خوانساری: بخش خصوصی نیازمند حمایت دولت برای از سرگیری ساخت‌و‌ساز مسکن است

به گزارش بصیرت؛ جواد خوانساری کارشناس مسکن، عضو هیات مدیره کنفدراسیون صنعت و عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‎های ساختمانی در گفتگو با بصیرت در خصوص راه‌هایی که می‌تواند توسعه ساخت‌وساز مسکن را کامل کند و منجر به تولید مسکن بیشتری در کشور شود گفت: عدم توازن بین عرضه و تقاضا که ناشی از کمبود کالاست قیمت کالا را در بازار‌های مختلف افزایش می‌دهد بدیهی است بازار مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست، ضمن اینکه مسکن به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده لذا از وجود پتانسیل لازم برای افزایش قیمت در صورت بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا برخوردار است.

وی در این‌باره توضیح داد: مساله حائز اهمیت این است که دولت‌ها باید از فعالیت‌های شعاری دور شوند یعنی باید راهکار واقعی تولید و عرضه بیشتر مسکن را بیابند، راهکار‌هایی که در بیشتر کشور‌های دنیا به مرحله اجرا و عملیاتی شدن رسیده و بخش مهمی از دغدغه متقاضیان مسکن و مردم را در کشور‌های مختلف برطرف کرده است.

خوانساری خاطر نشان کرد: ما چاره‌ای غیر از باز کردن فضا برای ورود بخش خصوصی و سرمایه‌های مردم به این بخش را نداریم. بسترسازی برای هدایت سرمایه‌هایی که از این بازار به آن بازار تورم ایجاد می‌کنند و تنور تورم را به زیان اکثر مردم ایران داغ می‌کنند برعهده دولت و ارگان‌های حاکمیتی است.

خوانساری معتقد است: قیمت امروز ملک و زمین در ایران بخصوص در کلانشهر‌ها به هیچ وجه منطقی نیست و از هیچ قاعده‌ی قابل تاییدی تبعیت نمی‌کند؛ ضمن اینکه قدرت خرید مردم با نرخ مسکن کمترین همخوانی ندارد. دولت باید متوجه این مساله مهم باشد مسکن خوراک و پوشاک نیست که بتوان بخشی از آن را حذف کرد یا دیر به دیر استفاده کرد، مسکن سقف و سرپناه انسان است که باید داشته باشد بنابراین به دلیل اهمیت موضوع باید راه برای ورود بخش خصوصی برای تحقق وعده‌های ساخت‌وساز مسکن باز شود.

خوانساری معتقد است: ساخت‌وساز مسکن باید از قاعده خاصی تبعیت کند یعنی دولت و بخش خصوصی در این مسیر باید با هم همراه شوند و مساله فقط به یک طرف نسبت داده نشود چرا که دولت توان ساخت مسکن را ندارد و اصلا کار دولت ساختن مسکن نیست، ضمن اینکه هرگونه سنگ‌اندازی دولتی و عدم حمایت دولت از بخش خصوصی برای کلید زدن ساخت‌وساز مانع بزرگی در برابر خانه‌دار کردن، ایجاد توازن در عرضه و تقاضا و در نهایت کاهش و کنترل و ثبات قیمت در بازار مسکن ایجاد می‌کند.

خوانساری کارشناس بازار مسکن درخصوص حمایت‌های دولت از بخش خصوصی گفت: بخش خصوصی ایران و انبوه‌سازان و سازندگان در کلید زدن ساخت‌وساز مسکن و شروع تولید مسکن در نهضت ساخت مسکن ملی آماده هستند به شرط حمایت‌هایی، چون اعطای زمین ارزان یا رایگان و سایر حمایت‌هایی که ارگان‌های دولتی و شهرداری‌ها باید به جا بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: هر سنگ‌اندازی در مسیر اعطای مجوز‌ها و عدم همکاری دولت یا محاسباتی که اجازه ندهد حاشیه سود معمول و معقول بخش خصوصی از تولید مسکن تضمین شده باشد قطع به یقین مانع بزرگی در برابر توفیق ساخت‌وساز مسکن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید