چند توصیه به رئیس کل بانک مرکزی

در اولین اظهارنظرتان درجایگاه رئیس کل بانک مرکزی که بخوبی مشخص شد می دانید دو سرقیمت ارز و ارزش پول ملی کاملا در اختیار خودتان است، اما واقعیت این است که مکتب و آموزهای فکریتان هدایتگر دانسته ها و واقعیت ها است.
اما به نیکی مشخص است دانش، دانش آموختگان دانشگاهی ما همچنان در ریل اقتصاد لیبرالی در حال تاخت و تاز است و تنها تعهد و مسئولیت پذیری امثال شماها می تواند امیدی برای مردم باشد.
از طرفی باید پذیرفت که تغییرات مدیریتی در بانک مرکزی الزاما ضامن تثبت نرخ ارز و کنترل قیمت آن نخواهد بود و بطور طبیعی نمیتوان باور کرد آقای صالح آبادی از یک قبیله متفاوت اقتصادی آمده باشد و تابع فرماندهی اقتصاد نبوده و مقصر اول و آخر این بی نظمی ویرانگر ایشان بوده است! از اینرو باید پذیرفت حضرتعالی علاوه بر اقدامات اجرایی باید تنظیمات مدیریتی وحتی سیاسی لازمی بنمایید تا توفیق خدمت وبقاء مسئولیت داشته باشید.
اما شاید چند پرسش زیر کمک کننده شما در راه پیش رو باشد:
۱-اساسا چند درصد از اقتصاد کشور تابع ارز است؟
۲-چند درصد ارز در چرخه بازار آزاد و خارج از کنترل دولت است؟
۳-آیا نظریه کنترل نقدینگی صرفا شامل ریال است ؟
۴-اساساچه دلیلی دارد ارز آزاد در اختیار مردم و در چرخه بازار تاثیر گذار باشد و آیا نمیتوان ارز مردم را در حساب خودشان قرار داد اما از ریخت و پاش آن جلوگیری کرد؟
۵-چه دلیل ونفعی براتکا به یک یا دو نوع ارز وجود دارد؟
باور ما این است که به سهولت میتوان بر ارز مدیریت کرد واز تاثیر واقعی و روانی آن در اقتصاد کشور جلوگیری کرد اما بقول رئیس جمهور محترم راه همفکری با صاحبنظران را عملا باز باید کرد و البته مردم و صاحب نظران براین باورند که تیم اقتصادی دولت محترم نیاز به آچار کشی اساسی دارد.
لطفا اقداماتتان سریع و دقیق باشد تا هم ارز کنترل و تثبیت شود هم ارزش پول ملی افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید