امید جمهوری‌خواهان به ناکامی تاریخی دموکرات‌ها

اکنون هر نامزد جمهوری‌خواهی باید موضع خود را در قبال موضوع سقط جنین اعلام کند. برخی از جمهوری‌خواهان سعی کرده‌اند روایت را تغییر دهند، حتی تلاش می‌کنند دموکرات‌ها را در این موضوع تندرو معرفی کنند اما مشخص نیست آیا این روش برای جمهوری‌خواهان کارساز است یا خیر. اوباما در سخنان خود در جمع هواداران حزب دموکرات یادآوری کرد اگر دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۴ شکست نخورده بودند، ترکیب دیوان عالی متفاوت می‌بود و امروز وضعیت حق سقط‌ جنین بسیار تفاوت می‌کرد. اوباما که در گردهمایی حزب دموکرات در دانشگاه تمپل در پنسیلوانیا سخنرانی می‌کرد، گفت: «اگر سال ۲۰۱۴ سنا را حفظ کرده بودیم، تصمیم‌گیری‌ راجع به بنیادین‌ترین حقوق‌مان، در دیوان عالی بسیار متفاوت انجام می‌شد. خلاصه اینکه انتخابات‌های میان‌دوره‌ای شوخی‌بردار نیستند». در انتخابات سال ۲۰۱۴ که در اواسط دومین دوره ریاست‌جمهوری اوباما برگزار می‌شد، جمهوری‌خواهان به اکثریت پیشین خود در مجلس نمایندگان ادامه دادند و در سنا هم به اکثریت رسیدند. اوباما به پنسیلوانیا رفته بود تا به پیروزی دو نامزد دموکرات کمک کند: جان فترمن که می‌خواهد با پیروزی بر دکتر محمد اوز، رقیب جمهوری‌خواه، به مجلس سنا راه یابد و جاش شاپیرو،‌ نامزد فرمانداری که با داگ ماستریانو، یکی از راست‌گراترین جمهوری‌خواهان، رقابت می‌کند.

بایدن و کلینتون در روزهای اخیر به نیویورک رفتند تا به کتی هوکول، فرماندار نیویورک، کمک کنند که برخلاف پیش‌بینی‌ها، پیروزی راحتی پیش‌رو ندارد. تمرکز دو رئیس‌جمهوری کنونی و سابق بر مناطق دموکرات‌نشین است که مشارکت بالا در آنها نقش مهمی در پیروزی خواهد داشت.

کتی هوکول گردهمایی‌ای با بیل کلینتون برگزار کرد. کلینتون از آنچه «هراس‌افکنی و قلدرمآبی مردانه» لی زلدین، نامزد جمهوری‌خواهان برای فرمانداری خواند، انتقاد کرد. سپس نوبت بایدن بود که به حمایت هوکول بیاید. بایدن و هوکول در گردهمایی حزب‌ خود در کالج سارا لارنس در برانکسویل (حومه‌های شمالی شهر نیویورک) شرکت کردند. نیویورک از سال ۲۰۰۲ که جورج پاتاکی برای دور سوم انتخاب شد، فرماندار جمهوری‌خواه انتخاب نکرده و تعداد رأی‌دهندگان ثبت‌شده دموکرات در این ایالت، چندین میلیون بیشتر از جمهوری‌خواهان است. بااین‌حال، نظرسنجی‌های متعدد نشان داده‌اند که با وجود پیشتازبودن فرماندار فعلی، کتی هوکول، فاصله او با زلدین، عضو کنونی مجلس نمایندگان، بسیار کم است.

بااین‌همه احتمال اینکه دموکرات‌ها اکثریت خود را در مجلس نمایندگان از دست بدهند، بالاست. در مجلس سنا بخت دموکرات‌ها برای حفظ اکثریت بیشتر است‌ اما در این زمینه نیز نبردی بسیار سخت در چندین ایالت کلیدی مانند نوادا، پنسیلوانیا، آریزونا، ویسکانسین و جورجیا پیش‌رو دارند. حزب رئیس‌جمهوری معمولا در انتخابات‌های میان‌دوره‌ای خوب عمل نمی‌کند و این‌بار دموکرات‌ها درحالی وارد مصاف انتخاباتی شده‌اند که بالاترین تورم ۴۰ سال گذشته در کشور جریان دارد. محبوبیت شخصی بایدن هم بسیار پایین است. طبق نظرسنجی رویترز/ایپسوس که سه‌شنبه گذشته منتشر شد، تنها ۴۰ درصد مردم آمریکا از عملکرد او رضایت دارند. در فلوریدا، دونالد ترامپ که خود نیز ساکن همین ایالت است، به میامی رفت تا در گردهمایی حمایت از مارکو روبیو، سناتور این ایالت،‌ ‌مشارکت کند. پیش‌بینی می‌شود که این سناتور جمهوری‌خواه بر رقیب دموکرات خود، ول بی دمینگز، عضو کنونی مجلس نمایندگان، پیروز شود. اما ران د سانتیس،‌ فرماندار فلوریدا که آرزوی ریاست‌جمهوری هم در سر دارد، در گوشه دیگری از این ایالت (کانتی هیلزبورو در نزدیکی تامپا) گردهمایی خودش را برگزار می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که د سانتیس در انتخابات فرمانداری به‌راحتی پیروز شود. اما هم‌زمانی دو گردهمایی، از اختلافات دو نفر از مهم‌ترین جمهوری‌خواهان کشور خبر می‌دهد: ترامپ و د سانتیس احتمالا در انتخابات مقدماتی جمهوری‌خواهان برای ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

کمک ترامپ به جمهوری‌خواهان

با اینکه تقریبا دو سال است که رئیس‌جمهوری پیشین از کاخ سفید رفته اما هنوز سایه‌ای گسترده بر سر جمهوری‌خواهان دارد. تمام جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان به‌جز دو نفر که به استیضاح او رأی دادند، یا در انتخابات مقدماتی شکست خوردند، یا پیش از مواجهه با شکست دردناک اعلام کردند که در پی انتخاب مجدد نیستند. براساس برآورد «دیوید واسرمن» از گزارش «کوک پلیتیکال»، بخت رئیس‌جمهوری پیشین در انتخابات مقدماتی ۲۱ بر پنج بود و اگر در جایی از انتخابات مقدماتی شکست خورد، اغلب به این دلیل بود که یا از نامزدهای ضعیف حمایت کرد، یا با نامزدهایی که نشان‌های شخصی منحصربه‌فردی داشتند، مخالفت کرد. مورد اول زمانی بود که از مدیسون کاوتورن، نماینده، طرفداری کرد، حتی زمانی که متحدان کوین مک کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، از تمام نیروی ماشین سیاسی او برای حمله به این عضو جدید کنگره استفاده کردند. برعکس، دیوید پردو، سناتور پیشین، ظاهرا در رقابت اولیه‌اش با برایان کمپ، فرماندار جورجیا، صرفا تأیید ترامپ را داشت، درحالی‌که کمپ از تمام مزیت‌های یک فرماندار حاکم بهره‌مند بود. اما پیروزی مرحله انتخابات مقدماتی فقط نیمی از نبرد است. حمایت‌های ترامپ باعث بالارفتن اوز در پنسیلوانیا و جی.دی ونس در اوهایو شد، هرچند بسیاری از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه همچنان به هیچ‌کدامشان اعتماد ندارند. در انتخابات ویژه آلاسکا نیز ترامپ از سارا پلین، فرماندار پیشین، حمایت کرد، نامزدی با ده‌ها مسئله که بسیاری از رأی‌دهندگان بابت استعفای چند سال پیشش از فرمانداری از او دل خوشی نداشتند.

دونالد ترامپ در آخرین روزهای منتهی به انتخابات، خطاب به هزاران نفر از طرفدارانش هشدار داد درصورتی‌که جمهوری‌خواهان مشارکت گسترده انتخاباتی نداشته باشند، نابودی آمریکا قریب‌الوقوع است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ترامپ ایالات متحده را کشوری درحال افول خواند و گفت: «اگر می‌خواهید نابودی کشورمان را متوقف کنید و رؤیای آمریکایی را نجات دهید، روز سه‌شنبه باید در یک موج مشارکت بزرگ به جمهوری‌خواهان رأی دهید».

هشدار او در شرایطی است که از سوی دیگر، دموکرات‌ها به رهبری جو بایدن و دو رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده هشدار می‌دهند که اگر جمهوری‌خواهان کنترل کنگره را در دست بگیرند، حقوق سقط جنین، امنیت اجتماعی و حتی خود دموکراسی در آمریکا در خطر است.

ترامپ امیدوار است که مشارکت قوی طرفدارانش در انتخابات امروز، نتیجه مهمی را ثبت کنند. ترامپ در سخنرانی روز شنبه خود یک‌ بار دیگر ادعا کرد که در انتخابات ۲۰۲۰ به دلیل تقلب دموکرات‌ها شکست خورده است. او در همین حال افزود: «به شما قول می‌دهم، در یک دوره زمانی بسیار بسیار کوتاه، خوشحال خواهید شد اما ابتدا باید یک پیروزی تاریخی برای جمهوری‌خواهان در هشتم نوامبر به دست آوریم».

امید کم‌رنگ دموکرات‌ها

بااین‌حال دموکرات‌ها به‌شدت درباره اکثریت محدود خود در مجلس نمایندگان و سنا نگران‌اند، زیرا رهبری ضعیف و انتقادآمیز جو بایدن سبب تورم فزاینده، نگرانی‌های مربوط به جرم و جنایت و بدبینی گسترده به جهت‌دهی ایالات متحده شده است. سوابق تاریخی نشان می‌دهد که غیر از یک مورد در دوره ریاست‌جمهوری بیل‌کلینتون، دموکرات‌ها به‌عنوان حزبی که در قدرت‌اند، در انتخابات میان‌دوره‌ای متحمل ناکامی‌های زیادی خواهند شد.

درهمین‌حال و در شرایطی که جمهوری‌خواهان به‌شدت درگیر انتخابات مقدماتی هستند، دموکرات‌ها اکثرا ترجیح دادند در انتخابات مقدماتی شرکت نکنند که توانایی‌شان برای پیروزی حتی کم‌رنگ در هشتم نوامبر را به خطر نیندازد. جاش شاپیرو، بدون رقیب، نامزد فرمانداری دموکرات‌ها در پنسیلوانیا شد، درحالی‌که داگ ماستریانو با استفاده از اختلاف‌نظر در سمت جمهوری‌خواهان، خود را با نامزدی بحث‌انگیزی به جمهوری‌خواهان تحمیل کرد.

درهمین‌حال، در کارولینای شمالی جف جکسون، قانون‌گذار ایالتی دموکرات، از انتخابات مقدماتی سنا انصراف داد و میدان را برای جری بیزلی باز کرد و دموکرات‌ها در ویسکانسین با ماندلا بارنز متحد شدند. حتی انتخابات مقدماتی با نامزدهای متعدد برای کرسی‌های رقابتی مناقشه‌برانگیز نبود، به‌همین‌ترتیب جان فترمن، فرماندار نیز در انتخابات مقدماتی سنا در پنسیلوانیا مخالفانش را کنار زد. بااین‌حال، چپ‌های حزب دموکرات که نام «ترقی‌خواه» را بر خود نهاده‌اند، ضررهای سنگینی متحمل شدند، چون دانیل گلدمن میانه‌روتر در ناحیه ۱۰ نیویورک با بهره‌گیری از همین تقسیم آرا به پیروزی رسید. افزون بر آن، حمایت نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، از هنری کوئلار، نماینده مجلس، احتمالا باعث پیروزی او در مصاف با رقیب مورد حمایت رقیب شد.

انتخابات‌ میان‌دوره‌ای آمریکا نه فقط بر این کشور که بر جهان تأثیر خواهد گذاشت. پیشروی‌های احتمالی جمهوری‌خواهان در این انتخابات می‌تواند باعث فشار بیشتر بر دولت بایدن در دو موضوع حساس ایران و اوکراین شود. ضمن آنکه انتظار می‌رود مقام‌های دولت بایدن در موضوع افغانستان نیز مجبور به شرکت در جلسات جدید پرس‌وجو شوند. افزون بر این‌، این امکان وجود دارد که با پیروزی جمهوری‌خواهان، تأیید نامزدهای بایدن برای سمت‌های مهم دیپلماتیک بیش‌ازپیش به تأخیر بیفتد. درحال‌حاضر، ده‌ها نامزد، از جمله سفیران آمریکا در روسیه، عربستان سعودی، برزیل، هند، نیجریه و امارات متحده عربی هنوز به تأیید مجلس سنا نرسیده‌اند. دموکرات‌ها البته تلاش خواهند کرد بسیاری از این تأییدیه‌ها را در کنگره جاری که همچنان حدود دو ماه دیگر سر کار است، تصویب کنند.

تا ‌دوشنبه و یک روز مانده به موعد برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، حدود 40 میلیون نفر زودتر از موعد در انتخابات شرکت کردند که رقمی کم‌سابقه است. در جورجیا، به گفته مقام‌های ایالتی، رکورد تاریخی بیشترین آرای مأخوذه پیش از انتخابات ثبت شده است. دوره رأی‌گیری زودهنگام جمعه‌شب خاتمه یافت و مجموعا بیش از دو میلیون و ۲۸۸ هزار نفر رأی دادند. علاوه بر ایالت‌های اصلی، برخی ناظران پیش‌بینی می‌کنند نتایج انتخابات ایالت نیوهمپشر نیز منجر به غافلگیری شود. احتمال شکست‌خوردن مگی هسن، سناتور دموکرات این ایالت، در مقابل رقیب جمهوری‌خواه او نیز مطرح است. مگی هسن در سال ۲۰۱۶ فقط با یک‌دهم درصد آرای بیشتر پیروز شد.

دیدگاهتان را بنویسید