وقتی «باغ‌نشین‌ها» به «جنگلی‌ها» حمله کردند/ آشوب‌ها در بروکسل بعد از بازی بلژیک-مراکش

دو روز پیش، مراکش موفق شد با نتیجه دو بر صفر مقابل بلژیک پیروز شود. این نتیجه یکی از شگفتی‌های جام‌جهانی 2022 لقب گرفت. به نظر می‌رسد بلژیک با آن تیم همیشگی‌اش متفاوت است؛ نسل طلایی‌اش پیر شده و هماهنگی میان آنها وجود ندارد. اما اتفاقی که توجه مردم جهان را به خود جلب کرد نتیجه بازی نبود، بلکه رفتار هواداران بلژیک بعد از بازی در خیابان های بروکسل بود.

 

به گزارش رجانیوز؛ در بلژیک حدود یازده میلیون تبعه خارجی زندگی می‌کند؛ از این تعداد حدود 500هزار نفر را مراکشی‌ها تشکیل می‌دهند. پس از پیروزی مراکش در مقابل بلژیک، بسیاری از آنها برای خوشحالی و جشن گرفتن به خیابان آمدند. آنها در دو کشور هلند و بلژیک به جشن و پایکوبی پرداختند اما خوشحالی آنها به مذاق اروپایی‌ها خوش نیامد.

 

 

بلژیکی‌ها و هلندی‌ها برای برهم زدن جشن شادی هواداران مراکش به خیابان‌ها آمدند. عصبانیت آنها باعث شکل گرفتن درگیری شد. کار به جایی رسید که فلیپ کلوز، شهردار بروکسل در پیامی خطاب به شهروندان این شهر گفت: «آنها هواداران فوتبال نیستند، شورشی هستند».

 

درگیری‌ها موجب تخریب اموال عمومی شد و آتش‌سوزی‌هایی را در سطح شهر به بار آورد. پلیس برای متفرق کردن جمعیت از ماشین آب‌پاش و شلیک گاز اشک‌آور استفاده کرد. همچنین در بروکسل 20نفر و در آنتورپ هشت‌نفر دستگیر شدند.

 

 این اقدامات غیرمتمدنانه درحالی‌ست که چندی پیش جوزپ بورل، مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی نژاد پرستانه گفته بود: «اروپا مانند باغ است و الباقی دنیا مانند جنگل، جنگلی‌های وحشی به باغ‌های زیبا حمله می‌کنند.»

 

اظهارات وقیحانه بورل | دانلود فیلم 

 

اکنون اما ساکنین این باغ، تحمل شادی هواداران مراکش از پیروزی معجزه آسای خود را نداشتند. درگیری‌هایی که آغاز کننده آن بلژیکی‌ها بودند و موجب بسته‌شدن ایستگاه‌های مترو و تخریب اموال عمومی، آتش‌سوزی  و بستن خیابان‌ها شد.

در آستانه بازی‌های آخر گروهF، که در آن بلژیک مقابل کرواسی و مراکش در مقابل کانادا قرار خواهد گرفت، بنظر می‌رسد مراکش و کرواسی شرایط بهتری نسبت به دو تیم دیگر دارند. این دو تیم با چهار امتیاز مشترکا در صدر جدول گروه خود هستند، بلژیک با سه و کانادا با صفر امتیاز دیگر تیم‌های این گروه هستند.

مراکش با کسب یک امتیاز در مقابل کانادای سقوط کرده، جواز حضور در دور حذفی مسابقات را کسب خواهد کرد. در این صورت کار بلژیک بسیار دشوار خواهد بود. این تیم باید کرواسی آماده را شکست دهد تا بتواند در دور حذفی مسابقات جام جهانی حضور پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید