چرخش یک خبر از نوع ناتویی؛ دیشب: موشک روسیه بود؛ امروز: نه نبود!

شب گذشته خبری به سرعت به خبر اول رسانه‌های بین‌المللی تبدیل شد و چشم‌ها را به‌خود خیره کرد. بر اساس این خبر، دو موشک روس به خاک لهستان، کشور عضو ناتو اصابت کرده بودند.

شاید در نگاه اول طبیعی به‌نظر می‌رسید که در جریان درگیری‌های مرتبط با جنگ اوکراین و بالاخص حملات سنگین موشکی روز گذشته روس‌ها به زیرساخت‌های اوکراین، موشکی اشتباها به خاک یک کشور همسایه اصابت کرده باشد، اما نکته اینجا بود که این کشور همسایه عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

آنچه این خبر را فورا بغرنج کرد آن بود که شبکه خبری سی‌بی‌اس به نقل از «یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا» مدعی شد که این موشک‌های روسی بوده‌اند که به خاک لهستان اصابت کرده‌اند. همان دیشب گفته شد که دو لهستانی با اصابت این موشک‌ها به روستایی در لهستان جان باخته‌اند.

وزارت دفاع روسیه همان دیشب خبرها در این خصوص را تکذیب و آن را تلاشی برای بدتر شدن اوضاع توصیف کرد اما سفیر روسیه به وزارت امور خارجه لهستان احضار شد؛ علاوه بر آن جنگنده‌های لهستانی هم به هوا برخاسته و شروع به گشت‌زنی در آسمان این کشور کردند.

وزارت دفاع آمریکا البته محتاطانه با خبر شب گذشته برخورد کرد و اعلام کرد که در حال بررسی موضوع است. اما خبرگزاری آسوشیتدپرس، صبح امروز آب سردی بر سر آتش خبرهای شب گذشته ریخت.

مقامات آمریکایی روز چهارشنبه به این خبرگزاری آمریکایی گفتند که یافته‌های اولیه نشان می‌دهد که موشک برخورد کرده با لهستان، توسط نیروهای اوکراینی برای رهگیری موشک‌های روسی شلیک شده بود. به عبارت دیگر این موشک‌ها پدافندی بوده‌اند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا هم در این خصوص گفته است: «اطلاعات اولیه‌ای هست که خلاف این مساله [شلیک موشک توسط روسیه] را نشان می‌دهد. نمی‌خواستم تا زمان تکمیل تحقیقات این را بگویم اما از مسیر طی شده توسط موشک‌ها، به‌نظر نمی‌رسد که شلیک توسط روسیه باشد.»

به این ترتیب خبری که دیشب با گزارش سی‌بی‌اس تبدیل به طلیعه جنگ ناتو و روسیه شده بود، صبح امروز به اشتباه پدافند اوکراین تنزل یافت!

شاید بتوان دست‌کم دو سناریو را در خصوص انتشار گسترده چنین خبری مدنظر قرار داد: اول آنکه گزارش دیشب سی‌بی‌اس به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا از اساس اشتباه بوده و نوعی شارلاتانیزم رسانه‌ای در کار بوده است؛ دوم اینکه اتفاقا آن مقام اطلاعاتی حرف اشتباهی نزده بوده اما ناتو نمی‌خواهد ماده پنجم را فعال کند؛ ماده‌ای که بر اساس آن حمله به هر یک از اعضای این سازمان، حمله به تمام اعضا تلقی می‌شود.

سفیران کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قرار است امروز دیدار داشته و درباره کشته‌شدن دو لهستانی در برخورد موشک‌های مزبور گفت‌وگو کنند اما روشن نیست اگر موشک‌های اوکراینی عامل این واقعه بوده‌اند، لزوم برگزاری چنین نشستی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید