احیای سینمای ایران در گروی برگزاری مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور/ آیا پروژه تکراری تحریم جشنواره فجر به نتیجه می‌رسد؟

 جشنواره فیلم فجر مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است که هرساله و در ایام دهه فجر برگزار می‌شود. می‌توان گفت حیات سینمای ایران به برگزاری این رویداد مهم گره خورده است تا جایی که از آن به عنوان بهار سینمای ایران یاد می‌شود.
با این وجود اما عده‌ای این روزها، شروع به تحریک سینماگران کرده و آنان را دعوت به تحریم این رویداد مهم می‌کنند. آن هم در شرایطی که اتفاقات تلخی چون آشوب‌های اخیر در کشور و پیش از آن بیماری همه‌گیر کرونا، سینمای ایران را در مسیر ورشکستگی قرار داده و چرخه اکران فیلم‌ها بیش از پیش معیوب شده است.
با این شرایط، برگزاری جشنواره فیلم فجر می‌تواند فرصت مناسبی برای احیای سینمای ایران و بازگشت پرشور مردم به صندلی سینما باشد. با این اوصاف طبیعی است عده‌ای که منافع‌شان در نابسامانی اوضاع کشور نهفته است این روزها علم تحریم این رویداد مهم را در دست بگیرند.
 البته این اولین بار نیست که سخن از تحریم این رویداد به میان می‌آید. پس از وقایع آبان سال ۹۸ نیز عده‌ای سعی داشتند با شیطنت و فشار بر سینماگران برگزاری جشنواره فجر آن سال را به حاشیه ببرند.
با این وجود اما این امر در عمل شکست خورد و آن سال نیز به مانند هر سال، این رویداد پرشور و با استقبال سینماگران، اهالی رسانه و مخاطبین برگزار شد.
از طرفی استقبال اهالی هنر و رسانه از جشنواره فیلم کوتاه تهران در اواخر مهر ماه سال جاری و همچنین جشنواره سینما حقیقت در روزهای گذشته به خوبی نشان می‌دهد تلاش عده‌ای در تحریک هنرمندان و سنگ‌اندازی در روند برگزاری جشنواره‌های فرهنگی-هنری بی‌ثمر است و حضور فعال اهالی هنر و رسانه در این دست رویدادها و حمایت همیشگی آنان از ساحت هنر در این سرزمین، پاسخی دندان‌شکنی است به شیطنت‌های عده‌ای اندک اما پرهیاهو!
اما سوال این‌ جاست که چرا با وجود تمام این شیطنت‌ها که هر ساله و به بهانه‌های مختلف صورت می‌گیرد جشنواره فیلم فجر هر ساله پر قدرت از پیش به عنوان مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور برگزار می‌شود؟
هیچ کس نمی‌تواند اهمیت این رویداد را زیر سوال ببرد. رخدادی که از جنبه‌های متعدد به رشد سینما و همچنین سینماگران کمک می‌کند.
کسب سیمرغ بلورین آرزوی هر فردی است که در سینمای ایران فعالیت می‌کند. خواه بازیگر باشد خواه کارگردان و تهیه کننده یا از عوامل پشت صحنه و چه بسیارند هنرمندانی که کسب این جایزه نقطه عطفی است در کارنامه هنری آنان.
حمید فرخ‌نژاد بازیگر پرحاشیه‌ای که طی روزهای گذشته ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد(بخوانید فرار کرد) در صفحه شخصی خود با هشتگ «من به جشنواره فجر نمی‌روم» از اهالی هنر خواسته است امسال در این رویداد شرکت نکنند. حال آن که خود او سال‌ها در حسرت رسیدن به سیمرغ بلورین به سر می‌برد و زمانی که در سی و یکمین دوره این جشنواره، موفق به دریافت آن شد با عبارت «بخت من باز شد،پس از سال‌ها» به استقبال آن رفت.
جشنواره‌ای که زمانی برای فرخ‌نژاد بخت‌گشا بوده است حال برای دیگران ممنوع است و باید تحریم شود. البته از او بیش از این انتظار نمی‌رود. فردی که درست پس از اتمام ساخت سریال «سقوط»(آخرین پروژه فرخ‌نژاد در کشور)، ایران را ترک کرد و با یاوه‌گویی علیه جمهوری اسلامی، اکران این سریال را در هاله‌ای از ابهام قرار داد و زحمات تمامی تیم تولید و ساخت این اثر را فدای منافع شخصی خود کرد. حال نیز در جهت همان منافع، این بار سینماگران را دعوت به تحریم جشنواره‌‌ای می‌کند که می‌تواند در مسیر حرفه‌ای آنان نقش بسزایی داشته باشد.
از طرفی پوشش خبری گسترده در این جشنواره و اکران‌های پرشور فیلم‌ها در سینماهای سراسر کشور در جریان برگزاری این رویداد نقش موثری در دیده‌ شدن آثار دارد و نمی‌توان انتظار داشت تهیه‌کنندگان به جهت منافع عده‌ای، این مزایا را برای اثر خود نادیده بگیرند.
کشور از این روزها عبور خواهد کرد و آن چه فراموش نمی‌شود تلاش عده‌ای برای تضعیف کشور در همه‌ی زمینه‌هاست. افرادی که تنها هدفشان استمرار آشوب و ناامنی در کشور است و در این مسیر به هر بهانه‌ای مردم را دعوت به تحریم و اعتصاب و اغتشاش می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید