشی می‌داند!

درواقع بر اساس این تحلیل، ریشه، عامل و مقصر اصلی در منازعه ۴۴ سال گذشته بین جمهوری اسلامی و کشورهای غربی و همچنین چند مجموعه دیگر، جمهوری اسلامی است.

آیا این تحلیل درست است؟ برای نمونه، حتی از سوی جریان‌های مخالف و معاند جمهوری اسلامی، دلیل تهاجم نظامی عراق و آغاز جنگ از سوی این کشور در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ علیه ایران، نه خلق و خوی صدام و سیاست‌های قدرت جهانی، بلکه سیاست‌های ایران و شعارهای انقلابی حضرت امام خمینی (ره) معرفی می‌شود!

درواقع با این تحلیل، صدام از موضع دفاع وارد جنگ شد و جمهوری اسلامی آغازگر جنگ بود! با بررسی‌های دقیق، مشخص می‌شود که در جنگ شناختی و جنگ روایت‌ها که نظام سلطه و جبهه استکبار با بهره گیری از ابزار و امپراتوری رسانه‌ای خود و همچنین عوامل داخلی‌اش علیه انقلاب اسلامی به راه انداخته، تلاش می‌شود جمهوری اسلامی عامل هر مشکلی و ازجمله دشمنی‌ها با ملت ایران معرفی شود. در این جنگ شناختی، دشمنان سه هدف اصلی را دنبال می‌کنند:

۱ـ ایجاد بدبینی نسبت به انقلاب اسلامی و جریان انقلابی

۲ـ ایجاد بی‌اعتمادی نسبت به مسئولان جمهوری اسلامی

۳ـ ایجاد یأس و ناامیدی نسبت به آینده

در جنگ شناختی دشمن که اساسش دروغ، تحریف، شایعه‌پراکنی، شبهه‌افکنی، بزرگ‌نمایی مشکلات، بایکوت یا سانسور یا کوچک‌نمایی دستاوردها و موفقیت‌هاست، تحلیل غلط از مشکلات، پدیده‌ها و رویدادها هم جایگاه خاصی دارد. در این میان، ارائه تحلیل غلط از دلیل دشمنی‌ها با ملت ایران، اهمیت ویژه‌ای به دلیل آثار و پیامدهای منفی آن برای نظام جمهوری اسلامی و مسئولان آن و جریان انقلابی دارد.

جهاد تبیین راهبرد اصلی برای مقابله با جنگ شناختی دشمن است. بر همین اساس، در جهاد تبیین، یکی از موضوعات محوری و اساسی که باید به درستی تبیین شود، دلیل و رمز و راز دشمنی‌های جبهه استکبار و دنباله‌هایش با انقلاب اسلامی و ملت ایران است. به راستی راز این همه دشمنی با انقلاب اسلامی، مردم ایران و جمهوری اسلامی چیست؟ اگر بخواهیم کوتاه پاسخ این پرسش مهم را بدهیم، باید بگوییم راز این دشمنی‌ها، بیدارشدن، به خود آمدن، روی پای خود ایستادن، اعتماد به نفس پیداکردن و خودباورشدن ملت ایران و عزم و اراده‌اش برای پیشرفت است. ملت ایران با انقلاب اسلامی به این فضیلت‌ها دست یافت. نه ملت ایران و نه جمهوری اسلامی، به دنبال دشمن‌تراشی و مقابله با دیگران نیست. البته ملت ایران و جمهوری اسلامی بر اساس عقل، شرع و اصول انسانی، با ظلم و ظالم در هر شکل و سطحی مخالف است و در حد توان خود از مظلوم دفاع می‌کند؛ ولی معنای این سیاست عقلانی و انسانی، دشمن‌تراشی نیست.

دلیل دشمنی‌های دیگران با ملت ایران و جمهوری اسلامی، آن است که دشمنان این ملت، به‌شدت نگران الگوشدن ملت ایران از هر جهت برای دیگر ملت‌های جهان و به ویژه برای مسلمانان و مستضعفان هستند. بنابراین، جبهه استکبار در ۴۴ سال گذشته، همه تلاشش با مجموعه‌ای از طرح‌ها و اقدامات، در راستای جلوگیری از پیشرفت ایران و مانع‌گذاری در مسیر تحقق آرمان انقلاب اسلامی، یعنی بنای تمدن نوین اسلامی بوده، لکن کاملاً با شکست مواجه شده است.آینده ملت ایران و کشور پرافتخار و عزیزمان بسیار روشن است. ایرانیان با انقلاب اسلامی و تحت پرچم اسلام و زعامت ولایت فقیه، در پرتو بصیرت و مقاومت بی‌نظیری که طی ۴۴ سال گذشته در برابر تمامی توطئه‌ها، فتنه‌ها و فشارها از خود به نمایش گذاشته‌اند و این مقاومت را ادامه خواهند داد، افتخار تمدن‌سازی اسلامی و زمینه‌سازی ظهور را از آن خود خواهند کرد.

حماسه تاریخی ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۱، پس از ۴۴ سال توطئه و یک دوره جنگ ترکیبی و تهاجم همه‌جانبه با تمرکز بر جنگ شناختی و اغتشاشات پاییزی، نشان داد که ایرانیان از چه ظرفیت بالایی برای عبور از توطئه‌ها، خدعه‌ها و نیرنگ‌ها برخوردارند و هیچ نقشه شیطانی نمی‌تواند آنان را فریب داده و از راه انقلاب اسلامی که راه رسیدن به پیشرفت واقعی مادی و معنوی و قرارگرفتن بر قله‌های عزت و افتخار تاریخ است، بازدارد.

دیدگاهتان را بنویسید