مجوز متا برای توهین به رهبرانقلاب و چهار نکته

اخیراً برخی رسانه ها گزارش دادند که هیأت نظارت متا (شرکت مادر فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ)، مجوز انتشار پست های فیسبوکی حاوی توهین به رهبرانقلاب را صادر کرده است.

در این باره بیان چند نکته اجمالی، ضروری است:

یک: خنثی بودن رسانه ها، بیشتر به افسانه شبیه است تا واقعیت؛ اساساً شبکه های اجتماعی بر اساس مجموعه ای از اهداف و آرمان ها معماری و مدیریت می شوند. اگر به حاج قاسم عزیز ما در اینستاگرام توهین می کنند و حتی عکس سیدالشهداء مقاومت را بر نمی تابند و یا به پست های حاوی اهانت به رهبرانقلاب مجوز داده می شود، این به معنی جهت دار بودن یک بستر ارتباطی است.

دو: رهبر معظم انقلاب را نباید با چهره های معمولی در دنیای سیاست مقایسه کرد. هر چند که معظم له، یک چهره برجسته و تأثیرگذار سیاسی در کل دنیا هستند، اما در کنار آن، یک رهبر دینی و مرجع تقلید مسلمانان در اقصی نقاط دنیا هستند. توهین به ایشان توهین به مسلمانان در نقاط مختلف دنیاست.

سه: اینکه به شبکه های اجتماعی آمریکایی، جنگ افزار مجازی آمریکایی می گوییم، بازی با کلمات نیست؛ زیرا بارها نشان داده اند که همسو و هماهنگ با سیاست های ایالات متحده در حالت آماده باش قرار دارند. این دشمنی منحصر به ایران هم نیست. برای مثال، سال گذشته پس از شروع جنگ میان روسیه و اکراین، رویترز گزارش داد که متا مالک فیسبوک و اینستاگرام، به این دو شبکه اجتماعی اجازه داده است تا توهین ها، تهدیدها و فحاشی های کاربران خطاب به روس ها را منتشر کرده و آنها را حذف نکنند.

چهار: ممکن است برخی از کاربران با تمسک به کلیدواژه مقدس «جهاد تبیین» که از سوی رهبر معظم انقلاب بیان شده – و مصادیق آن هم مختص به زمان و یا مکان خاصی در فضای حقیقی و مجازی نیست – گمان کنند که با تولید محتوا در سکوهای آمریکایی می توانیم ورق را برگردانیم؛ اما این نگاه، نگاه بسیار سطحی نسبت به فضای مجازی و فناوری های نوظهور ارتباطی است.
برای مثال، جهاد تبیین کاربران، نمی تواند شعارهایی مانند اهانت به رهبر معظم انقلاب را – که با مدیریت سکوهای غربی در جغرافیای سایبری کشورمان پر می شود – از بین ببرد. این شعار و نظایر آن باید حذف شوند.

اما وقتی که مدیریت و حکمرانی مجازی سکوها در دست ما نباشد، امکان حذف آن را نداریم و دشمن هم هر چقدر که بخواهد می تواند این نوع محتوا را برجسته کند!

در مورد محتوای مستهجن هم همینگونه است؛ یعنی نمی توانیم در برابر فیلم و یا تصویر مستهجن، جهاد تبیین انجام دهیم! زیرا این نوع محتوا اساساً قابل پاسخ دادن نیست، بلکه باید در سریعترین زمان ممکن حذف شوند تا به مردم و خانواده ها آسیب نرسانند.

به همین دلیل است که مقام معظم رهبری در زمینه فضای مجازی، بیشتر بر جنبه حکمرانی و مدیریت آن تکیه دارند و ایشان چاره کار را فقط در تولید محتوا و کاربری فضای مجازی نمی دانند.

دیدگاهتان را بنویسید